SOCJOLOGIA ZDROWIA I
CHOROBY
1 Mikrospołeczne ujęcie choroby
2 Zdrowie jako wartość
3 Marginalizacja społeczna
4 Struktura rodzinna jako czynnik ochrony zdrowia.
5 Społeczne konsekwencje choroby i niepełnosprawności
6 Śmierć jako zjawisko społeczne
7Socjologiczna analiza zawodów pielęgniarski i położnej
8 Metody i techniki badań socjologicznych pomocne w pracy pielęgniarki
9 Pojęcie i znaczenie kultury oraz grupy
10 Zachowania społeczne otaczające narodziny
1 MIKROSPOŁECZNE
UJĘCIE CHOROBY
Mikrospołeczne ujęcie
choroby skupia się wokół ról społecznych, ponieważ w związku z realizacją
wielu ról społecznych mogą wystąpić zaburzenia związane ze
zdrowiem i samopoczuciem jednostki. Sytuacje takie są skutkiem
nadmiaru ról, czyli realizacji kilku ról jednocześnie, w tym samym
czasie, np. rola matki i pracownika; nagłej utraty roli społecznej,
np. rezygnacja lub utrata pracy z powodu macierzyństwa lub
bezrobocia, redukcji stanowiska pracy, choroby członka rodziny,
emerytura, renta; konfliktu ról, np. rola matki i pracownika prężnie
działającej firmy. Jednak szczególne znaczenie w analizie warunków
zdrowia ma jakość i styl życia jednostek oraz podejmowane przez
nie zachowania zdrowotne. Zauważa się nagminny brak aktywności
fizycznej, palenie papierosów, duże spożywanie alkoholu,
narkomanię, lekomanię, złe odżywianie oraz szereg niekorzystnych
sytuacji życiowych wynikających z pełnienia ról społecznych
(przeżycia osobiste, typu śmierć bliskiej osoby, rozwód,
konflikty w rodzinie, patologie, wypadki i zdarzenia losowe, liczne
sytuacje zawodowe, typu konflikty w pracy, niezadowolenie w pracy i
brak satysfakcji z wykonywanej pracy, bezrobocie, zagrożenie utraty
pracy, emerytura, trudności uzyskania nowej pracy, złe warunki
pracy, sytuacje szkolne, typu niekorzystne relacje w grupie
rówieśniczej, izolacja, brak akceptacji, odrzucenie, konflikty,
niekorzystne relacje z kadrą pedagogiczną, niepowodzenia
egzaminacyjne, złe wyniki w nauce, drugoroczność, niekorzystna
sytuacja bytowa, typu ubóstwo, złe warunki mieszkaniowe i
żywieniowe, brak poczucia bezpieczeństwa i utrzymania higieny,
poziom wykształcenia. Wymienione czynniki przyczyniają się do
zachorowań i. Rozwoju problemów oraz patologii na tle rodziny.
Brak rodziny powoduje
gorsze subiektywne poczucie zdrowia, nadciśnienie tętnicze,
podatność na choroby, poziom uzależnień, częstotliwość
samobójstw, częstotliwość wypadków i szybszą umieralność.1
Jednak jednostki żyjące w rodzinach również narażone są na
liczne czynniki sprzyjające zachorowaniom, ponieważ szczególnie w
rodzinach naznaczonych patologią występują sytuacje zagrożenia
zdrowia nazywane ryzykiem zdrowotnych. Owo ryzyko można podzielić
na dwa rodzaje, czyli czynniki obejmujące zaburzenia,
nieprawidłowości i dolegliwości zdrowotne występujące w rodzinie
i sytuacje zdrowotne uznane za ryzyko zdrowotne, które zwiększa się
im jest większa wielo przyczynowość chorób.
Wyróżnia się następujące kategorie zaburzeń zdrowia, które są tylko i wyłącznie czynnikami życia rodziny i nie biorą pod uwagę obciążenia genetycznego rodziny:
- choroby psychosomatyczne
i somatyczne (choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, choroba
wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca, cukrzyca
i astma);
- zaburzenia czynnościowe
(jąkanie, impotencja seksualne, nocne i dzienne moczenie się,
częstomocz, tiki, biegunki, torsje, zaburzenia mowy, liczne blokady
związane z mową, przykurcze, ślepota, głuchota, niemota);
- zespoły bólowe (bóle
brzucha i głowy, migreny, bóle stawów, mięśni, szyjne,
ramieniowe, bóle nóg, rąk, które są oporne na środki
farmaceutyczne a ustępują w trakcie rozmowy i terapii);
- uzależnienia (lekomania,
alkoholizm, narkomania, palenie tytoniu, bulimia, anoreksja).2
2 ZDROWIE JAKO WARTOŚĆ
Trudno jest jedno
znacznie zdefiniować zdrowie, ponieważ podlega ono zmianom społecznym
środowiskowym, normom, zwyczajom i kulturze. Jednak zdrowie uznaje
się za wartość, która określa wpływ na dobra samopoczucie
jednostki, ukierunkowuje ludzie działania i zachowania, umożliwia
podejmowanie działań, daje radość życia, poczucie szczęścia,
ponieważ tylko przy dobrym zdrowiu możemy osiągnąć sukces.
Wyróżnia się
następujące szczeble wartości od najniższego do najwyższego: cielesne wygody i
przyjemności;
- wartości „witalne”,
rozwój i trwanie, zdrowie to wartość najniższa a choroba
najwyższa;
- wartości duchowe:
prawda, dobro, szlachetność;
- wartości związane z
Bogiem.3
Zdrowie uważa się więc
za wartość instrumentalną, pomocną w osiągnięciu innych
wartości, pomaga tworzyć warunki szczęścia, dobrobytu własnego i
innych i nie jest wartość sama w sobie lecz środek do realizacji
innych celów.
3 MARGINALIZACJA
SPOŁECZNA
Marginalizacja społeczna
oznacza stan wykorzenienia i nie uczestniczenia jednostek oraz grup
społecznych w porządku społecznym oraz wykluczenie z życia
społecznego. Sytuacji tej towarzyszy szereg procesów społecznych
przyczyniających się do efektu krańcowego. Z pojęciem
marginalizacji społecznej wiąże się upośledzenie (niekorzystne
położenie osób spowodowane czynnikami kulturowymi,
psychologicznymi, ekonomicznymi i społecznymi uniemożliwiające
efektywne funkcjonowanie w sferach życia społecznego), deprywacja
(pozbawienie kogoś praw do czegoś w wyniku działania sił
zewnętrznych bądź na skutek zamierzonego lub niezamierzonego
działania własnego – np. ludność żydowska w czasie wojny),
dyskryminacja (pozbawienie kogoś równości szans, złe traktowanie
ze względu na pleć, wiek, kolor skóry, religię, postawę).
