SOCJOLOGIA ZDROWIA I CHOROBY
- Bycie chorym - rola społeczna2 Czym jest socjologia medycyny?3 Styl i jakość życia jako podstawowy czynnik zdrowia4 Choroba jako koncepcja nowej rzeczywistości społecznej pacjenta5 Socjomedyczne wskaźniki zdrowia6 Społeczne uwarunkowania zdrowia w ujęciu strukturalnym, interakcyjnym i systemowym7 typologia zachowań zdrowotnych8 Rola pielęgniarki w kształtowaniu zachowań zdrowotnych9 zachowania antyzdrowotne10 Makrospołeczne ujęcie choroby
1 BYCIE CHORYM – ROLA
SPOŁECZNA.
Parsons wymienia cztery
specyficzne cechy chorego:3
- osoba chora nie jest
odpowiedzialna za swój stan oznaczający niemożność wywiązywania
się z ról społecznych, ponieważ nie jest ona w stanie sama,
jedynie aktem woli, wyzdrowieć i potrzebuje w tym celu fachowej
pomocy;
- choroba stanowi
wystarczające usprawiedliwienie do uzyskania zwolnienia od pełnienia
normalnej roli i wykonywania normalnych zadań;
- zwolnienie to osoba chora
otrzymuje pod warunkiem uznania swego stanu za niepożądany i
zrobienia wszystkiego by z niego wyjść;
- chora jednostka, a także
osoby odpowiedzialne za nią mają obowiązek szukania kompetentnej
pomocy i współdziałania z nią w celu doprowadzenia do
wyzdrowienia; Osoba chora powinna zawiesić swoje dotychczasowe role
i przyjąć rolę chorego.
W celu orzekania co jest
chorobą a co nie powinien powstać specjalny organ.
Takie zadanie należy do
medycyny, która powinna rozpoznawać chore jednostki, izolować je,
aby nie stanowiły zachęcającego przykładu. Parsons wyjaśnia na
przykładzie społeczeństwa amerykańskiego, dlaczego zdrowie jest
najwyższą wartością. Według niego w społeczeństwie
amerykańskim najwyższą pozycję w hierarchii wartości zajmuje
sukces, aby go osiągnąć należy spełnić dwa podstawowe warunki,
do których należą wykształcenie i zdrowie: ”zdrowie jest
istotnym warunkiem sukcesu, że samo w sobie uznane zostało za
cenioną wartość”.4
2 CZYM JEST SOCJOLOGIA
MEDYCYNY?
Ojcem socjologii medycyny
jest amerykański socjolog Bernard Stern, który w
1951 roku opracował jej
podstawy i określił cechy, a następnie jego uczeń Robert Straus
dokonał podziału socjologii zajmującej się medycyną.5
Obecnie socjologia medycyny traktuje medycynę jak, każdą inną
instytucję społeczną, opisuje medycynę w kategoriach
socjologicznych i zajmuje się rozwiązywaniem problemów medycznych,
np. dlaczego pacjenci nie przestrzegają zaleceń lekarskich?
Natomiast socjologia
zdrowia zajmuje się potocznie rozumieniem zdrowia i jego uwarunkowań,
społecznie uznawanymi i realizowanymi wzorami zachowań w sferze
zdrowia oraz w sytuacji wystąpienia choroby, uwarunkowaniami
realizacji zachowań zdrowotnych, zdrowiem, jako wartością cenioną
społecznie i jej miejscem wśród innych wartości, normami
społecznymi związanymi ze zdrowiem i wiedzą na temat zdrowia,
która funkcjonuje w świadomości społecznej.
3 STYL I JAKOŚĆ ŻYCIA
JAKO PODSTAWOWY CZYNNIK ZDROWIA.
