KONCEPCJE ETYCZNE W PRAKTYCE
PIELĘGNIARSKIEJ
I ADWOKATURA- aktywne wspieranie
istotnie ważnej sprawy
II. ODPOWIEDZIALNOŚC / ROZLICZALNOŚĆ
Promowanie zdrowia
Zapobieganie chorobie
Przywracanie zdrowia
Uwalnianie od cierpienia
III. WSPÓŁPRACA
IV. TROSKA / TROSKLIWOŚC
V. ZGODNOŚĆ KONCEPCJI
I.
PODSTAWOWE CELE KODEKSÓW ETYCZNYCH
- Zachęcanie grupy zawodowej do postępowania etycznego.
- Uwrażliwianie członków grupy na moralne aspekty ich pracy.
- Umacnianie znajomości ustalonych zasad wśród członków grupy – dla jej integracji, aby podkreślić jedność grupy i chronić standardy etyczne praktyki zawodowej.
- Wspieranie radą w rozwiązywaniu konfliktów moralnych.
- Wskazywanie, czego opinia publiczna może oczekiwać od członka danej grupy zawodowej.II ZAGADNIENIA PORUSZANE W PIELĘGNIARSKICH KODEKSACH ETYCZNYCHZagadnienia zawodowe
- Kompetencje zawodowe i stosunek do współpracowników
- Warunki zatrudnienia
- Cel zawodu pielęgniarskiego, a postępowanie pielęgniarki
- Niekompetencja innych pracowników służby zdrowia
- Odpowiedzialność pielęgniarki za pogłębianie swojej wiedzy i podwyższanie standardów praktyki zawodowej
- Rola i odpowiedzialność pielęgniarki wtedy, gdy własne funkcje przekazuje innym
Zagadnienia dotyczące pacjenta
- Ochrona życia i godności pacjenta
- Zapewnienie poufności
- Równouprawnienie ludzi bez względu na narodowość, wyznanie, kolor skory, religię, status społeczno-ekonomiczny, płeć czy poglądy polityczne
- Bezpieczeństwo pacjenta, zapobieganie jogo krzywdzeniu
Zagadnienia społeczne
- Rozpoznawanie i rozwijanie potrzeb zdrowotnych i socjalnych społeczeństwa
- Przewodniki etyczne w badaniach naukowych
- Stosunek pielęgniarki do państwa, przestrzeganie prawa państwowego
- Eutanazja
- Funkcja dyrektywna – określa istotę i cel działalności członkom społeczności zawodowej.
- Funkcja kontrolno-oceniająca – umożliwia ocenę działań przedstawicieli danego zawodu.
- Funkcja społeczno-wychowawcza – ukierunkowanie działalności szkolnictwa zawodowego i zakładów pracy.