Jednym z najważniejszych
czynników marginalizacji jest ubóstwo (niedostatek środków na
pożywienie, mieszkanie, zdrowie, kulturę) jednostek, grup i
rodzin. Wyróżnia się ubóstwo absolutne (minimalny poziom dochodów
i wydatków na zaspokojenie podstawowych potrzeb, jest to najniższy
poziom konsumpcji, poniżej, którego następuje zagrożenie bytu
biologicznego) i względne( relacja między minimalnym a średnim
standardem życia w danej społeczności).4
Granice ubóstwa, czyli granice bezpieczeństwa socjalnego wyznacza
minimum socjalne, biologiczne i życiowe, czyli dobra umożliwiające
człowiekowi byt, prace, rozwój oraz zaspokajanie potrzeb.
W Polsce istotną cechą
ubogich jest wiek 936 – 45 lat i po 65 roku życia), wykształcenie niepełne
podstawowe, podstawowe i zasadnicze zawodowe, robotnicze i chłopskie
pochodzenie społeczne, bezrobocie, większość ubogich kobiet
samotnie wychowujących dzieci, pozbawionych pracy. Ubóstwo powoduje
odrzuceni w grupie, separowanie, zredukowanie potrzeb kulturalnych i
edukacyjnych. Krąg znajomych ludzi ubogich „jest bardzo nikły
albo nie ma go wcale, kontakty międzyludzkie ulegają zubożeniu, co
może powodować ograniczenia w rozwoju osobowości osób z tej
grupy”.5
Ubóstwo samo w sobie nie stanowi formalnej przeszkody
uczestniczenia w życiu społecznym, ale powoduje wycofanie się z
życia społecznego. Sprzyja temu niski prestiż społeczny,
ograniczenie praw i dostępu do instytucji, niski poziom aktywności
społecznej.
„Formy pomocy stosowane
przez państwo również sprzyjają marginalizacji tych osób, tworzy
się bowiem specyficzne mechanizmy i pule środków tylko dla
ubogich, które jednocześnie pełnią funkcje naznaczenia”.6
4 STRUKTURA RODZINY
JAKO CZYNNIK OCHRONY ZDROWIA. CHOROBA JAKO ZMIENNA
W ZYCIU RODZINY
Rodzina to podstawowa
grupa społeczna złożona z rodziców, krewnych i dzieci. Jej struktura,
czyli powiązanie ze sobą różnego typu elementów, zachowań i
relacji obejmuje:
- liczbę członków
rodziny (liczbę dzieci – mała, wielka, dwupokoleniowa,
wielopokoleniowa);
- kompletność rodziny
(pełna – oboje rodzice plus co najmniej jedno dziecko; niepełna –
brak jednego z rodziców; niekompletna – dzieci w rodzinie tylko
jednej płci; zrekonstruowana – ponowne małżeństwo samotnego
rodzica);
- zasięg systemu
pokrewieństwa (jacy krewni ze sobą mieszkają – rodzice, dzieci,
krewni w linii bocznej);
- układ władzy,
autorytetów i pozycji (rodzina patriarchalna, matriarchalna,
partnerska);
- typ małżeństwa
9monogamia, poligamia, bigamia);
- układ ról i pozycji
przypisany rodzinie (rola matki, ojca, dziecka, role oczekiwane,
złożone).
Analiza stanu zdrowia w
rodzinie obejmuje rodzaj dominujących chorób typowych dla kategorii
wieku oraz pogarszanie się wraz z wiekiem stanu zdrowia i jego
samooceny, a także różnice w częstotliwości występowania chorób
i niepełnosprawności, różnice występowania problemów
zdrowotnych w poszczególnych fazach życia rodziny (małżeństwo
bez dzieci, rodzina wychowująca małe dzieci, rodzina z dzieckiem w
wieku przedszkolnym, rodzina z dzieckiem w wieku szkolnym, rodzina z
dorastającymi dziećmi, rodzina z dziećmi opuszczającymi dom,
stadium pustego gniazda, starzejący się rodzice – aż do śmierci
obojga),7
natężenie problemów opiekuńczo – pielęgnacyjnych, występowanie
zagrożeń zdrowia i zadań opiekuńczych dla poszczególnych faz
życia rodziny.
Sytuacja w rodzinie staje
się trudna i złożona, gdy pojawia się w niej choroba (mentalna,
psychiczna, ostra, przewlekła, wrodzona, nabyta, gwałtowna, trwale
ograniczająca codzienne czynności), ponieważ wówczas zmieniają
się role i zadania poszczególnych jej członków. Choroba ogranicza
realizację funkcji rodziny i wymaga opieki oraz pielęgnacji nad
jednostką chorą. Towarzyszą jej dodatkowe obciążenia, takie jak
stres, niemoc, obciążenia i nakłady finansowe oraz utrata lub
ograniczenie sprawności w wykonywaniu czynności życia codziennego.
5 SPOŁECZNE
KONSEKWENCJE CHOROBY I
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
OD WSPARCIA SPOŁECZNEGO DO IZOLACJI SPOŁECZNEJ.
KONSEKWENCJE CHORÓB INDYWIDUALNE,RODZINNE,POZARODZINNE,WSPARCIE SPOŁECZNE,IZOLACJA SPOŁECZNA,
PIĘTNOWANIE
Wynikiem choroby są
liczne zmiany w życiu człowieka (w pracy, rodzinie, życiu codziennym,
związane z reakcjami otoczenia, stresem. U chorego człowieka
następuje zmiana jego dotychczasowego położenia społecznego, ale
także zmiana roli społecznej (chory nie odpowiada za swoją
chorobę, jest zwolniony z dotychczasowych zajęć, choroba jest
stanem niepożądanym, chory szuka pomocy, terapii w celu zmiany
stanu choroby). Choroba jakakolwiek czasowo lub trwale ogranicza
pełnienie dotychczasowych ról społeczny i wywołuje konflikty
między rolą człowieka chorego(konieczność leczenia szpitalnego),
a koniecznością realizacji ważnych życiowo zadań. Taka sytuacja
określana jest zmianą (np. w trakcie leczenia szpitalnego chory
przyjmuje rolę tylko i wyłącznie chorego)lub ograniczeniem (w
przypadku choroby przewlekłej, trwale powodującej zaburzenia
świadomości) roli społecznej. Z kolei zmiana lub ograniczenie roli
społecznej wiąże się ze zmianą lub ograniczeniem pozycji
społecznej (odejście z pracy na skutek choroby, rezygnacja z
ważnego stanowiska, eliminacja z rynku pracy na skutek ograniczeń
sprawności wywołanych chorobą). Dodatkowo choroba zmienia
usytuowanie społeczne osoby chorej i przyczynia się do procesu
marginalizacji społecznej (utrata, ograniczenie kontaktów
towarzyskich, izolacja społeczna, utrata zatrudnienia, zmniejszenie
dochodów, utrudniony dostęp do środków kultury.
