ELEMENTY PSYCHOLOGII
- Komunikowanie się z jednostką i grupą
- Mediacje i negocjacje
- Rozwiązywanie problemów
- Kształtowanie cech przywódczych
- Stres i radzenie sobie ze stresem - techniki obniżania stresu.
3 Rozwiązywanie problemów.
Pojęcie problemu
Słowa kluczowe: sytuacja
trudna, sytuacja nowa, sytuacja niepewna.
Definicje:
Pojęcie problemu nie
jest jednoznacznie określone w pracach psychologicznych
i pracach pedagogicznych.
W pracach tych można znaleźć około 30 różnych pojęć
związanych z problemem.
I grupa – problem jest
sytuacją trudną lub trudnością, która powstaje w trakcie
ludzkiej działalności np. student czeka na egzamin.
II grupa – problem jest
sytuacją nową dla podmiotu np. człowiek, który po raz pierwszy
trafił do więzienia.
III grupa – problem
jest sytuacją niepewną lub sytuacją zawierającą niepewność np.
która jest godzina – patrzę na zegarek i redukuję niepewność
psychologiczną.
Rodzaje problemów
Słowa kluczowe:
orientacyjne, decyzyjne, wykonawcze.
Definicje:
Problemy orientacyjne –
czyli tzw. problemy poznawcze , powstają w trakcie tych czynności,
których celem jest zdobycie informacji o otaczającym nas świecie.
Problemy decyzyjne -
powstają przy podejmowaniu postanowienia o działaniu.
Problemy tzw. wykonawcze
– powstają wówczas gdy realizujemy podjęte decyzje.
Fazy
rozwiązywania problemu
Słowa kluczowe: sytuacja
problemowa, informacja, pomysł, myślenie, weryfikacja.
Definicje:
- Dostrzeganie problemu –
podmiot dostrzega problem, czyli odkrywa go i uświadamia sobie,
że wiedza którą dysponuje nie jest wystarczająca aby osiągnąć
cel.
- Analiza sytuacji
problemowej – podmiot analizuje jakie są rozbieżności
między tym co jest dane, a tym co jest pożądane.
- Wytwarzanie pomysłów
rozwiązania – w tej fazie , która jest kluczową fazą
rozwiązywania problemów, podmiot wytwarza informacje niezbędne do
rozwiązania problemu. Te nowe informacje, które wytwarza - nazywane
są myśleniem produktywnym.
- Weryfikacja pomysłów
rozwiązania problemu – celem tej fazy jest ocena
pomysłów rozwiązania problemu, jest to inaczej kontrola
pomysłów. W wyniku weryfikacji pomysłów – podmiot przyjmuje lub
odrzuca pomysł.
- Powrót do faz
poprzednich – powrót do faz poprzednich może nastąpić
na każdym etapie rozwiązywania problemów , przyczyną mogą
być niepowodzenia w fazach następnych.
Techniki twórczego myślenia
Słowa kluczowe:
stymulacja, czynności intelektualne, zapamiętywanie, rozumienie,
ocenianie.
Definicje:
Techniki twórczego
myślenia to techniki mające na celu stymulację podstawowych
czynności intelektualnych, jakimi są:
-zapamiętywanie,
polegające na zdobywaniu i gromadzeniu informacji oraz na
wykorzystaniu tych informacji;
-rozumienie i zdolność
opisywania obiektów za pomocą różnych języków opisu (np. język
matematyki, biologii, malarstwa itp.)
-tworzenie nowych
obiektów według kryterium podejmowanych działań, tj.
finalizowanie istniejących pomysłów, nadawanie celów obiektom
istniejącym, krytyczne ocenianie przeznaczenia analizowanych
obiektów, poszukiwanie nowych sposobów zorganizowania elementów,
nowych obszarów zastosowania znanych już rozwiązań itp.;
Technik tych jest wiele. Dzielą się one na racjonalne (podejście analityczne) i irracjonalne (podejście fantastyczne oparte na dochodzeniu do rozwiązań metodą analogii).
W literaturze wymienia się na przykład takie techniki, jak: technika krytycznych konstatacji, wykaz negatywnych cech badanego obiektu, technika identyfikacji (z badanym przedmiotem), technika zróżnicowanych sformułowań, technika analizy konceptualnej, technika ,,tytułów książkowych”, badanie morfologiczne, badania operacji (czynności), badanie przez analogię, technika wymuszonych skojarzeń, technika skojarzeń pośrednich, fantazjowanie itp.
Stosowanie tych różnych technik ułatwia rozwiązującemu problem lepiej i pełniej wykorzystać swój potencjał umysłowy. Dzięki nim może on osiągnąć takie stany emocjonalne i umysłowe, na jakie nie pozwalają mu jego nawyki, nieśmiałość i rutyna.
Technik tych jest wiele. Dzielą się one na racjonalne (podejście analityczne) i irracjonalne (podejście fantastyczne oparte na dochodzeniu do rozwiązań metodą analogii).
W literaturze wymienia się na przykład takie techniki, jak: technika krytycznych konstatacji, wykaz negatywnych cech badanego obiektu, technika identyfikacji (z badanym przedmiotem), technika zróżnicowanych sformułowań, technika analizy konceptualnej, technika ,,tytułów książkowych”, badanie morfologiczne, badania operacji (czynności), badanie przez analogię, technika wymuszonych skojarzeń, technika skojarzeń pośrednich, fantazjowanie itp.