- Ochrona autonomii zawoduPIELĘGNIARSKIE KODEKSY ETYKI ZAWODOWEJI.MIĘDZYNARODOWY KODEKS ETYKI PIELĘGNIARSKIEJ 10 LIPCA 1953 r.- Sao Paulo –Brazylia Kongres MPR10MIĘDZYNARODOWY KODEKS ETYKI DLA PIELĘGNIAREKWRZESIEŃ 1954 r. – QUEBEK Kongres MKKP i ASS11KODEKS ETYKI ZAWODOWEJ DLA PIELĘGNIAREK.ETYCZNE POJĘCIA ZASTOSOWANE DO PIELĘGNIARSTWA. 1973 r. – MEKSYK Kongres MPRMIĘDZYNARODOWY KODEKS ETYKI PIELĘGNIARKI 2000 r.Zastosowanie składników kodeksu:SKŁADNIK KODEKSU NR 1: PIELĘGNIARKI I PODOPIECZNIPracownicy
i kierownicyNauczyciele i badaczeKrajowe stowarzyszenia
pielęgniarskieZapewnienie opieki, która respektuje prawa człowieka i jest wyczulona na wartości, obyczaje i wierzenia ludziWłączenie w programy kształcenia treści dotyczących praw człowieka: równości, sprawiedliwości, solidarności jako podstaw warunkujących dostęp do opieki zdrowotnejKształtowanie stanowisk oraz wytycznych co do wspomagania praw człowieka i etycznych standardówZapewnienie nieustannej edukacji w kwestiach etycznychZapewnianie warunków nauczania/uczenia etycznych problemów i podejmowania decyzjiTworzenie lobby dla włączenia pielęgniarek w komitety inspekcji postępowania etycznegoZapewnianie wystarczających informacji umożliwiających „poinformowaną zgodę” oraz prawo do wyboru bądź odmówienia leczeniaZapewnienie możliwości nauczania/uczenia odnoszących się do „poinformowanej zgody”Zapewnienie wytycznych postępowania, odpowiednich stanowisk oraz ciągłej edukacji dotyczącej „poinformowanej zgody”Stosowanie systemów utrwalania i posługiwania się informacjami, które zapewniają poufność wiadomościWprowadzanie do programów pojęcia prywatności i poufnościWłączanie problemów poufności i prywatności do krajowego kodeksu etyki pielęgniarskiejKształtowanie i kontrolowanie bezpieczeństwa środowiska w miejscu pracyUczulanie studentów na znaczenie socjalnych działań w bieżących sytuacjachOrędowanie za bezpiecznymi zdrowym środowiskiemSKŁADNIKI KODEKSU NR 2: PIELĘGNIARKI I PRAKTYKAPracownicy
i kierownicyNauczyciele i badaczeKrajowe stowarzyszeniapielęgniarekUstalenie standardów opieki i organizowanie pracy promującej jakość opiekiZapewnienie warunków nauczania/uczenia się, sprzyjających uczeniu się przez całe życie i nabywaniu kompetencji dla praktykiZapewnienie dostępu do nieustannego kształcenia poprzez czasopisma, konferencje etc.Ustalenie systemów profesjonalnej oceny, kształcenia ustawicznego i systematycznego odnawiania licencji (praw) do praktykiProwadzenie i upowszechnianie badań, które ukazują związki między kontynuowanym uczeniem się a kompetencjami dla praktykiTworzenie lobby dla zapewnienia warunków ciągłej edukacji oraz standardów jakości opiekiKontrolowanie i promowanie zdrowia osobistego personelu pielęgniarskiego w aspekcie jego kompetencji dla praktykiPopieranie znaczenie osobistego zdrowia i pokazywanie jego związków z innymi wartościamiLansowanie zdrowego stylu życia pielęgniarek.
Tworzenie lobby dla zapewnienia zdrowych miejsc pracy dla pielęgniarekSKŁADNIKI KODEKSU NR 3: PIELĘGNIARKI I ZAWÓDPracownicy
i kierownicyNauczyciele i badaczeKrajowe stowarzyszenia pielęgniarekUstalenie standardów praktyki pielęgniarskiej, badań, edukacji i zarządzaniaZapewnienie warunków nauczania/uczenia się poprzez ustalanie standardów dla praktyki pielęgniarskiej, badań, edukacji i zarządzaniaWspółpraca i innymi w ustaleniu standardów kształcenia pielęgniarek, praktyki, badań i zarządzaniaPopieranie miejsc pracy, wspierając prowadzenie, upowszechnianie i zastosowanie badań dotyczących pielęgniarstwa i zdrowiaProwadzenie, upowszechnianie i wykorzystywania badań dla postępu w zawodzie