Wreszcie choroba wywołuje
zmiany w obrazie samego siebie, które przybierają charakter:
negatywny (wpływają niekorzystnie na przyszłość osoby chorej),
obojętny (nie mają żadnego wpływu) i pozytywny (stymulują dalszy
rozwój osobowy jednostki).8
Człowiek chory ma świadomość ograniczenia własnych możliwości,
jest przepełniony lękiem, obawami i stresem. Rozpoznanie choroby
powoduje często szok, negację i izolację („to mnie nie
dotyczy”), gniew, agresję i bunt („brak zgody na pogodzenie się
z chorobą”) i działanie (mechanizm obronny, by zmienić swoją
sytuację).9
Osoba chora przybiera negatywne i pozytywne wobec siebie postawy
(niska samoocena siebie, ale i dostrzeganie korzyści wynikających z
aktualnej sytuacji związanej z chorobą).
Postawy negatywne
obejmują:
- niską samoocenę – na
skutek negatywnych relacji z otoczeniem, bierność osoby chorej
wobec problemu, zgoda na taki stan rzeczy;
- poczucie osamotnienia –
brak wsparcia i pomocy, brak mobilizacji chorego do działania,
wzmocnienie poczucia lęku, zagrożenia, izolacja społeczna,
pogorszenie stanu zdrowia, reakcje nerwicowe;
- subiektywne poczucie
krzywdy – związane z faktem choroby i ograniczoną sprawnością
oraz z odrzuceniem osoby chorej przez osoby bliskie, z izolacją
społeczną, pogorszeniem sytuacji bytowej, trudnościami w pracy.
Postawy pozytywne
obejmują:
- ucieczkę od problemów,
np. rodzinnych, w pracy, w środowisku lokalnym;
- uzyskanie korzyści,
wartości materialnych (renty, odszkodowania) i niematerialnych
(większe - zainteresowanie, troska. serdeczność, życzliwość,
miłość).10
Konsekwencje choroby w
stosunku do rodziny objawiają się w zaburzeniu jej funkcji, ponieważ to
właśnie ona świadczy najwięcej pomocy na rzecz chorego oraz
wywołują równowagę między udzielaną pomocą a jej potrzebą
(równowaga jest najbardziej korzystna dla wszystkich), nadmiar
pomocy i nadopiekuńczości (osoba chora jest uzależniona od innych,
członkowie rodziny czynią ją niezaradną i ograniczają jej
rozwój) oraz niedobór i pozbawienie niezbędnej pomocy (występuje
w specyficznych sytuacjach i może być skierowany ku samoopiece,
jako wyjątkowy bodziec, ale na ogół może świadczyć o
odrzuceniu, izolacji i niechęci do udzielania jej pomocy). Zmiany w
aktualnych funkcjach rodziny na skutek pojawienia się w niej choroby
dotyczą sytuacjo zdrowotnej w rodzinie i poziomu sprawności osoby
chorej i oraz akceptacji i podjęcia roli opiekuna.
Choroba zaburza i zmienia
funkcje rodziny w zależności kto i jak długo choruje oraz jaki
charakter i rozmiar przybiera jego choroba. Zmianom ulega sytuacja
materialna i finansowa na skutek wzrostu wydatków i zmniejszenia
dochodów. Nasila się funkcja pielęgnacyjno – opiekuńcza,
ograniczeniu podlega funkcja rekreacyjno – towarzyska. Zmianie
ulega funkcja ekonomiczna, seksualna, funkcje miłości, funkcje
akcydentalne i funkcja emocjonalna – przewartościowanie i
zdystansowanie się w stosunku do, niektórych problemów, osłabienie
lub wzmocnienie więzi w rodzinie. W rodzinach z chorobą przewlekłą
i osobami niepełnosprawnymi zachodzą złożone relacje, które
objawiają się w gniewie, agresji (względem siebie i opiekunów,
chęć podporządkowania sobie rodziny), zaprzeczaniu i
bagatelizowaniu stanu rzeczy, nie przyjmowaniu go do wiadomości oraz
w rezygnacji i poddaniu się chorobie. Jedna z relacji jest tez
izolacja osób starszych, objawiająca się w ukrywaniu ich,
izolowaniu od życia towarzyskiego i gości oraz okazywanie niechęci
osobie chorej, złe jej traktowanie, wrogie nastawienie, przemoc.
Osoba starsza lub chora może przejawiać negatywne postawy wobec
rodziny w postaci buntu, agresji, płaczu, depresji, wycofania się z
kontaktów, domagania się większej pomocy, manipulacji rodziną,
omawiania jedzenia i innych czynności.
W relacjach poza
rodzinnych wyróżnia się następujące konsekwencje chorób, które prezentują
postawy: prointegracyjne – akceptacja osób chorych i
niepełnosprawnych przez otoczenie i antyintegracyjne –
niedostrzeganie i lekceważenie, pomijanie osób chorych i
niepełnosprawnych, unikanie kontaktu z osobami chorymi,
nieumiejętność zachowania się w bliskości osoby chorej,
dwuznaczność kontaktu z osobami chorymi, postrzeganie osoby chorej,
jako ofiary zachowań anty zdrowotnych, uleganie tzw. zranieniu,
czyli cierpienie osoby chorej zostaje przeniesione na osobę bliską,
która współodczuwa razem z chorym .11
Izolacja osoby chorej
może wiązać się z jej naznaczaniem oraz stygmatyzowaniem i
objawiać się w negatywnej ocenie osoby chorej. Takie zachowanie
często prowadzi do dyskryminacji i odrzucenia (gruźlik, wariat,
adidas). Takie zachowanie postrzega powoduje, że osoba chora
postrzegana jest przez pryzmat stereotypu i powoduje wywołanie
niekorzystnych relacji społecznych wobec osób chorych, czego
efektem jest właśnie izolacja, odrzucenie, brak tolerancji i
niesienia osobie chorej pomocy lub wsparcia.