W socjologii styl życia
oznacza przynależność do grup społecznych, gdzie wyznacznikiem jest
zamożność, poziom i typ wykształcenia, rodzaj wykonywanej pracy,
środowisko pochodzenia i zamieszkania. Jednak styl życia przejawia
się we wszystkich dziedzinach życia ludzkiego, czyli nie tylko w
jakości i rodzaju wykonywanej pracy, ale między innymi w
odpoczynku, rodzaju urządzania mieszkania, uczestnictwie w kulturze,
kontaktach z innymi ludźmi i zachowaniach oraz aktywności związanej
ze zdrowiem i chorobą. Dla jednych styl życia oznacza „zespół
codziennych zachowań, sposób postępowania, aktywność,
specyficzne dla danej jednostki lub zbiorowości, pewien
charakterystyczny sposób bycia odróżniający tę jednostkę lub
zbiorowość od innych”,6
dla drugich styl życia określa „zakres i formy codziennych
zachowań jednostek lub grup, specyficzne dla ich usytuowania
społecznego, tzn. manifestujące położenie społeczne oraz
postrzegane jako charakterystyczne dla tego położenia, a dzięki
temu umożliwiające szeroko rozumianą lokalizację innych ludzi”,7
a dla tych, którzy styl życia odwołują do grup społecznych i
wiążą ze strukturą społeczną, styl życia jest korelatem grup
społecznych, ponieważ „każda grupa społeczna tworzy styl sobie
właściwy, jest jego nośnikiem i przekazicielem”.8
Dla Polaków zawsze
czołowe miejsce zajmowała rodzina, to najwyższy cel i wartość. Istotną rolę
odgrywa tutaj czynnik katolicyzmu, który akcentuje nadrzędną rolę
w wychowaniu młodego pokolenia. Następną wartością jest praca
stanowiąca podstawę wszelkiej egzystencji i umożliwiająca
satysfakcję, wypoczynek, poczucie zadowolenia.
Wyodrębnia się osiem
typów charakteryzujących postawy Polaków wobec pracy:
„przegrani” stanowią
35%, są nie zadowoleni z zarobków i pracy, widzą trudności w
znalezieniu nowej pracy, nie podnoszą własnych kwalifikacji,
wykazują bierną postawę;
„usatysfakcjonowani”
stanowią 14%, zadowoleni z zarobków, z pracy nie zawsze, uważają,
że skorzystali na zmianie systemu w Polsce, posiadają najlepszą
kondycję finansową, cieszą się z obecnej sytuacji;)
„sfrustrowani”
stanowią 12%, są niezadowoleni z zarobków, ale uważają, że mogą
znaleźć inną pracę, nie zmieniają jej jednak i nie podnoszą
kwalifikacji, oceniają jako złą swoją sytuację materialną:)
„elastyczni” stanowią
11%, są pełni wiary w siebie, dokształcają się, uczą się
języków obcych, w razie potrzeby szukają nowej pracy, kreatywni,
twórczy, idą z duchem czasu;
„ustabilizowani”
stanowią 9%, są pewni zatrudnienia i zadowolenia z zarobków,
dobrze wykształceni i sytuowani, deklarują wysoki, luksusowy poziom
życia;
„przystosowani”
stanowią 7%, są gotowi do przekwalifikowań, zmiany pracy,
elastyczny stosunek do pracy, dobra kondycja finansowa, prowadzą
życie na wysokim poziomie;
„ ambitni” stanowią
6%, elastyczni na rynku pracy, podnoszą kwalifikacje, są pewni
zatrudnienia i zadowoleni z zarobków, zajmują wysokie stanowiska,
dobrze wykształceni;
„aspirujący wyżej”
stanowią 6%, wykształceni, mieszkańcy dużych miast, aktywni w
zdobywaniu kwalifikacji, elastyczni na rynku pracy, nie posiadają
satysfakcji z zarobków.9
Styl życia w medycynie
skupia się wokół ogólnie pojmowanego stylu życia 50 – 60%,
czynników genetycznych 20%, środowiska 20% i opieki zdrowotnej 10 –
15%.
4 CHOROBA JAKO KONCEPCJA
NOWEJ RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ PACJENTA.
Choroba może doprowadzić
do zmiany rzeczywistości społecznej, ograniczyć kontakt ze światem
zewnętrznym i zmienić jego widzenie. Szczególnie ostra i
przewlekła choroba powoduje, że dostrzegamy własne ciało,
odczuwamy ból i dolegliwości i powoduje, że wsłuchujemy się we
własne ciało, skupiamy na nim swoją uwagę, wyznaczając tym samym
ramy nowej rzeczywistości społecznej. Choroba uniemożliwia
wykonywanie licznych dotychczasowych działań, takich jak: praca,
edukacja, życia towarzyskie, spotkania z przyjaciółmi i rodziną.
