elementy psychologii cz II - specjalizacja dla pielęgniarek

  ELEMENTY PSYCHOLOGII


  1. Komunikowanie się z jednostką i grupą
  2. Mediacje i negocjacje
  3. Rozwiązywanie problemów
  4. Kształtowanie cech przywódczych
  5. Stres i radzenie sobie ze stresem - techniki obniżania stresu.

  2 Mediacje i negocjacje.

Pojęcie konfliktu

Słowa kluczowe: intrapersonalny, interpersonalny, intragrupowy, intergrupowy, interorganizacyjny.
Definicje:
Konflikt oznacza sytuację społeczną, w której dochodzi do zetknięcia się sprzecznych interesów, postaw i wartości jednostek i/lub grup funkcjonujących w obrębie organizacji, których skutkiem są określone ich zachowania.

Sytuacja konfliktowa

Słowa kluczowe: konflikt konstruktywny i destruktywny.
Definicje:
Konflikt powstaje, gdy:
-istnieją wyodrębnione strony
-istnieje współzależność społeczna
-strony nie pomagają sobie w osiągnięciu celu, stanowią przeszkodę lub blokują realizację dążeń.
W sytuacjach konfliktowych często ma miejsce zniekształcone postrzeganie zachowań, motywacji i stanowisk obu osób. Typowe zniekształcenia to:
-lustrzane odbicie
-mechanizm źdźbła i belki
-podwójne normy
-biegunowe myślenie
-samospełniająca się przepowiednia.
Wymiary sytuacji konfliktowych:
-dokładne widzenie konfliktu
-dbałość o ścisłe porozumiewanie się
-budowanie klimatu zaufania
-tworzenie wspólnych rozwiązań
-określanie konfliktu.

 

Dynamika konfliktu

Słowa kluczowe: przedmiot sporu, równowaga stosunków.
Definicje:
Dynamika konfliktu:
Pierwotny pojedynczy przedmiot sporu , Narusz równowagę stosunków , Doprowadza do ujawnienia się innych spornych zagadnień, poprzednio tłumionych, Pojawia się coraz więcej racji drugiej strony, które pogłębiają nieporozumienia , Druga strona wydaje się z gruntu zła , Wysuwa się osobiste zarzuty wobec drugiej strony , Konflikt uniezależnia się od pierwotnego przedmiotu sporu.

  Fazy konfliktu

Słowa kluczowe: prowokacja, eskalacja, konfrontacja, kompromis.
Definicje:
- Sytuacja poprzedzająca - przykładem może być narastanie trudności ekonomicznych firmy i groźba utraty płynności finansowej.
- Prowokacja - dyrekcja chcąc uniknąć roszczeń płacowych informuje załogę o planowanych zwolnieniach grupowych.
- Eskalacja - obydwie strony prezentują nieprzejednane stanowisko.
- Konfrontacja - dochodzi do próby sił pomiędzy stronami. Załoga strajkuje, dyrekcja wręcza zwolnienia.
- Szukanie kompromisu -załoga przestaje strajkować, ale i nie wysuwa roszczeń płacowych, dyrekcja wycofuje się z przeprowadzenia zwolnień.

  Sposoby opanowania konfliktu

Słowa kluczowe: przyczyny, rozmiary, problem, procedura.
Definicje:
Najpewniejszym sposobem na konstruktywne rozwiązanie konfliktu jest zaangażowanie obu osób w sytuację, w której muszą ze sobą współpracować dla osiągnięcia czegoś, czego obie pragną.
Określanie konfliktu:
-opis przyczyn
-ujawnienie rozmiaru
-nazwanie konfliktu.
Etapy rozwiązywania konfliktów:
-zdefiniuj problem
-rozpoznaj przyczyny
-przedstawcie sobie możliwe rozwiązania
-zdecydujcie się na rozwiązanie dobre dla was obu
-wprowadzacie w życie to rozwiązanie
-zastanówcie się czy to zlikwidowało wasz problem.
Procedury radzenia sobie z konfliktami:
-negocjacje
-facylitacja
-mediacja
-arbitraż
-sąd

  Mediacje


Słowa kluczowe: rokowania, spór, mediator, porozumienie, komunikacja, strony.