pielęgniarskimKształtowanie stanowisk, wytycznych i standardów w odniesieniu do pielęgniarskich badań naukowychSprzyjanie uczestnictwa w krajowych stowarzyszeniach pielęgniarskich w celu tworzenia sprzyjających socjoekonomicznych warunków dla pielęgniarekUczulanie studentów na znaczenie zawodowych stowarzyszeń pielęgniarskichTworzenie lobby dla rzetelnych społecznych i ekonomicznych warunków pracy w pielęgniarstwie. Kształtowanie stanowisk i wytycznych w sprawach miejsca pracySKŁADNIKI KODEKSU NR 4: PIELĘGNIARKI I WSPÓŁPRACOWNICYPracownicy
i kierownicyNauczyciele i badaczeKrajowe stowarzyszenia pielęgniarekUświadamiania specyficznych i zazębiających się funkcji oraz potencjalnych interdyscyplinarnych konfliktówKształtowanie zrozumienia ról, jakie pełnią inni pracownicyStymulowanie współpracy z przedstawicielami odpowiednich dyscyplinKształtowanie systemów miejsc pracy, tak aby wspierały one wspólne, profesjonalne etyczne wartości i zachowaniaUpowszechnianie zasad etyki pielęgniarskiej wśród innych zawodówUświadamianie problemów etycznych innych zawodówRozwijanie odpowiednich mechanizmów postępowania, aby chronić jednostkę, rodzinę, środowisko, gdy ich opieka jest zagrożona przez pracowników opieki zdrowiaWpajanie uczącym się potrzeby chronienia jednostki, rodziny, grupy społecznej, gdy opieka jest zagrożona przez pracowników opieki zdrowiaZapewnianie wytycznych postępowania, oświadczeń i dyskusji w odniesieniu do osób podlegających opiece, kiedy ich opieka jest zagrożona przez pracowników opieki zdrowotnejRola pielęgniarki w opiece nad aresztami i więźniami stanowisko ICNNastępujące działania są i powinny pozostać zawsze i wszędzie, dla okazania szacunku członkom sił zbrojnych, więźniom i osobom nie biorącym bezpośredniego udziału we wrogich poczynaniach:Aa a) przemoc wobec życia i osoby, szczególnie wszelakiego rodzaju morderstwa, okaleczenia, okrutne traktowanie i tortury. b) obrażenia godności osobistej, a szczególnie poniżające i upokarzające traktowanie.Pielęgniarki zatrudnione w więziennej służbie zdrowia nie podejmują funkcji właściwych personelowi nadzorującemu, jak np. przeprowadzanie kontroli osobistej więźniów wykonywanej ze względu na bezpieczeństwo więźnia. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Stanowisko ad. 2 ICN – rola pielęgniarki w opiece nad aresztami i więźniami (fragmenty, 1986).Podstawowe zasady transplantacji organów ludzkich (WHO, 1991 r.)
Zasada 1.Organy mogą być
pobierane z ciał zmarłych dla celów przeszczepu wtedy, gdy:
-wszystkie wymagane
przez prawo zgody zostały wyrażone,
-nie ma podstaw do
przypuszczenia, że przed śmiercią osoba zmarła wyraziła
sprzeciw w sprawie ew. pobrania organów do transplantacji – w
tych sytuacjach, gdy brakuje formalnej zgody na ich pobranie
wyrażonej w piśmie.
Zasada 2.Lekarze stwierdzający
śmierć potencjalnego dawcy nie mogą zaangażowani bezpośrednio,
ani w pobieranie organu, ani w przeprowadzenie transplantacji, ani
ponosić odpowiedzialności za zapewnienie późniejszej opieki na
potencjalnymi biorcami tych organów.
Zasada 3.Organy do transplantacji
powinny być w pierwszej kolejności pobierane z ciał osób
zmarłych, Dawcami mogą być jednak ludzie żyjący- dorośli-
ogólnie biorąc bliscy genetycznie biorcy. Wyjątki może stanowić
pobieranie transplantacji szpiku kostnego lub innych regenerujących
się tkanek. Organ do przeszczepu może być wyjęty z ciała
dorosłego żyjącego dawcy tylko za jego świadomą zgodą. Dawca
powinien być wolny od wszelkich nacisków i wpływów oraz tak
poinformowany, aby miał pełną świadomość ponoszonego ryzyka,
korzyści i konsekwencji podejmowanego ryzyka.