Choroba ogranicza tożsamość jednostki i zmusza ją do skupienia
uwagi przede wszystkim na swoim ciele. Ponadto doświadczane przez
osobę chorą dolegliwości są tak naprawdę niedostępne innym,
ponieważ nie jest w stanie ona podzielić się swoim bólem z
osobami drugimi. Jednostka jest więc zamknięta i samotna w świecie
swojej choroby. Trudne jest nawet właściwe zinterpretowanie
informacji, które osoba chora przekazuje pielęgniarce, ponieważ
sposób ich interpretowania zależny jest od czynników kulturowych.
Relacje między pielęgniarką a pacjentem stają się barierą i
utrudniają komunikację między nimi. Warto też pamiętać aby
zbierać te informacje bez jakichkolwiek uprzedzeń i
nadinterpretacji ze strony pielęgniarki. Krótka choroba mija i nie
wpisuje się na stałe w życie pacjenta, tak jak to bywa, w
przypadku ostrej i przewlekłej choroby, która tworzy nową
rzeczywistość społeczną, zmieniając plany i zamierzenia
jednostki oraz burząc jego codzienny rytm życia.
5 SOCJOMEDYCZNE
WSKAŹNIKI ZDROWIA
Do socjomedycznych
wskaźników zdrowia zaliczamy: wskaźniki organicznej sprawności (mierzą one
stopień radzenia sobie z wykonywaniem podstawowych czynności –
mycie się, ubieranie, jedzenie, poruszanie), ocenę jakości życia
(subiektywne – fizyczne: dolegliwości, ból, psychiczne – lęk,
depresja, poczucie własnej wartości, społeczne – relacje z
ludźmi, praca, spędzanie czasu wolnego i obiektywne aspekty
funkcjonowania społecznego – stan zdrowia oceniany na podstawie
wskaźników biomedycznych i pozycja społeczno - ekonomiczna, to
stopień zaspokojenia potrzeb materialnych i niematerialnych oraz
poczucie zadowolenia z życia), wskaźniki pozytywnego zdrowia
psychicznego (postawa wobec własnej osoby, poczucie tożsamości,
samorealizacja, odporność na stres, autonomia, empatia, umiejętność
radzenia sobie z otoczeniem, umiejętność nawiązywania stosunków
z innymi, zajmowanie własnej postawy wobec miłości, pracy, zabawy
i przy rozwiązywaniu problemów).1
Istnieje też wskaźnik
socjomedyczny o nazwie „Profil wpływu choroby” i obejmuje on ocenę złego
samopoczucia dokonywaną przez chorą jednostkę i otoczenie.
Uwzględnia się tutaj 14 kategorii funkcjonowania: interakcja
społeczna poza rodziną, poruszanie się, sen, odpoczynek,
odżywianie się, praca domowa, praca poza domem (zawodowa), podróż
i pozostawanie na miejscu (ruchliwość), ruchy ciała, mowa i
porozumiewanie się, hobby i wypoczynek, aktywność umysłowa (życie
umysłowe), stosunki rodzinne, stany uczuciowe, ubieranie i toaleta.
Wskaźniki socjomedyczne
znajdują też odniesienie w stosunku do ludzi starych, jednak tutaj
trudno jest rozstrzygnąć co należy uznać za normę, bo niektóre
zachowania nie muszą być konsekwencją choroby, a jedynie jest
konsekwencją starości. Nie jest łatwo rozstrzygnąć, czy np.
ograniczenie słuchu u ludzi po 70-tym roku życia jest normą, czy
patologią społeczną.