Definicje:
Przez pojęcie mediacji należy rozumieć tego rodzaju rokowania w sporze, w których udział bierze za zgodą, a często z inicjatywy stron w sporze, przedstawiciel nie będący stroną w sporze.
Zdarza się, że bezpośrednie negocjacje nie prowadzą do zawarci porozumienia lub eskalacja konfliktu i wzajemnej niechęci uniemożliwia strona podjęcie negocjacji. W takiej sytuacji można zwrócić się do mediatora – osoby niezależnej, bezstronnej, której zadaniem jest pomóc stronom w znalezieniu rozwiązania, które byłoby dla nich do przyjęcia. Mediator kontroluje proces rozwiązywania konfliktu, chroni przed jego eskalacją, pomaga stronom zrozumieć problem, dokonać analizy konsekwencji różnych rozwiązań. W przypadkach bardzo silnego konfliktu może pośredniczyć w komunikacji między stronami, które nawet nie chcą spotkać się przy jednym stole. Wybór rozwiązania i opracowanie końcowego porozumienia zależy od uczestników. Strony zatem zachowują kontrolę nad treścią końcowego porozumienia. Warunkiem zawarcia porozumienia jest zgoda uczestników. Miara jego jakości – podobnie jak w przypadku negocjacji i facylitacji – jest satysfakcja stron.
Mediator:
-organizuje proces mediacji
-jest strażnikiem procedury
-aktywnie słucha
-uczy negocjacji problemowych
-jest strażnikiem realności porozumienia

Negocjacje
Słowa kluczowe: strony, jawne, plenarne, niejawne.
Definicje:
Negocjacje – są to bezpośrednie rozmowy, których celem jest osiągnięcie porozumienia, zawarcie transakcji lub rozwiązanie problemu. Porozumienie zostaje zawarte wówczas, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony.
Warunki skutecznych negocjacji:
-strony muszą być dobrze wyodrębnione
-strony muszą znać możliwe do zrealizowania inne sposoby zaspokojenia
-strony muszą być gotowe do zmiany stanowiska
-strony muszą chcieć osiągnąć porozumienie.
Rodzaje negocjacji:
-plenarne
-jawne w imieniu zespołów
-wewnątrz zespołu
-z taryfikatorami
-niejawne.

  Etapy negocjacji

Słowa kluczowe: ustalenia, oferty, propozycje, przetarg, zaufanie, współpraca, kompromis.
Definicje:
Przebieg rozmów:
- rozmaite ustalenia wstępne – np. sprawy organizacyjne, porządek rozmów
- otwarcie czyli oferty, propozycje początkowe, ich uzasadnienie, argumentacja,
- kolejne propozycje czyli ustępstwa (dawane samemu i uzyskiwane od drugiej strony); próba rozpoznania przedziału drugiej strony,
- przetarg końcowy – odbywa się, gdy strony są gotowe zawrzeć porozumienie (przynajmniej jedna z nich przypuszcza, że porozumienie jest możliwe, gdyż rozmowy toczą się w przedziale zgodności, obszarze kompromisu),
- spisanie porozumienia.
Plan negocjacji:
-budowanie atmosfery zaufania i współpracy
-ustalenie procedury i reguł gry
-strukturalizacja problemu i ustalenie planu negocjacji merytorycznych
-zdefiniowanie kwestii spornej
-określenie interesów stron związanych z rozpatrywaną kwestią
-poszukiwanie możliwych sposobów rozwiązania kwestii spornej
-ocena poszczególnych propozycji rozwiązania kwestii spornej
-wybór rozwiązania najlepszego (optymalnego).

  Zapoznanie się z czynnikami negocjacji

Słowa kluczowe: informacje, cele, stanowiska, kryteria, uczciwość, regulamin.
Definicje:
Uwarunkowania negocjacji:
-zdobywanie i wykorzystywanie informacji istotnych w negocjowaniu
-poznanie historii sprawy, organizacji i osób, z którymi będą prowadzone negocjacje
-znać strukturę organizacyjną drugiej strony
-poznanie głównego celu negocjacji
-wybiórcze operowanie informacją (unikanie ujawniania posiadanych informacji jak i źródeł ich pochodzenia
-ustalać jasne i konkretne cele
-stwarzanie atmosfery spokoju pomiędzy stronami
-uznanie impasu jako nieuniknionego etapu w negocjacjach
-dotrzymywanie obietnic
-szanowanie przeciwnika
-bycie realistycznym i adekwatnym
-uzgadnianie wspólnych, obiektywnych kryteriów
-umożliwienie przedstawienia stanowiska drugiej stronie
-nie odwoływanie się do prawa, regulaminów, pogróżek
-nie podważanie uczciwości drugiej strony
-uważne i aktywne słuchanie drugiej strony
-parafrazowanie (powtarzanie nieznacznie zmodyfikowanej wypowiedzi drugiej strony, przez co sygnalizujemy, iż słuchamy uważnie i z zainteresowaniem)
-nie akceptowanie presji czasu (nie spieszyć się)
-gdy powstają wątpliwości konsultowanie się z ekspertami .