Zasada 4.Żadnych organów dla
celów transplantacji nie można pobierać z ciała żyjącego
małoletniego. Wyjątkowo i zawsze zgodnie z obowiązującym prawem
mogą być pobrane tkanki regenerujące się.
Zasada 5.Ani ciało ludzkie, ani
jego części nie mogą być przedmiotem transakcji handlowych.
Zgodnie z tym, przekazywanie lub przyjmowanie zapłaty ( z
wyłączeniem różnych form rekompensaty lub nagrody) za ludzkie
organy powinno być zakazane.
Zasada 6.Ogłaszanie
zapotrzebowania lub możliwości dostarczenia organów, z
sugerowaniem zapłaty, powinno być zakazane.
Zasada 7.Należy zakazać lekarzom
i innym pracownikom służby zdrowia angażowania się w procedury
transplantacji w razie uzasadnionego podejrzenia, że organy pochodzą
z transakcji handlowych.
Zasada 8.Należy zakazać wszystkim
biorącym udział w transplantacji, a także w tym, którzy
umożliwiają korzystanie z koniecznych udogodnień, przyjmowania
wyższej zapłaty, aniżeli wyraźnie uzasadnionej za tego typu
usługę medyczną.
Zasada 9.W świetle zasad
sprawiedliwości i uczciwości, organy powinny być dostępne dla
pacjentów wyłącznie na podstawie potrzeby medycznej, a nie
finansowej lub jakiejkolwiek innej.
- OBOWIĄZKI PERSONELU MEDYCZNEGO W CZASIE KONFLIKTU ZBROJNEGO
- Personel medyczny wypełniający swoje zadania w czasie konfliktu zbrojnego musi respektować zasady etyki zdrowotnej w taki sam sposób, jak w czasie pokoju.
- Osoby nie biorące bezpośredniego udziału w starciach oraz niezdolne do walki powinny być traktowane humanitarnie.
- Opieka musi być zapewniana jedynie według kryteriów medycznych, nie innych.
- Zabrania się poddawania osób chronionych działaniom medycznym nie wynikającym z ich stanu zdrowia oraz dokonywania na nich jakichkolwiek eksperymentów medycznych, biologicznych lub innych naukowych.
- Wola rannego i chorego musi być szanowana.
- Zabrania się działań odwetowych na osobach chronionych.
Obowiązki personelu medycznego czasie konfliktu zbrojnego.Postanowienia opieki zdrowotnej (Estrada A.B., 1982, s. 36-43).ROLA PIELĘGNIARKI W OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKASTANOWISKO ICNPotrzeba podejmowania aktywności pielęgniarskiej w ochronie praw człowieka nie jest ograniczona do czasu wojny czy przetworów politycznych. Może ona wystąpić także w więzieniach, nawet w sytuacjach normalnej pracy każdej pielęgniarki wtedy, gdy staje ona bezpośrednim świadkiem lub może podejrzewać wykorzystywanie pacjentów, pielęgniarek czy innych osób. Pielęgniarki w każdej sytuacji są odpowiedzialne za podejmowanie działań chroniących prawa tych osób, których sytuacja dotyczy. Wykorzystywanie fizyczne i/lub psychiczne, zarówno związku z leczeniem jak i poza nim, wchodzi z zakres zainteresowań pielęgniarki. Mogą także zdarzać się przypadki wywierania nacisku na wykorzystywanie czyjejś wiedzy i umiejętności, w sposób nie przynoszący dobra ani pacjentowi, ani innym ludziomStanowisko ad. 1 ICN – Rola pielęgniarki w ochronie prawczłowieka (fragmenty, 1988)