Wskaźniki socjomedyczne
są przydatne szczególnie w pracy pielęgniarki, ponieważ obszar jej
działania ogranicza się do stanu somatycznego. Dzięki nim
pielęgniarka może oszacować skalę pomocy jakiej potrzebuje
pacjent i podjąć działania zmierzające do zwiększenia
samodzielności osoby chorej, a tym samym zmniejszyć zależność
pacjenta od innych.2
6 SPOŁECZNE
UWARUNKOWANIA ZDROWIA W UJĘCIU STRUKTURALNYM,INTERAKCYJNYMI SYSTEMOWYM.
Obecnie przyjmuje się,
że stan zdrowia warunkowany jest przez genetykę w 16%, środowisko w 21%,
styl życia w 53% i przez medycynę w 10%.1
W związku z powyższym pojęcie zdrowia w znaczeniu ogólnym, jak i
w promocji zdrowia określa się, jako „najdłuższą możliwość
samodzielnego, aktywnego i twórczego życia bez chorób i niepełnej
sprawności, albo nawet razem z nimi, jeśli nie da się ich
wyeliminować”2
oraz traktuje się zdrowie „nie tyle jako abstrakcyjny stan, ile
jako poddająca się zmianom, zdolność człowieka zarówno do
osiągania w pełni własnych fizycznych, psychicznych i społecznych
możliwości, jak i reagowania na wyzwania środowiska”.3
Zdrowie jest więc celem i wartością samą w sobie, a ponadto
stanowi środek, który umożliwia człowiekowi wykorzystywanie
wszelkich możliwości w celu uczynienia swojego życia lepszym,
bardziej satysfakcjonującym i produktywnym. Za podstawowe kryterium
zdrowia uważa się społeczne funkcjonowanie jednostki oraz fakt, że
zdrowie jest kształtowane przez czynniki pozostające poza obszarem
medycyny. Dlatego w celu ochrony zdrowia należałoby podjąć
działania zmierzające do zwiększenia zapotrzebowań na wiedzę z
zakresu nauk społecznych i socjologii, podjąć działania
zmierzające do podniesienia rangi i autonomii innych niż lekarz
zawodów medycznych, np. pielęgniarki, zmienić piorytety systemu
ochrony i promocji zdrowia, zmienić działania prowadzące do
poprawy stanu zdrowia pacjentów oraz relacje między pacjentem a
personelem medycznym ze szczególną uwagą na rolę i wagę pracy
pielęgniarki, która jest często sojusznikiem i doradcą pacjenta,
a przecież powinna przede wszystkim opiekować się nim.
7 TYPOLOGIA ZACHOWAŃ
ZDROWOTNYCH.
Do podstawowych zachowań
zdrowotnych, których celem jest utrzymanie zdrowia na odpowiednim
poziomie, styl i jakość życia, należą: zachowania zdrowotne
ludzi zdrowych i chorych. Mowa tutaj o zachowaniach w zdrowiu, które
dotyczą wszelkich działań człowieka zdrowego i zarazem umacniają
jego zdrowie (odżywianie się relaks, sport, wypoczynek). Dodatkowo
należy tutaj wymienić zachowania, które są nakierowane na
wykrywanie i zapobieganie chorobom, profilaktykę a także liczne
nałogi przyczyniające się do utraty zdrowia. Natomiast zachowania
w doświadczaniu choroby skupiają się wokół poszukiwania pomocy i
podejmowaniu leczenia. Istotną sprawą jest tutaj rola chorego i
zachowania w roli chorego, który walczy z chorobą. W przytoczonej
typologii zachowań zdrowotnych należy także wymienić zachowania
ze względu na znaczenie dla organizmu i zachowania ze względu na
czynnik inspirujący. Wśród tych pierwszych znajdują się takie,
które służą zdrowiu i pomagają powrócić do zdrowia –
zachowania biopozytywne i takie, które po prostu zdrowiu szkodzą –
zachowania bionegatywne. Jeżeli chodzi o zachowania ze względu na
czynnik inspirujący to tutaj należałoby uwzględnić zachowania
podejmowane przez instytucje medyczne, np. przymusowe szczepienia
oraz wszelkie działania o znaczeniu kulturowym z uwzględnieniem
wzorów kulturowych (wyobrażenia o zdrowiu i chorobie, sposób
odczuwania, postrzegania i opisywania objawów chorobowych, stan
wiedzy dotyczącej przyczynowości chorób, postawy i zachowania
wobec własnej choroby oraz styl życia uznany za czynnik w
kształtowaniu zdrowia społeczności).4
Wracając jednak do
typologii zachowań zdrowotnych należy również wymienić
zachowania ze względu na podmiot działania, obejmujące zachowania
indywidualne, czyli jednostkowe (uprawianie sportu, palenie tytoniu)
i zachowania zbiorowe, które obejmują całą społeczność i
wszystkich członków grupy (odżywianie się w rodzinie), zachowania
ze względu na posiadaną wiedzę medyczną (zachowania laików i
profesjonalistów, lekarzy, pielęgniarek, fachowców wiedzy
medycznej) oraz zachowania zdrowotne ze względu na relację do
przedmiotu działania, które obejmują zachowania bezpośrednio
skierowane na jednostkę bądź grupę (szczepienia, ćwiczenia) oraz
zachowania bezpośrednio skierowane na zdrowie (stosowanie przypraw,
chlorowanie wody, wielokrotne smażenie na tym samym tłuszczu,
używanie środków chemicznych w żywieniu itp.).