Stosowanie tych różnych technik ułatwia rozwiązującemu problem lepiej i pełniej wykorzystać swój potencjał umysłowy. Dzięki nim może on osiągnąć takie stany emocjonalne i umysłowe, na jakie nie pozwalają mu jego nawyki, nieśmiałość i rutyna.
Przyczyny niepowodzeń w rozwiązywaniu problemów
Słowa kluczowe: reguły,
złożoność, nowość, schematyczność, procedura, nastawanie.
Definicje:
Czynnikami
przeszkadzającymi w rozwiązywaniu problemów są:
-duży stopień nowości,
-duża liczba reguł,
-duża złożoność
reguł,
-niezgodność reguł z
intuicją (ze zdrowym rozsądkiem lub wiedzą czy rozumowaniem
człowieka).
Często problemy z
rozwiązywaniem pojawiają się z powodu określonego nastawienia
umysłowego, czyli schematycznego ich spostrzegania zgodnie z
posiadanym modelem wyznaczającym sposób reprezentacji, kontekst czy
procedurę rozwiązywania problemu. Inaczej określa się takie
nastawienia jako obwarowania umysłowe. Mając utrwalone nastawienie,
człowiek rygorystycznie się stosuje do danej strategii, która w
odniesieniu do nowego problemu okazuje się być nieskuteczna, mimo,
że wcześniej dobrze funkcjonowała przy rozwiązaniu wielu
problemów. Innego typu nastawienia przejawiają się w uporczywym
trzymaniu się określonej funkcji użytkowej przedmiotu. Niezdolność
uświadomienia sobie, że danego przedmiotu można także użyć w
innym celu to fiksacja funkcjonalna. Nie pozwala ona na rozwiązanie
nowych problemów za pomocą starych narzędzi. Jeszcze inny typ
nastawienia to stereotypy, czyli przekonania, zgodnie z którymi
członkowie pewnych grup społecznych charakteryzują się
określonymi cechami. Kształtują się one w ten sam sposób, co
inne nastawienia umysłowe: poprzez kilkakrotną obserwację jakiegoś
zjawiska czy wzorca, potem uogólnienie, zakładając, że wzorzec
ten będzie się w przyszłości zawsze ujawniał. Stereotypy,
podobnie jak inne rodzaje nastawień umysłowych, ograniczają
myślenie posługujących się nimi ludzi, upośledzając ich
zdolności rozwiązywania problemów. Rozwiązanie wcześniejszego
problemu może utrudniać rozwiązanie problemu późniejszego i mamy
wówczas do czynienia z transferem negatywnym. Transfer pozytywny ma
miejsce wówczas, gdy rozwiązanie problemu wcześniejszego ułatwia
poradzenie sobie z nowym problemem.
4 Kształtowanie cech przywódczych.
Istota i rodzaje przywództwa
Słowa kluczowe:
przywództwo, władza, autorytet.
Definicje:
Przywództwo - jest
oddziaływaniem na zachowania innych; to rodzaj społecznego wpływu,
który pojawia się wówczas, gdy jedna osoba (przywódca) jest
zdolna do powodowania pożądanego przez siebie zachowania kogoś
innego, ulegającego jej z powodu więzi, jaka ich łączy (z powodu
stosunku społecznego, jaki pomiędzy nimi zachodzi); wiąże się z
pewnymi szczególnymi cechami i zachowaniami osoby, której inni są
skłonni zaufać i podporządkować się (mówimy wtedy, że ta
jednostka ma w grupie autorytet, władzę, którą inni dobrowolnie
akceptują).
Przyczyny wzrostu
znaczenia przywództwa w organizacjach gospodarczych:
-od przywódców zależy
poziom życia i gospodarki;
-nasilenie się
konkurencji (należy umieć przewodzić);
-globalizacja
współczesnej gospodarki (dużymi organizacjami najlepiej kierują
ludzie o cechach przywódczych);
-kieruje się ludźmi
wykształconymi (nieskuteczne byłoby oddziaływanie takie, jak 20
lat temu);
-firmy znajdują się w
burzliwym otoczeniu (muszą być plastyczne, zmieniać się, a
najskuteczniej zmiany przeprowadzają przywódcy).
Rodzaje przywództwa:
-strategiczne
-kierownicze
Władza i wpływ w
organizacjach wiążą się z autorytetem formalnym (posiadanie prawa
do wywierania wpływu) oraz autorytetem nieformalnym (władza
sprawowana ze względu na przyzwolenie jednostek). Co za tym idzie
różnice w sposobach sprawowania władzy tkwią w jej źródłach
(np. przywódcy - częściej sięgają po źródło władzy
nieformalnej; manager - częściej korzysta ze źródeł władzy
formalnej.
Źródła władzy,
autorytetu i przywództwa:
władza nagradzana - jej
istota to nagradzanie osób za wykonanie zadania;
władza wymuszana - jej
istota to kary;
władza z mocy prawa -
władza formalna;
władza ekspercka -
podwładni są przekonani o kompetencjach i wiedzy w danej sprawie
swego przywódcy;
władza odniesienia -
pojawia się wówczas, gdy osoby podwładne wykazują chęć do
naśladowania lub upodobnienia się do sprawującego władzę;
uczucia - nieformalne;
siła wpływu zależy również od emocji i uczuć;
osobowość - wpływy
zależy od osobistych cech sprawującego władzę;
charyzma - sprawujący
władzę jest postrzegany jako człowiek o wyjątkowych cechach;
podporządkowanie się mu wynika z wiary w jego możliwości
rozwiązania pewnych spraw (źródłem charyzmy jest skuteczność w
ich rozwiązywaniu).