Tolerancja, pomoc i
wsparcie społeczne są przecież najbardziej pożądanymi reakcjami
w przypadku choroby, ponieważ oznaczają szczególny sposób
zrozumienia i niesienia pomocy osobom chorym i ich bliskim, którzy
stanowią podstawowe źródło wsparcia, ponieważ jednostka
utrzymuje z nimi bezpośrednie i emocjonalnie bliskie kontakty.
Wsparcie społeczne warunkowane jest liczbą osób, które są gotowe
udzielać wsparcia, zasobami, które mogą zostać uruchomione w
razie potrzeby udzielenia wsparcia i zakresem, w ramach, którego
osoby z otoczenia chcą udzielać wsparcia społecznego osobie
chorej.12
Źródła wsparcia
społecznego dzielą się na:
- pierwotne (rodzina,
bliscy sąsiedzi, przyjaciele);
- wtórne (instytucje
rządowe i poza rządowe, służba zdrowia, fundacje, specjalne
programy pomocy osobom chorym i ich rodzinom, hospicja, samopomoc –
wolontariusze, stowarzyszenia osób chorych i ich rodzin).13
Każde z tych źródeł
udziela innego rodzaju wsparcia począwszy od informacji przez
kontakty emocjonalne, materialne, rzeczowe, różnego rodzaju
terapie. Taką sieć kontaktów społecznych określa się mianem
„bufora”, którego zadaniem jest obniżanie ryzyka powikłań
zdrowotnych, psychologicznych, fizycznych, zmniejszanie ryzyka
zgonów, wymiana doświadczeń między chorymi, zapobieganie izolacji
społecznej, piętnowaniu, odrzuceniu, wywieranie nacisku na opinie
publiczna w celu ochrony praw osób chorych, niepełnosprawnych i ich
rodzin oraz zmiana postaw negatywnych na postawy pozytywne wobec
ludzi chorych i niepełnosprawnych.14
6 ŚMIERĆ JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE. ZACHOWANIE A SPOŁECZNE OTACZAJĄCE
UMIERANIE. RODZINA W OBLICZU ŚMIERCI. PROCES, ETAPY I ŚWIADOMOŚĆ
UMIERANIA
Śmierć jest zjawiskiem
społecznym, fizycznym i biologicznym i dlatego podlega społecznym
wzorom, które obejmują zachowania w sytuacji śmierci, stosunek do
ciała zmarłego, akt pozbycia się ciała i zachowania po śmierci.
Wszystkie te wymienione zachowania związane ze zjawiskiem śmierci
podlegają społecznej kontroli, wzorom i normom kulturowym
akceptowanym w danej społeczności i tworzą społeczne postawy
wobec śmierci. Jedną z takich postaw jest negacja zjawiska śmierci,
czyli nie mówienia o niej wprost (człowiek odchodzi, nie umiera),
izolowanie dzieci od osób umierających, umieranie ludzi w
szpitalach i hospicjach, a nie domach nie składa się kondolencji
rodzinie osoby zmarłej nie nosi się żałoby nie prowadzi się
rozmów o śmierci, a pogrzeby odbywające się na cmentarzach staja
się prawie niewidoczne, dla osób w nich uczestniczących).
Proces umierania jest
zjawiskiem rozciągniętym w czasie, w zależności od choroby na
jaką cierpi osoba umierająca. Jeżeli człowiek umiera w szpitalu,
którego przecież głównym celem jest opieka, pielęgnacja i powrót
do zdrowia osób chorych, pacjent umierający nie stanowi głównego
podmiotu działań. Stąd personel szpitala znajduje się w obliczu
konfliktu sprostania potrzebom osób umierających, a koniecznością
wypełniania obowiązków zgodnie z przepisami (stąd też krytyka
szpitali i personelu za stosunek do osób umierających). W takich
przypadkach idealnie ze swojej roli wywiązują się hospicja, gdzie
postępowanie z pacjentem jest indywidualne, główny nacisk kładzie
się tutaj na jakość życia nawet w ostatnich fazach życia. W
całokształcie procesu umierania, który ma miejsce w hospicjum może
uczestniczyć bez żadnych ograniczeń jego rodzina i bliscy,
ponieważ takie postawy tworzą wizje dobrej śmierci i pozwalają
umierać w komforcie.
Liczne kontrowersje
związane są z problemem informowania umierającego pacjenta o tym , co
stanowi przyczynę jego nadchodzącej śmierci. Wbrew prawu do
informacji na temat zdrowia rodzina i personel medyczny często nie
udzielają osobie umierającej informacji tego typu. Stąd pojawia
się problem świadomości umierania oraz związanego z nim lęku.
Wyróżnia się
następujące modele kontekstów świadomościowych:
- zamkniętej świadomości
– pacjent nie wie, ze jest umierający, wie o tym jego otoczenie,
chory utrzymywany jest w nieświadomości, zmowa milczenia;
- podejrzewania – rodzina
i personel nie ujawniają faktu umierania przed pacjentem, ale on
podejrzewa prawdę, którą się przed nim ukrywa;
- wzajemnego udawania –
najczęściej występujący, obie strony wiedzą o zbliżającej się
śmierci, udają jednak przed sobą, że nic się nie dzieje,
rozmawiają o teraźniejszości, podtrzymywanie „gry pozorów, brak
szczerej rozmowy”;
- otwartej świadomości –
mówi się o śmierci wprost, śmierć przestaje być tematem tabu,
uważa się to za najkorzystniejszą sytuację, ponieważ personel i
rodzina oczekują od umierającego zachowań, które cechują jego
stan, podejmowanie dialogu na temat śmierci, podejmowanie wspólnej
drogi ku śmierci, podziękowanie za wspólne lata, powiedzenie sobie
o wzajemnej miłości, osoba umierająca nie pozostaje samotna i
wyizolowana, nie jest skazana na przeżywanie lęku w samotności.
Proces umierania według
innej koncepcji można podzielić na pięć etapów:
- zaprzeczenie i izolacja –
pacjent zaprzecza, że jest nieuleczalnie chory, jest agresywny;
- złość - agresja, gniew
na wiadomość o szybkim zgonie;
- negocjacje – walka o
życie składanie obietnic Bogu i losowi;
- depresja – wyczerpanie
możliwości, świadomość rychłej śmierci, rozpacz;
- akceptacja – pogodzenie
się ze śmiercią, spokój, wyciszenie.15
Mimo, ze tak naprawdę
nikt z nas zdrowych i nie stojących przed obliczem śmierci nie jest
w stanie zrozumieć co przeżywa osoba w takiej sytuacji, to przecież
zarówno choroba, jak i śmierć nie są sprawą jednostkową, lecz
sprawą grup i społeczności. Śmierć powoduje, że grupa ubożeje,
zarówno, jak choroba, tak i śmierć są wyzwaniem dla rodziny,
która przejmuje obowiązki osoby chorej i podejmuje nowe zadania.