Podsumowując należy
pamiętać o tym, że zachowanie „może należeć do kilku typów jednocześnie, np.
palenie papierosów może być zarówno zachowaniem zdrowego, jak i
chorego, laika i profesjonalisty, zachowaniem jednostkowym i
zbiorowym”.5
Uważa się również, że
istnieje związek pomiędzy zdrowiem a wartościami powszechnie
uznawanymi i cenionymi w danym społeczeństwie oraz związek
pomiędzy zdrowiem a położeniem społecznym jednostki. Stąd im
niższa klasa społeczna tym trudniejszy i gorszy dostęp do źródeł
informacji, świadczeń socjalnych i bardziej ograniczone korzystania
ze świadczeń medycznych. Pacjenci z klas niższych, „zaburzenia w
codziennych zachowaniach często skłonni są traktować jako normę,
a skierowanie do szpitala odbywa się przez policję, lub inne
instytucje społeczne”.6
Natomiast u ludzi z
wyższym wykształceniem, które stanowi wyznacznik pozycji
społecznej zauważa się wyższe wymagania w stosunku do korzystania
z wiedzy medycznej i usług opieki medycznej (wraz z wykształceniem
wzrasta liczba profilaktycznych i leczniczych wizyt lekarskich,
krytyka w stosunku do opieki medycznej, skłonność do korzystania z
kilku lekarzy jednocześnie).
8 ROLA PIELĘGNIARKI W
KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ ZDROWOTNYCH.
Rola pielęgniarki w
kształtowaniu zachowań zdrowotnych w zasadzie sprowadza się do
promocji zdrowia, uświadamiania kontroli nad własnym zdrowiem oraz
do utrzymywania i poprawy zdrowia. Aby moc realizować te cele na
zadawalającym poziomie jednostka albo grupa powinna być świadoma
własnych problemów zdrowotnych, mieć potrzebę i wiarę w
możliwość ich rozwiązania. W tym celu pielęgniarka powinna
podejmować działania wspierające pacjenta. Pielęgniarka powinna
dysponować wiedzą z zakresu edukacji zdrowotnej, a w szczególności
z zakresu dbałości o zdrowie. Powinna również reprezentować
godną wobec wartości, jaką niewątpliwie jest zdrowie postawę
(wiedza z zakresu racjonalnego i prawidłowego dal wieku i płci
odżywiania, wiedza z zakresu utrzymywania higieny osobistej i
higieny otoczenia, wiedza z zakresu umiejętności relaksu i
wypoczynku) oraz posiadać umiejętności kształtowania postaw
sprzyjających zdrowiu, radzenia sobie z sytuacjami chorobowymi i
podejmowania właściwych wyborów. „Dobrze przygotowana
pielęgniarka ma być profesjonalnym liderem zdrowia, posiadającym
wiedzę z zakresu medycyny, psychologii i socjologii”.7
Dodatkowo sama powinna być realizatorem i wzorem osobowym zdrowego
stylu życia.