ROLA PIELĘGNIARKI WOBEC TORTURSTANOWISKO ICNPodstawą odpowiedzialności pielęgniarki jest pomaganie tym, którzy jej opieki potrzebują. Jeżeli ofiara okrucieństwa, rozmyślnego poniżania lub innego nieludzkiego traktowania- według niezależnej opinii pielęgniarki- wymaga jej opieki , nie ma takiej motywacji, która mogła by ją skłonić do nieudzielania tej opieki w sposób najlepiej możliwych. Pielęgniarka nie powinna wspierać, nie reagować lub dobrowolnie uczestniczyć, w jakimkolwiek umyślnym, podejmowanym systematycznie działaniu, mającym na celu zadawanie cierpienia fizycznego, duchowego ani w żadnej innej formie okrucieństwa, nieludzkiego traktowania człowieka podejmowanego przez pojedynczego człowieka lub na polecenie jakiejś władzy w celu wymuszenia informacji, zeznań lub z innych powodów.Stanowisko ad.34 ICN – Pielęgniarki wobec tortur (fragmenty 1988)Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnejRzeczypospolitej PolskiejPRZYRZECZENIE„Z głębokim szacunkiem i czcią przyjmuję nadany mi tytuł pielęgniarki /położnej i uroczyście przyrzekam:Sprawować profesjonalną opiekę nad życiem i zdrowiem ludzkim.Według najlepszej mej wiedzy przeciwdziałać cierpieniu, zapobiegać chorobom, współuczestniczyć w procesie terapeutycznym.Nieść pomoc każdemu człowiekowi bez względu na rasę, wyznanie religijne, narodowość, poglądy polityczne, stan majątkowy i inne różnice.Okazywać pacjentom należny szacunek, nie nadużywać ich zaufania oraz przestrzegać tajemnicy zawodowej.Strzec godności zawodu pielęgniarki/położnej, a do współpracowników odnosić się z szacunkiem i życzliwością, nie podważać ich zaufania, postępować bezstronnie mając na względzie przede wszystkim dobro pacjenta.Wdrażać do praktyki nowe zdobycze nauk medycznych, społecznych i humanistycznych oraz systematycznie doskonalić swoje umiejętności i wiedzę dla dobra zawodu.Rzetelnie wypełniać obowiązki wynikające z pracy w tym zawodzie.
CZĘŚĆ OGÓLNAZasady etyki zawodowej wynikają z uniwersalnych zasad etycznych i zobowiązują pielęgniarki i położne do przestrzegania praw pacjenta i dbania o godność zawodu.Działalność zawodowa pielęgniarki i położnej to świadome i dobrowolne podejmowanie profesjonalnych działań na rzecz pacjentów niezależnie od ich sytuacji zdrowotnej i społecznej.Pielęgniarka/położna swoją postawą osobistą, zawodową i społeczną powinna dbać o prestiż zawodu i podnosić jego znaczenie w społeczeństwie.Czynności zawodowe pielęgniarki/położnej nie mogą służyć aktom bezprawnym ani też powodować szkód dla zdrowia ludzkiego.Pielęgniarka/położna posiadająca pełne uprawnienia zawodowe ponosi osobistą odpowiedzialność za swoje działania.Pielęgniarka/położna działa zawsze w interesie swych pacjentów szczególnie tam, gdzie ich życie i zdrowie mogą być zagrożone.Wszelkie szczegółowe ustalenia dotyczące uzupełniającej działalności zawodowej pielęgniarki/położnej w zakresie działalności naukowo-badawczej, edukacyjnej i administracyjno–organizacyjnej powinny uwzględniać powyższe zasady ogólne.CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWAI. Pielęgniarka/położna a pacjentPielęgniarka / położna pełniąc rolę zawodową zobowiązana jest do:udzielania wszystkim pacjentom troskliwej opieki zgodnej z obowiązującymi standardami,udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach oraz w sytuacji zagrożenia życia,udzielania pacjentowi rzetelnej i zrozumiałej informacji dotyczącej procesu pielęgnowania.We współpracy z pacjentem pielęgniarka / położna powinna okazywać życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość stwarzając atmosferę wzajemnego zaufania i zrozumienia.Pielęgniarka / położna obowiązana jest przestrzegać następujących zasad wynikających z praw pacjenta:respektować prawo pacjenta do intymności i godności