Rodzina ulega procesowi dezorganizacji (najbardziej, gdy umiera
matka), następuje w niej zamiana ról i podejmowanie nowych ról,
ulega zakłóceniu jej harmonia i równowaga. Na skutek choroby i
śmierci w rodzinie mogą ulec osłabieniu więzi emocjonalne,
załamanie norm i wartości, pogorszenie stanu finansowego i
materialnego, zaburzenia zdrowotne u innych członków, izolacja od
otoczenia, brak odpoczynku i wolnego czasu, na skutek dodatkowych
zadań, wyzwań i obciążeń. Rodzina w obliczu śmierci może
przeżywać dodatkowe obciążenia psychiczne, ponieważ ukrywa przed
chorym prawdę o śmierci i nieuleczalnej chorobie, tłumi prawdziwe
uczucia, nie może okazywać lęku, przerażenia, smutku i rozpaczy,
zmuszona jest do dodatkowej aktywności (szukania niekonwencjonalnych
metod leczenia). Dodatkowym problemem dla rodziny jest czas po
śmierci osoby bliskiej, czyli żałoba, który obejmuje następujące
etapy:
- odłączenie więzi
posiadanych ze zmarłym;
- przystosowanie się do
środowiska pozbawionego osoby zmarłej;
- tworzenie nowych relacji
z żyjącymi i ze zmarłym.16
7SOCJOLOGICZNA ANALIZA ZAWODÓW PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ
Pozycja zawodów
pielęgniarki i położnej jest zależna od wykształcenia, wysokości
zarobków, walorów moralnych, środowiska społecznego i przyjętych
w tym środowisku norm i wartości oraz od stereotypów, potrzeb,
zainteresowań kulturalnych i wysokiej etyki zawodowej. Na prestiż
wymienionych zawodów mają wpływ rożne czynniki, do których
zalicza się realizację roli zawodowej zgodnie z oczekiwaniami
społecznymi, zróżnicowanie pod względem kwalifikacji i uzdolnień
zawodowych, praca przy technicznych innowacjach i aparatach
medycznych, zadowolenie z zawodu i możliwość awansu, czyli
zrobienia kariery zawodowej. W tym celu pielęgniarka powinna mieć
czas na zrealizowanie zadań, do których została przygotowania,
powinna mieć określone miejsce w zespole leczącym, jako obserwator
chorego i koordynator opieki nad nim, powinna być stale doszkalana w
toku pracy i na specjalnych kursach, kursach specjalizacyjnych i
powinna mieć warunki, by ponosić wspólnie z lekarzem opiekującym
się chorym, odpowiedzialność za indywidualne traktowanie pacjenta
i czuwanie nad nim.17
Wydajność pracy pielęgniarek uzależniona jest od warunków pracy,
wyposażenia, zaopatrzenia, co stanowi źródło poszanowania tego
zawodu. Jednak mimo tych ważnych czynników powinny ulec polepszeniu
relacje między pielęgniarkami i położnymi, a lekarzami, które
warunkują lepszą współpracę i zrozumienie, oraz możliwość
wypełniania się z roli pielęgniarki i położnej.
Do ogólnych zadań
pielęgniarki należą:
- prowadzenie programu
leczenia przepisanego pacjentowi przez lekarza;
- usługi w zakresie
higieny i wygody w stosunku do pacjenta;
- angażowanie pacjenta i
jego rodziny w tok leczenia;
- prowadzenie oświaty
sanitarnej;
- rozpowszechnianie
profilaktyki;
- współpraca z innymi
pracownikami i instytucjami służby zdrowia;
- inteligentne działanie w
opiece nad chorym, by uchronić go od komplikacji;
- obserwowanie skutków
leczenia i prawidłowe reagowanie oraz rozpoznawanie objawów
wymagających leczenia;
- decydowanie o wykonaniu
pilnych zabiegów przed przybyciem lekarzy;
- pełnienie roli pedagoga
w stosunku do rodziny chorego;
- posiadanie otwartego
umysłu i tak ukształtowanego, by w każdym przypadku umieć wybrać
najlepszą postać swojej roli.18
Istotnymi rolami
pielęgniarek pracujących w szpitalach, jest rola instrumentalna
(staranie się o zdrowie pacjenta) i ekspresyjna (panowanie nad
napięciami pochodzącymi z procesu leczenia i środowiska
szpitalnego, podejmowanie takich zachowań, które zmierzają do
poprawienia samopoczucia pacjentów, stworzenie przyjaznej,
spokojnej, przystosowanej do sytuacji choroby, wpływającej na
motywacje emocjonalne, zaspokojenie potrzeb psychospołecznych
pacjentów).
„Pielęgniarce nie
wolno okazać zniecierpliwienia wobec pacjenta, a niestety zdarzają
się osoby, które o tym nie pamiętają i psują opinię wszystkim
tym, które z całego serca poświęcają się pracy”.19
Analizując zadania pielęgniarek powinno się mieć na uwadze, że
są one bardzo zróżnicowane, ponieważ samo wykonywanie zawodu
pielęgniarki ma miejsce w różnych dziedzinach życia społecznego,
od szpitala, przez żłobek, szkołę, ośrodki zdrowia, domy pomocy
społecznej itp. Inne zadania będą więc spoczywały na
pielęgniarkach pracujących w szpitalach, a inne w ośrodkach
sanatoryjnych, czy ośrodkach zdrowia.
8 METODY I TECHNIKI
BADAŃ SOCJOLOGICZNYCH POMOCNE W PRACY
PIELĘGNIARKI
Na gruncie socjologii
wyróżnia się następujące metody i techniki badawcze, które wykorzystywane są
również w zakresie socjologii medycyny oraz socjologii zdrowia i
choroby. Mowa tutaj o ankiecie (rozprowadzana bezpośrednio;
rozprowadzana pośrednio – pocztowa, prasowa, radiowa; audytoryjna
- rozprowadzana bezpośrednio, przeprowadzana w jednym miejscu, o
jednym czasie, wśród grupy ludzi, która wchodzi w skład
interesującej nas zbiorowości; telefoniczna). Ankieta powinna
zawierać informacje typu: jaka firma zleca badania, kto je prowadzi,
jaki jest cel badań, w jakim celu zostaną wykorzystane uzyskane
informacje oraz jak należy wypełnić i zwrócić wypełniony
kwestionariusz. Kwestionariusz nie powinien być zbyt długi i
powinien być poprawnie zbudowany, czyli zawierać pytania otwarte,
zamknięte i pół otwarte (kafeteria plus możliwość otwartej
odpowiedzi respondenta).Ankieta zawiera anonimowość, można dzięki
niej badaniem objąć szersze grupy ludzi, jest stosunkowo mało
kosztowna, ale jej wadą jest niska zwracalność (ok. 30 – 40%).