  Zapoznanie się ze stylami negocjacji


Słowa kluczowe: strategia pozycyjna, strategia problemowa, miękki, rzeczowy, twardy.

Definicje:
Podstawowe założenia strategii pozycyjnej:
- Rywalizacja o określone, ograniczone dobro; przedmiot przetargu jest znany i określony od początku, negocjacje ograniczają się do rozstrzygnięć co do sposobu jego podziału.
- Próba przeforsowania naszego rozwiązania, stanowiska, żądania, pozycji; pokonania przeciwnika, przekonania go, by zrezygnował ze swoich rozwiązań i przyjął nasze propozycje.
- Żądany wynik to przyjęcie przez druga stronę naszej propozycji w całości; typowy wynik to kompromis pomiędzy wyjściowymi stanowiskami obu stron (każda ze stron częściowo ustępuje).
Podstawowe założenia strategii problemowej:
- Dobro do podziału i wymiany jest zasadniczo nieograniczone i niekoniecznie z góry określone. Negocjacje to oprócz rozstrzygnięć o podziale dobra, próba poszukiwania sposobów powiększania dóbr do podziału lub wymiany.
- Tworzenie możliwości osiągania rozwiązań lepszych, niż mechaniczny kompromis między wstępnymi pozycjami stron. Pożądany wynik to rozwiązanie typu „wygrana – wygrana” (czyli korzystne dla obu stron).
- Rezygnacja z walki z druga stroną. Zadaniem negocjatora jest zrealizowanie własnych potrzeb (czy potrzeb grupy, którą reprezentuje), a nie pokonanie drugiej strony, przeforsowanie własnego stanowiska.
Trzy podstawowe style negocjowania:
I miękki - (często jest to strategia słabszego) – w stylu tym dominuje unikanie osobistego konfliktu, stosowanie ustępstw (akceptowanie strat), poszukiwanie polubownego rozwiązania przy zachowaniu jedynie własnego minimum celu. Składa się też częste propozycje. Stosuje się opóźnianie i przeciąganie negocjacji.
II rzeczowy - (styl dyskusji i kompromisu) – ten styl to stosowanie obiektywnych kryteriów, proponowanie alternatywnych rozwiązań, wspólne opracowanie końcowej wersji kontraktu, oddzielenie emocji od problemu, skoncentrowanie się na celu a nie na stanowiskach stron. Zwracanie uwagi na opinie oponentów. Szacunek dla przeciwników i ich poglądów.
III twardy - (często jest to strategia silniejszego). - traktowanie partnerów negocjacji jako przeciwników, żądanie jednostronnych własnych korzyści i ustępstw drugiej strony jako warunku porozumienia. Wywieranie presji. Unikanie kompromisu podczas rozmów. Przesuwanie lub przerywanie negocjacji. Ignorowanie stanowiska drugiej strony. Ustalanie limitów czasu lub przeciąganie negocjacji. Powoływanie się na innych. Stawianie ultimatum, blefowanie, posyłanie rzecznika bez uprawnień, ignorowanie informacji i argumentów strony drugiej. Głoszenie priorytetu własnego stanowiska. Sianie niezgody w obozie przeciwnika.

  Negocjacje – najważniejsze zasady


Słowa kluczowe: granica, oczekiwania, szanse, rokowania, uprawnienia, kompetencje.

Definicje:
Negocjator powinien na wstępie określić, przed samym sobą, górną granicę swoich oczekiwań, czyli najlepszy, z jego punktu widzenia, możliwy do osiągnięcia wynik negocjacji. Istotna jest też dolna granica - najgorszy, ale możliwy jeszcze do zaakceptowania rezultat.
Negocjacje mają sens i rokują nadzieje na sukces, gdy:
-strony są gotowe do zawarcia porozumienia mimo różnic poglądów czy też interesów
-negocjatorzy posiadają uprawnienia i kompetencje do podejmowania decyzji
-jest się przygotowanym merytorycznie i prawnie do prowadzenia rozmów
-nasz stan emocjonalny umożliwia kontrolowanie własnego zachowania.
Negocjatorzy powinni być rzeczywistymi i akceptowanymi przedstawicielami swoich grup.