W tym celu pielęgniarka
powinna swoje działania skierować w kierunku wsparcia społecznego,
mediacji na rzecz zdrowia oraz opracowania i realizacji programów
prozdrowotnych. Przed podjęciem każdego z tych działań najpierw
powinna rozpoznać zagrożenia występujące w środowisku lokalnym i
opracować strategię działania, uwzględniając wszelkie
wyznaczniki życia i zdrowia mieszkańców i znajomość środowiska,
w którym pracuje. W ten sposób będzie mogła podjąć pracę np.
na rzecz ludzi w starszym wieku, ludzi niepełnosprawnych, ubogich
rodzin.
9. ZACHOWANIA
ANTYZDROWOTNE
Palenie tytoniu, picie alkoholu, narkomania – rola pielęgniarki w niesieniu właściwej pomocy choremu – dyskusja/ćwiczenia. Próba scharakteryzowania prawidłowego podejścia do chorych przez pielęgniarkę z pominięciem uprzedzeń społecznych, z uwzględnieniem zmian jakie niesie z sobą choroba, która przyczynia się do tworzenia nowej koncepcji rzeczywistości społecznej pacjenta. Rola pielęgniarki w promocji zdrowia na podstawie propagowania zachowań zdrowotnych – dyskusja/ćwiczenia.
Palenie tytoniu, picie alkoholu, narkomania – rola pielęgniarki w niesieniu właściwej pomocy choremu – dyskusja/ćwiczenia. Próba scharakteryzowania prawidłowego podejścia do chorych przez pielęgniarkę z pominięciem uprzedzeń społecznych, z uwzględnieniem zmian jakie niesie z sobą choroba, która przyczynia się do tworzenia nowej koncepcji rzeczywistości społecznej pacjenta. Rola pielęgniarki w promocji zdrowia na podstawie propagowania zachowań zdrowotnych – dyskusja/ćwiczenia.
10 MAKROSPOŁECZNE
UJĘCIE CHOROBY.
Powszechnie uważa się,
że co najmniej połowę odpowiedzialności za zdrowie ponoszą czynniki
psychosomatyczne. Jednym z najważniejszych czynników jest stres,
który stanowi zarówno negatywny jak i pozytywny czynnik. Przyczyn
stresu należy szukać już w uwarunkowaniach politycznych,
ekonomicznych, społecznych, obyczajowych i w systemie zdrowia
współczesnych państw. Przyczyn stresu społecznego dopatruje się
w licznych procesach społecznych, szczególnie tych, które związane
są z industrializacją i urbanizacją, ponieważ procesy te niosły
z sobą liczne radykalne zmiany, takie jak: adaptację w nowym
środowisku, która była efektem migracji ze wsi do miast, zmiana
warunków życia, warunków kulturowych i warunków pracy,
przeciążenie rolami społecznymi, przypisanie sobie ról
dodatkowych, np. związanych z zatrudnieniem kobiet, które zajmowały
się domem i pracowały zawodowo oraz niejednokrotnie jeszcze
prowadziły gospodarstwo rolne, pogarszanie warunków bytowania,
braki mieszkaniowe, narastanie anomii społecznej (stanu zagubienia
powstałego w wyniku osłabienia lub rozpadu norm społecznych, w
jakim może znaleźć się społeczeństwo na skutek załamania się
porządku społecznego; kontrola społeczna jednostek staje się
nieskuteczna, co prowadzi do chaosu i dezorganizacji)8
i wzrost frustracji społeczeństwa.
Dzisiaj wśród czynników
wywołujących stres psychospołeczny należy również wymienić
bezrobocie, zwolnienia grupowe, poczucie zagrożenia utraty pracy,
zmiany w różnych gałęziach gospodarki i przemysłu oraz w służbie
zdrowia, poczucie niepewności, lęk, poczucie braku stabilizacji i
bezpieczeństwa związane z reformami, transformacją. Skutki stresu
psychospołecznego można podzielić na dwie kategorie, czyli choroby
(głównie choroba wieńcowa, nowotwory) i skutki zdrowotne wśród,
których wymienia się efekty subiektywne, zdrowotne, wyrażające
się określonymi zachowaniami i organizacyjne.9
Do efektów subiektywnych
zalicza się lęk, agresję, apatię, depresję, zmęczenie,
frustrację, poczucie winy i wstydu, wrażliwość, niską samoocenę,
obniżony nastrój, brak zdolności koncentracji i podejmowania
decyzji oraz poczucie osamotnienia.