Najczęściej stosowaną
techniką badawczą w socjologii jest wywiad (rozmowa prowadzona z osobą
badaną przez specjalnie przeszkolonego ankietera). Istnieje kilka
rodzajów wywiadów, podobnie jak ankiet, a różnice te polegają na
ilość pytań zamkniętych i zakresie możliwości jaki posiada
ankieter w wyjaśnianiu tych pytań. Najwyższy stopień
standaryzacji ma wywiad ankietowy. Popularny jest też wywiad
swobodny przypominający raczej rozmowę respondenta z ankieterem niż
odpowiadanie na odczytywane pytania kwestionariusza. Wywiad pozwala
na bezpośredni kontakt z badanym i zawiera metryczkę oraz ważna
jest w nim rola samego, odpowiednio w tym celu przeszkolonego
ankietera, który powinien tak samo zachowywać się w stosunku do
każdego respondenta, ze względu na wyeliminowanie wpływu jego
osoby na udzielane odpowiedzi. W socjologii stosuje się również
obserwację (zbieranie materiałów). Wyróżnia się obserwację
uczestniczącą, (gdzie badacz jest uczestnikiem badanej grupy, o
czym z kolei nie wiedzą członkowie tej grupy; badacz może się
więc spodziewać większej szczerości ze strony członków grupy,
ponieważ spoufalają się oni z nim, jednak niebezpieczeństwem jest
zbyt duże zaangażowanie się badacza i utożsamianie się go z rolą
członka grupy) oraz obserwację nie uczestniczącą, z którą mamy
do czynienia, gdy badacz wchodzi w rolę kogoś, kto pozostaje na
zewnątrz grupy i pełni rolę obserwatora. W tej sytuacji badacz nie
może ujawniać faktu, że jest socjologiem, musi uczestniczyć w
życiu grupy, ale znajdować się na zewnątrz grupy. Ten typ
obserwacji nie jest w pełni kontrolowany, a kontrola obserwacji
polega na prowadzeniu jej zgodnie z przyjętym planem z
uwzględnieniem szczegółowych zagadnień, które są jej przewodnim
tematem (konflikty, wzajemna pomoc), a następnie prowadzenie na
bieżąco dokładnych notatek z tego, co zaobserwowaliśmy.
Obserwacje mogą być krótko lub długo czasowe.
Analiza dokumentów
osobistych, to badanie pisanych dokumentów urzędowych
(sprawozdania, spisy, zbiory danych, opinie, pisma, karty chorych) i
osobistych (listy, prywatne notatki, pamiętniki, pisemne opisy
faktów, poglądów, opinii). Sięgając po dokumenty należy
zachować krytycyzm wobec ich treści, ponieważ były one często
tworzone na potrzeby badań. Dokumenty urzędowo dodatkowo mogą być
niekompletne lub sfałszowane, mogą również zawierać ukryte cele
(zdobycie przychylności zwierzchnika lub dodatkowych środków
finansowych). Pamiętniki i życiorysy mogły być pisane na
zamówienie (konkursy, fałszerstwa), pisanie więc pamiętników po
latach przyczynia się do ujawniania postaw zmodyfikowanych przez
fakty późniejsze, niż okres, którego dotyczą.20
Lustracje społeczne,
zwiad socjologiczny, to badania polegające na pracy w terenie, w celu poznania,
opisu określonej społeczności, przed podjęciem tam jakichś badań
ankietowych. Zwiad socjologiczny polega, na obserwacji danej
społeczności, rozmowach sondażowych, zapoznaniu się z oficjalną
dokumentacją dotyczącą danej społeczności.
W ogólnym zarysie
zadaniem lustracji społecznej jest uzyskanie opisu, którego
przedmiotem byłyby takie dane jak: struktura badanej zbiorowości
oraz występujących w niej grup, powiązań formalnych i
nieformalnych, system podstawowych wartości i dążeń całej
zbiorowości oraz grup składowych, drogi realizacji celów
zbiorowych oraz występujące w zbiorowości konflikty, kanały
informacji w obrębie zbiorowości oraz uzależnienie jednostki od
zbiorowości i grup w jej składzie (w szczególności sankcje,
nagrody).21
Eksperyment jest złożoną
czynnością polegającą na tym, że staramy się wpłynąć na obserwowane
zjawisko.22
W tym celu w sposób kontrolowany zmienia się warunki obserwacji w
celu zaobserwowania przebiegu i jakości ewentualnych zmian, przy
zmianie dotychczasowych warunków przebiegu badania.