osobistej podczas udzielania świadczeń medycznych,realizować świadczenia pielęgniarskie za zgodą pacjenta, o ile jest on zdolny ją sformułowaćpoinformować pacjenta, w przypadkach odmowy wyrażenia przez niego zgody, o możliwych skutkach jego decyzji oraz podjąć próbę przekonania pacjenta, aby zmienił swoje zdanie.Pielęgniarkę/położną obowiązuje zachowanie w tajemnicy wszystkich wiadomości o pacjencie i jego środowisku (rodzinnym, społecznym) uzyskanych w związku z pełnieniem roli zawodowej.Pielęgniarka/położna umożliwia pacjentowi kontakt z rodziną, w miarę potrzeby pomaga rodzinie w sprawowaniu nad nim opieki oraz edukuje członków rodziny w zakresie dalszego postępowania pielęgnacyjnego.Na prośbę pacjenta lub jego rodziny pielęgniarka/położna umożliwia kontakt z duchownym, stwarzając w miarę możliwości odpowiednie ku temu warunki.Pielęgniarka/położna powinna dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić pacjentowi humanitarną opiekę terminalną, godne warunki umierania wraz z poszanowaniem uznawanych przez niego wartości.Położna powinna przyczynić się do stworzenia godnych warunków i rodzinnej atmosfery w czasie porodu.Pielęgniarka/położna, nie może żądać od pacjentów dodatkowego wynagrodzenia ani też uzależniać swych usług od uzyskania korzyści materialnych.
II. Pielęgniarka/położna a praktyka zawodowa i naukaObowiązkiem pielęgniarki/położnej jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych.Pielęgniarce/położnej nie wolno wykonywać zleceń lekarskich bez wyraźnego polecenia na piśmie umożliwiającego identyfikację lekarza i pacjenta z wyjątkiem sytuacji nagłych, stanowiących zagrożenie życia pacjenta.Pielęgniarka/położna ma prawo dostępu do informacji istotnych dla realizacji czynności zawodowych oraz związanych zarówno z bezpieczeństwem osobistym pielęgniarki, jak i bezpieczeństwem pacjenta.Pielęgniarka/położna ma obowiązek dokładnego dokumentowania swojej działalności zawodowej i zabezpieczenia dokumentów.Przekazywanie przez pielęgniarkę/położną informacji o stanie zdrowia pacjenta innym członkom zespołu terapeutycznego nie jest naruszeniem tajemnicy zawodowej.Pielęgniarka/położna ma prawo odmówić uczestnictwa w zabiegach i eksperymentach biomedycznych, które są sprzeczne z uznawanymi przez nią normami etycznymi.Pielęgniarka/położna zobowiązana jest do działalności na rzecz promocji zdrowia.Pielęgniarka/położna zorientowawszy się, że w postępowaniu medycznym został popełniony błąd (zwłaszcza w przypadku błędu zagrażającego życiu lub zdrowiu pacjenta), niezwłocznie powinna powiadomić o tym odpowiednie osoby z zespołu terapeutycznego.Pielęgniarka/położna powinna uczestniczyć w działalności krajowych i międzynarodowych organizacji pielęgniarskich/położniczych na rzecz ochrony zdrowia społeczeństwa, przysparzając tym samym prestiżu zawodowi.Pielęgniarka/położna współuczestniczy w miarę swoich możliwości w rozwoju badań naukowych z zakresu pielęgniarstwa, położnictwa oraz edukacji swojej grupy zawodowej.Pielęgniarka/położna powinna cenić i szanować swój zawód, chronić jego godność, a w pracy zawodowej powinna postępować tak, aby budzić szacunek i zaufanie.Pielęgniarka/położna powinna powstrzymać się od jakiegokolwiek działania, które mogłoby spowodować złą opinię o zawodzie.Pielęgniarka/położna powinna otaczać szacunkiem historię i tradycję zawodu, dbać o pozytywny wizerunek