Wśród efektów
zdrowotnych wymienia się astmę, brak miesiączki, ból w klatce
piersiowej, bóle pleców, biegunki, omdlenia, chorobę wieńcową
serca, migreny i bóle głowy, nerwice, nocne koszmary, psychozy,
bezsenność, cukrzycę, zaburzenia psychosomatyczne, wysypki skórne,
owrzodzenia układu pokarmowego, osłabienie i utratę popędu
płciowego.
Natomiast efekty
wyrażające się określonymi zachowaniami dotyczą wypadków,
nadmiernego przyjmowania leków, wybuchów emocji, bulimii,
anoreksji, nadmiernego spożywania pokarmów lub utraty braku
apetytu, nadużyć w piciu alkoholu i paleniu tytoniu, impulsywnego
zachowania, zaburzeń mowy i nerwowego śmiechu.
Z kolei wśród kategorii
efektów organizacyjnych wymienia się absencję w pracy oraz złe
stosunki w pracy, niską wydajność, niskie morale, brak zadowolenia
z wykonywanej pracy i zwiększoną częstotliwość wypadków.
„Ujęcie makrospołeczne
koncentruje się na wskazaniu różnych czynników indywidualnego
ryzyka (np. uwarunkowania genetyczne, styl życia, rodzaj pracy itp.)
i zmierza do określonego poziomu indywidualnego ryzyka zachowań
albo, jeśli choroba już wystąpiła, do wyjaśnienia jej
przyczyny”.10
1
Z. Woźniak, „Socjomedyczne aspekty funkcjonowania rodziny”,
Poznań 1990, s. 7.
2
Z. Kawczyńska – Butrym, „Promocja zdrowia – wyzwaniem dla
socjologów, (w: ) „Socjologia medycyny
w uczelni ( M. Latoszek, red.), Gdańsk
1992, s. 44.
3
Z. Słońska, „Promocja zdrowia – zarys problematyki, Promocja
zdrowia. Nauki społeczne i medycyna 1994,
nr 1- 2, s. 38 – 39.
4
B. Tobiasz – Adamczyk, „Wybrane elementy zdrowia i choroby”,
Kraków 1998, s. 54 – 55.
5
M. Ogryzko – Wiewiórkowska, „Socjologia medycyny. Wybrane
zagadnienia”, Lublin 1989, s. 32 – 37.
6
Ibid., s. 42.
7
W. Ciechaniewicz, „Funkcje zawodowe pielęgniarek. Funkcja
promowania zdrowia, Pielęgniarstwo 2000,
1998, nr 1 (36).
8
K. Olechnicki, ..., dz. cyt., s. 20.
9
J. Bejnarowicz, „Zmiany stanu zdrowia Polaków i jego uwarunkowań.
Wyzwania dla promocji zdrowia.
Promocja zdrowia. Nauki społeczne i
medycyna” 1994, nr 1-2, s. 11.
10
I. Taranowicz ..., dz. cyt., s. 227.
1
A. Eisenberg, H. E. Murkoff, S. E. Hathaway, „Pierwszy rok życia
dziecka”, Poznań 2002, s. 70.
1
Ibid., s. 177.
2
Ibidem.
3
T. Parsons, dz. cyt., s. 330
4
Ibidem.
5
I. Taranowicz ..., dz. cyt., s. 168.
6
A. Siciński, „Problemy teretyczne i metodologiczne badań stylu
życia”, Warszawa 1980, s. 5.
7
M. Marodny, „Styl życia jako kategoria opisu socjologicznego (w:
) „O stylach życia Polaków”,
(red.) M. Falkowska, CBOS, Warszawa 1997,
s. 8.
8
L. Dyczewski, „Kultura polska w procesie przemian”, Lublin 1993,
s. 150.
9
I. Taranowicz ..., dz. cyt. , s. 118.