9 POJĘCIE I ZNACZENIE
KULTURY ORAZ GRUP ODNIESIENIA W KSZTAŁTOWANIU WZORÓW
ZACHOWAŃ
Pierwotnie termin cultura
wiązał się z uprawą roli, z uprawą ziemi, a począwszy od Cycerona
termin kultura zaczęto wiązać z czynnością ludzką mającą na
celu pielęgnowanie, doskonalenie i kształcenie.23
Istnieje wiele sposobów definiowania pojęcia kultury, począwszy od
definicji o charakterze opisowo – wyliczającym (wyliczanie w
definicji jej części składowych, np. definicja Tylora: „kultura,
czyli cywilizacja jest to złożona całość, która obejmuje
wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne
zdolności i nawyki nabyte przez ludzi jako członków
społeczeństwa”)24,
przez definicje historyczne (definiują pojęcie kultury za mocą
wyrażeń typu: dziedzictwo, dorobek, tradycja, np. definicja kultury
Czarnowskiego: „o kulturze mówić możemy dopiero wówczas, gdy
odkrycie czy wynalazek zostaje zachowany, gdy jest przekazywany z
pokolenia na pokolenie, gdy staje się dorobkiem trwałym zbiorowości
ludzkiej, nie przyzwyczajeniem poszczególnej jednostki, czy
mniemaniem osobistym”)25
oraz przez definicje normatywne, akcentujące podporządkowanie się
zachowań ludzkich normom, wzorom zachowań, wartościom i modelom,
czego przykładem może być ta definicja: kultura to „przekazane i
wytworzone treści i wzory wartości, idei i innych symbolicznie
znaczących systemów, będące czynnikami kształtującymi ludzkie
zachowania oraz wytwory stanowiące produkt zachowania”.26
Kulturę można również definiować za pomocą definicji
psychologicznych, kładących nacisk na fakt, że kultura powstaje i
rozwija się wraz z człowiekiem oraz jest „pewnym zespołem
dyspozycji psychicznych przekazywanych w łonie danej zbiorowości
przez kontakt społeczny i uzależniony od systemu stosunków
międzyludzkich”27
oraz za pomocą definicji strukturalistycznych i genetycznie,
zwracając uwagę na pochodzenie kultury. Kultura jest pojęciem
wieloznacznym, które można określać na wiele sposobów, co
podkreślił już w XVIII wieku J. G. Herder: „nie ma nic bardziej
nieokreślonego niż słowo kultura”.28
Mimo tej wieloznaczności można wyodrębnić jej podstawowe wątki,
które mówią, że jest ona związana z człowiekiem, który jest
jej twórcą i odbiorcą zarazem, jest ona zjawiskiem społecznym,
ponieważ jest związana z człowiekiem, który jest jednostką
społeczną, ulega zjawisku dyfuzji (proces mieszania się kultur),
ponieważ jest przekazywana w czasie i przestrzeni (rozprzestrzenia
się wraz z rozwojem człowieka, posiada rozciągłość w czasie ma
swoją historię, jest przekazywana z pokolenia na pokolenie),
„kultura jest dobrem zbiorowym i zbiorowym dorobkiem, owocem
twórczego i przetwórczego wysiłku niezliczonych pokoleń”,29
jest zjawiskiem powtarzalnym (przekazywanym z pokolenia na
pokolenie), jest zbiorem zjawisk wyuczonych (nie jest przekazywana
biologicznie, genetycznie, lecz na drodze wychowania i wyuczenia) i
jest mechanizmem adaptacyjnym człowieka, czyli spełnia rolę
pośrednika między człowiekiem a środowiskiem, w którym ona
żyje.30
Dzięki kulturze w każdej
zbiorowości powstają wzory osobowe, stanowiące podmiot aspiracji i
zachęcają do naśladownictwa. Wzór osobowy może być opisem
konkretnej postaci ludzkiej, np. Jana Paweł II, ale można go
również projektować i tworzyć wedle potrzeb. Wzór osobowy skupia
więc w sobie idealne cechy i zachowania danej jednostki oraz
konkretną postać. Wzory osobowe mogą być zalecane danej
zbiorowości, jako godne do naśladowania i nakazane, czyli
obowiązujące. I tak grupy społeczne maja swoje wzory osobowe,
które pełnią w grupach różnorodne funkcje: są przedmiotem
aspiracji, spełniają funkcje normatywne, są przedmiotem
odniesienia, pełnią rolę w procesie wychowania, maja udział w
kształtowaniu się postaw, mają funkcję afirmującą,
wzmacniającą i kompensującą, wyrównującą pewne braki oraz mają
funkcję socjalizującą.
Socjalizacja ma miejsce
w toku codziennego życia i polega na wdrażaniu jednostki do życia
społecznego, czyli na internalizacji – nabywaniu przez jednostkę
wartości i norm oraz na uczeniu się i tworzeniu wzorów zachowań.
Socjalizacja zachodzi na drodze naśladownictwa, wychowania i
identyfikacji. Socjalizacja jest przygotowaniem do pełnienia ról
społecznych, polega na rozwijaniu ról społecznych. Jest również
procesem, w którym jednostka przekształca się w osobę, a także
utożsamiana jest z akulturyzacją, czyli „wchodzeniem jednostki w
kulturę”, przekazywaniem kultury, do której jednostka wkracza
przez urodzenie. Socjalizacją nazywa się procesy dziejące się w
jednostce, ale także mówi się o socjalizacji jako przede wszystkim
procesie oddziaływania grupy, w tym środowiska społecznego i
kulturowego. Różnie jest rozumiany i interpretowany czas procesu
socjalizacji, ponieważ dla jednych trwa ona przez całe życie, bo
rodzina i szkoła nie są w stanie przygotować jednostkę do
pełnienia wszystkich ról społecznych, a dla innych stanowi ona
proces w czasie niemowlęctwa, dzieciństwa i wczesnej młodości,
kiedy to kształtuje się osobowość jednostki przez uczestnictwo w
rodzinie, jako grupie pierwotnej, gdzie obowiązują bezpośrednie
relacje „twarzą w twarz”.
10 ZACHOWANIA SPOŁECZNE
OTACZAJĄCE NARODZINY. ANALIZA ZMIAN ZACHODZĄCYCH W
RODZINIE W WYNIKU NARODZIN, ZMIANY W FUNKCJACH RODZINY,
PRZYGOTOWANIE DOMU NA PRZYJĘCIE DZIECKA, OPIEKA NAD
MATKĄ I NOWORODKIEM, OBSERWACJA I PIELĘGNACJA
NOWORODKA
Pojawienie się nowej
osoby w rodzinie jest również wydarzeniem społecznym, ponieważ narodziny
poprzedzone są oczekiwaniem i przygotowaniem na przyjęcie do grupy
społecznej nowej jednostki. W momencie narodzin jednostka staje się
członkiem wielu grup społecznych, a przede wszystkim członkiem
grupy pierwszej, pierwotnej, rodzinnej. Fakt ten wiąże się z
reorganizacją życia rodziny i ze zmianą jej funkcji (pewne zostają
osłabione a inne budzą się do życia, np. socjalizacyjna, miłości,
prokreacyjna, opiekuńcza) oraz ról społecznych jej członków.
Przyjście na świat dziecka oznacza radość, ekscytację, ale
również niepokój i lęki, przez co rodzi wiele pytań i
wątpliwości. Tak jak kobieta oczekująca dziecka powinna być
otoczona troskliwą i kompetentną opieką, tak i należy w pełni
dbać i rozwijać bezpieczeństwo matki i jej dziecka, począwszy już
od momentu samego porodu, który w niektórych szpitalach odbywa się
już zgodnie z życzeniami rodziców, z uwzględnieniem opieki
psychologicznej, indywidualnego łagodzenia bólu, indywidualnego
czasu pielęgnacji, pożądanych kontaktów matka – dziecko i
indywidualnej opieki nad dzieckiem. W niektórych szpitalach są
specjalnie zorganizowane sale porodowe umożliwiające pobyt męża
oraz rodziny, a wystrój wnętrz tych sal przypomina warunki domowe.
W tych szpitalach, które działają wedle nowoczesnych programów
porodowych istotną rolę odgrywa również tworzenie więzi między
ojcem a dzieckiem już od momentu przyjścia na świat dziecka oraz
odnajdywanie się ojca w nowej relacji matka – dziecko – ojciec.
W systemie rooming –in najlepsze warunki porodu i opieki nad matką
i dzieckiem stwarzają pokoje z jednym, dwoma, najwyżej trzema
łóżkami, w których możliwe jest postawienie dziecięcego
łóżeczka obok łóżka matki. Ważny jest również stół do
przewijania noworodka i własna sfera sanitarna z toaletą i
natryskiem.
Przygotowanie domu na
przyjęcie dziecka to droga, która rozpoczyna się od wyboru imienia, zakupu
odpowiednich ubranek (pościeli, przyborów toaletowych, zestawów
ubrań, pieluch), łóżeczka, kosmetyków, urządzenia pokoju
(umeblowanie i sprzęty używane po za domem) lub kącika dla
malucha, po wybór najlepszej metody karmienia i pielęgnacji poprzez
znalezienie źródeł pomocy i wsparcia oraz wybór właściwego
lekarza., a także przygotowanie na ten fakt zwierząt domowych, typu
psa i kota (nauczenie zwierzaka by spał osobno, dopilnowanie
wszelkich badań weterynaryjnych, przyzwyczajanie zwierzaka do
obecności dziecka w domu, itp.). Przygotowanie domu na przyjście
dziecka wiąże się ze sprostaniem macierzyństwu, rozważeniem
powrotu do pracy matki i ustaleniem opieki nad dzieckiem, licznymi
zmianami i planami życiowymi, ze zmianami stylu życia, ze zmianami
nawyków i rzuceniem nałogów.
Tuż po urodzeniu
noworodek przechodzi serię badań w szpitalu (oczyszczanie dróg oddechowych,
obcięcie pępowiny, niekiedy obrzezanie, przeprowadzenie testu w
skali Apgar (zabarwienie skóry, czynność serca, odruchy, napięcie
mięśni, oddech), zakroplenie oczu azotanem srebra w celu
niedopuszczenia do infekcji wywołanej chlamydią, policzenie palców
rąk i nóg, zarejestrowanie lub brak przejścia dla moczu i stolca,
podanie witaminy K, w celu podniesienia krzepliwości krwi, zważenie
i zmierzenie dziecka, zmierzenie obwodu głowy, pobranie krwi z pięty
w celu wykonania badań na niedoczynność tarczycy, wykonanie testów
na poziom glukozy we krwi, ustalenie wieku ciążowego, założenie
pasek identyfikacyjnych (odcisk stopy dziecka i palca matki),
odsłuchanie serca i płuc, badanie palpitacyjne nerek, wątroby i
śledziony, sprawdzenie odruchów noworodka (odruch Moro - duża
wrażliwość na wszelkie bodźce wywołane zmianą położenia ciała
– wstrząsy, huśtanie; odruch Babińskiego; odruch Rootinga;
odruch „chodzenia” lub „stawiania kroków”; odruch chwytania,
skurcz mięśni szyi), sprawdzenie bioderek i genitaliów.31
Ponadto matka otrzyma szereg wskazówek karmienia piersią (łącznie
z utrzymywaniem swojej prawidłowej diety) lub wyboru odpowiedniej
mieszanki w celu karmienia dziecka za pomocą butelki. Jeżeli poród
odbył się tzw. siłami natury, karmienie piersią matka może
rozpocząć natychmiast, jeżeli tylko jej stan zdrowia i
samopoczucie na to pozwalają. Dzisiaj personel szpitala odchodzi od
rygoru karmienia dziecka według harmonogramu godzinnego, oznacza to,
że matka może i powinna karmić piersią swoje dziecko na każde
żądanie. Idealną sytuacją ku temu jest taka, gdy matka i dziecko
stale przebywają w tym samym pokoju (rooming – in). Dodatkowo
matka przejdzie instruktaż przewijania dziecka, prawidłowego
trzymania noworodka z koniecznym podtrzymywaniem główki dziecka.
Zarówno matce jak i dziecku powinna być zaoferowana fachowa i
życzliwa pomoc ze strony personelu szpitala w rozwiązaniu wszelkich
jej pytań, niepokojów i wątpliwości w trosce o siebie i swoje
dziecko.
1
Z. Kawczyńska – Butrym, „Rodzina a zdrowie. Wstępna analiza
literatury”, Studia socjologiczna, 1981, nr 2,
s. 159 – 176.
2
Z. Kawczyńska – Butrym, „Funkcjonowanie rodziny a choroba.
Analiza socjologiczna”, Lublin 1987,
s. 19 – 21.
3
I. Taranowicz ....,dz. cyt. , s. 125.
4
D. Zalewska, „Ubóstwo. Teorie i badania”, Wrocław 1997, s. 12
– 13.
5
Ibid., s. 93.
6
Ibid., s. 93.
7
I. Namysłowska, „Terapia rodzin”, Warszawa 1997, s. 19.
8
I. Taranowicz ...., dz. cyt., s. 241.
9
Ibidem.
10
Ibid., s. 243 – 244.
11
Ibid., s. 253 254.
12
B. Tobiasz – Adamczyk, K. Szafraniec, J. Bajka, „ Zachowania w
chorobie”, Kraków 1999, s. 60.
13
Ibid.
14
I. Taranowicz, dz. cyt., s. 253.
15
Ibidem.
16
Ibidem.
17
I. Rżewska, „Społeczne problemy zawodu pielęgniarki”,
Warszawa 1973, s. 154.
18
Ibid., s. 42 – 43.
19
Ibid., s. 45.
20
Z. Ziembiński, „Elementy socjologii”, Poznań 1994, s. 117.
21
Ibid., s. 119.
22
Ibid., s. 118.
23
M. Filipiak, „Socjologia kultury – zarys zagadnień”, Lublin
1996, s. 9.
24
E. B. Tylor, „Cywilizacja pierwotna. Badania rozwoju mitologii,
filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów”,
t. 1, Warszawa 1896, s. 15.
25
S. Czarnowski, „kultura”, Warszawa 1958, s. 12.
26
A. Kłoskowska, „Socjologia kultury”, Warszawa 1983, s. 24.
27
M. Filipiak, dz. cyt., s. 18.
28
J. G. Herder, „Myśl o filozofii dziejów”, t. 1, Warszawa 1962,
s. 4.
29
S. Czarnowski, „Wybór pism socjologicznych”, Warszawa 1982, s.
240.
30
M. Filipiak, dz. cyt., s. 43..
31
A. Eisenberg, H. E. Murkoff, S. E. Hathaway, „Pierwszy rok życia
dziecka”, Poznań 2002, s. 70.