zawodu.Pielęgniarka/położna chroniąc interesy zawodowe nie powinna współpracować z organizacjami mającymi cele sprzeczne z racjami zawodowymi i moralnymi.Pielęgniarka/położna powinna upowszechniać osiągnięcia naukowo -badawcze związane z wykonywaniem zawodu poprzez wystąpienia i publikacje. Publikacje te powinny być rzetelne i pozbawione znamion sensacji.III. Pielęgniarka/położna a samorząd pielęgniarek i położnychPielęgniarki/położne powinny solidarnie wspierać działalność swego samorządu, którego zadaniem jest zapewnienie im należytej pozycji w społeczeństwie.Pielęgniarka/położna jest obowiązana do przestrzegania uchwał podjętych przez uprawnione organy samorządu zawodowego.Stosunki między członkami samorządu powinny opierać się na wzajemnym szacunku, lojalności, koleżeństwie i solidarności zawodowej. Powinni oni dzielić się swoimi doświadczeniami i służyć sobie pomocą. Wzajemna ocena winna być sprawiedliwa, a krytykę należy formułować w sposób bezstronny, przekazując ją w pierwszej kolejności osobie zainteresowanej. W przypadku braku reakcji i powtarzających się błędów pielęgniarka/położna powinna poinformować właściwą Okręgową Radę za pośrednictwem właściwej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.IV. Pielęgniarka/położna a współpracownicyPielęgniarka/położna mająca większe doświadczenie zawodowe powinna przekazywać młodszym koleżankom i kolegom swoją wiedzę i umiejętności zawodowe oraz wzorce kultury i poszanowania człowieka. Moralnym obowiązkiem jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę, nawyku uczciwości, rzetelności, pracowitości
i dokładności.Pielęgniarka/położna nie powinna dyskredytować postępowania innych współpracowników zespołu terapeutycznego, zwłaszcza w obecności osób trzecich.Pielęgniarka/położna nauczająca zawodu powinna przekazywać słuchaczom także zasady etyki zawodowej, czuwając nad ich adaptacją zawodową.Nieuczciwa konkurencja pomiędzy członkami samorządu jest szczególnie naganna.Pełnieniu obowiązków kierowniczych przez pielęgniarki/położne powinno towarzyszyć poczucie odpowiedzialności za rozwój zawodowy i naukowy podwładnych.Pielęgniarka/położna jest współodpowiedzialna za efekty procesu terapeutycznego oraz za podjęte przez siebie działania wynikające z procesu pielęgnowania.V. Pielęgniarka/położna a zasady postępowania wobec społeczeństwaPielęgniarka/położna zgodnie ze swą wiedzą i kompetencjami powinna czynnie uczestniczyć w zwalczaniu przejawów patologii społecznej.Pielęgniarka/położna powinna brać czynny udział w życiu społecznym i w działaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego, a także przeciwdziałać praktykom uznanym przez naukę za bezwartościowe i szkodliwe dla zdrowia.VI. Przepisy końcoweW przypadkach nieprzewidzianych w Kodeksie Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej Rzeczypospolitej Polskiej pielęgniarka/położna powinna postępować zgodnie z zasadami sformułowanymi w:ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej,orzecznictwie Naczelnego Sądu Pielęgniarek i Położnych,uchwałach organów samorządu pielęgniarek i położnych oraz zgodnie z zasadami dobrej praktyki i dobrym obyczajem.Wszelkie zmiany w Kodeksie mogą być dokonane jedynie przez Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych.Kodeks wchodzi w życie po uchwaleniu przez Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych.