DYDAKTYKA Z ELEMENTAMI
EDUKACJI MEDYCZNEJ
- Formułowanie celów kształcenia
- Zasady i metody nauczania - wykorzystanie metod aktywizujących w procesie nauczania;
- Metody kontroli i oceny wyników nauczania i uczenia się
- Aktywność edukacyjna dorosłych a kształcenie ustawiczne
Nauczanie i uczenie się to dwa
wzajemnie powiązane procesy, które są związane z pojęciem
kształcenia i warunkujące skuteczność kształcenia.
Nauczaniem może być zespół
czynności nauczyciela kierującego uczeniem się ucznia niezależnie
od tego kim jest ów uczeń, a uczenie się jest to intelektualna
czynność ucznia zapewniająca mu przyswojenie nowej wiedzy,
doświadczenia lub umiejętności.
W procesie kształcenia winna
występować równowaga pomiędzy skutecznym i nowoczesnym nauczaniem
oraz efektywnym i świadomym uczeniem się. Równowaga ta powodować
bowiem będzie, że skuteczność zdobytej wiedzy stanie się
wymierna i możliwa do dalszego wykorzystania w życiu człowieka.
Zarówno
proces nauczania jak i uczenia się składają się na całość
przedsięwzięcia nazwanego właśnie kształceniem. Podstawową
jednak formą aktywności człowieka jest uczenie się jako
samodzielny proces poznawczy, którego wywodzą się takie procesy
dydaktyczne jak samokształcenie, doskonalenie i kształcenie. Różne
są definicje uczenia się, lecz ogólnie ujmując zagadnienie, są
to mechanizmy przystosowania się człowieka do życia lub sytuacji,
w której się znajduje. Uczenie się określane jest także jako
świadome działanie z zamiarem osiągnięcia określonego celu.
Człowiek ucząc się przyswaja sobie wiedzę i doświadczenie,
często korzysta z nagromadzonych przez pokolenia doświadczeń i
odkryć. Ponadto specyficzne dla działalności ludzkiej jest
wykonywanie zadań (powierzonych lub samodzielnych) i rozwiązywanie
problemów, które to działanie ma przede wszystkim charakter
kształcący.
Najnowsza teoria uczenia się
odnosi się do postrzegania ludzkiego umysłu jako specyficznego
systemu poznawczego, który poszukuje, odbiera, przechowuje,
opracowuje i wykorzystuje informacje. Czynności te służą do
przyswajania wiedzy lub opanowywaniu nowych umiejętności.
Zgromadzona wiedza pozwala na tworzenie nowych danych i rozwiązywania
coraz bardziej złożonych problemów. Uczenie się prowadzi zawsze
do zmian w zachowaniu, zarówno w odniesieniu do czynności
orientacyjnych, jak i decyzyjnych. Uczenie się traktowane jest
przede wszystkim jako świadome zdobywanie wiedzy. Zdobytą wiedze
możemy podzielić na deklaratywną i proceduralną. Deklaratywna
dotyczy opisu rzeczywistości, zaś proceduralna do sposobów i
procedur działania. Takie ogólne ujęcia procesu uczenia się nie
wykluczają występowania innych rodzajów uczenia się, wśród
których może znaleźć się:
- doskonalenie
postrzegania, rozwijanie
sprawności, uczenie się przez
próby, uczenie się przez wgląd, modyfikacja postaw i
ideałów, rozwiązywanie
problemów, uczenie się
pamięciowe, uczenie się przez
naśladownictwo, uczenie się
przypadkowe, uboczne.
Uczenie się jako proces
nabywania nowych doświadczeń jest bardzo zróżnicowane.
Niezależnie
jednak od tego, jakie przyjmuje się rodzaje uczenia się, ważne są
jego formy nabywania doświadczeń i zdobywania wiedzy. Najbardziej
podstawową i naturalną formą jest zdobywanie doświadczeń w
wyniku kontaktów z otaczającą nas rzeczywistością. Ta forma
uczenia się jest formą naturalną. Inna formą jest zdobywanie
doświadczeń z przekazu u innych w postaci informacji lub pokazu.
Trzecią formą jest słowny przekaz wiedzy najczęściej właściwy
odpowiednim działaniom dydaktycznym i instytucjom. Ostatnią formą
jest samokształcenie polegające nie tylko na samodzielnym uczeniu
się, ale także na właściwym organizowaniu dla siebie całego
procesu nabywania wiedzy.
W
procesie uczenia się można wyodrębnić sytuacje przeznaczone
specjalnie dla nabywania wiedzy teoretycznej lub nowych umiejętności.
Takie działanie określane jest jako uczenie zamierzone i celowe.
Może jednak występować uczenie niezmierzone, które najczęściej
jest wynikiem innych dodatkowych zachowań i podejmowanych działań.
Często niezwykle spontanicznych, naturalnych w początkowym okresie
wręcz niekontrolowanych.
Uczenie
najczęściej przebiega z następujących etapach:
- przeglądanie,
- stawianie pytań,
- uważne czytanie,
- zastanawianie się,
zrozumienie,
- zaktualizowanie wiadomości,
- przemyślenie teksu i
odpowiedzi na postawione pytanie.
Taka strategia uczenia się
pozwala na większa trwałość zapamiętywania, lepsze rozumienie
tekstu i opanowanie większych partii wiedzy.
Nie
wszystkie zmiany w zachowaniu są rezultatem uczenia się w
rozumieniu dydaktycznym czy psychologicznym. Często zmiany te
wynikają na skutek innych czynników np. dojrzewanie człowieka.
Uczenie
się jako proces organizowane jest w trakcie nauczania.
Nauczanie to planowa i
systematyczna praca nauczyciela z uczniem, mająca na celu wywołanie
pożądanych trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i całej
osobowości – pod wpływem uczenia się i opanowywania wiedzy,
przeżywania wartości i działań praktycznych. Nauczanie określane
jest mianem działalności intencjonalnej, to znaczy, że jego
intencja jest wywołanie uczenia się, jako czynności podmiotowej
samego ucznia.
Jedna
z propozycji ujęcia procesu nauczania przedstawia się następująco:
- uświadomienie uczniom celów i
zadań,
- zaznajomienie z nowym
materiałem,
- kierowanie procesem
uogólniania,
- utrwalenie wiadomości,
- kształtowanie umiejętności,
- wiązanie teorii z praktyką,
- kontrola i ocena.
1 Formułowanie celów kształcenia
1 Formułowanie celów kształcenia
Cele kształcenia różnią się
między sobą stopniem szczegółowości i zakresem, a ich
formułowanie zależy od tego z jaka formą i metodą kształcenia
mamy do czynienia Celem głównym każdego rodzaju kształcenia jest
zapewnienie optymalnego rozwoju intelektualnego poprzez realizację
celów podrzędnych. Cel główny założonego kierunku kształcenia
może być osiągnięty poprzez realizację celów pomocniczych.
Istotą realizacji celów kształcenia są dwie strony ich
oddziaływania na człowieka: rzeczowa i osobowościowa.
Cele
rozpatrywane od strony rzeczowej to:
- opanowanie podstaw
wiedzy naukowej,
- ogólne
przygotowanie do działalności praktycznej,
- kształtowanie
przekonań i opartego na nich poglądu na świat jako swoistej
całości.
Cele
podmiotowe obejmują:
- ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych
- kształtowanie potrzeb, motywacji, zainteresowań i zamiłowań,
- wdrożenie do samodzielności przez opanowanie techniki samokształcenia i przyzwyczajenie do pracy samokształceniowej.
- 2 Zasady i metody nauczania - wykorzystywanie metod aktywizujących w procesie nauczania
Metoda jest to
systematycznie stosowany pewien określony sposób postępowania, w
celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
W trakcie procesu nauczania i
uczenia się metody mają zapewnić jak najskuteczniejsze osiągnięcie
rezultatów dydaktyczno-wychowawczych, stąd ogromne znaczenia ma
właściwe ich zrozumienie i dobór. Rozróżniając bogactwo i
różnorodność stosowanych metod istnieją dwa podstawowe ujęcia.
Pierwsza metodę uzależnia się od źródeł wiedzy,
drugą natomiast od etapu w procesie samodzielnego uczenia się.
Dla pierwszej metody źródłem
może być:
- informacja - przekazywana może być przez nauczyciela (instrukcja, pogadanka, wykład)
- aktywność uczniów- dyskusja, seminarium, ćwiczenia, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna, rozmowy, wymiana informacji
- zdobywanie wiedzy tkwiące w przedmiotach lub zjawiskach – uczenie się z podręczników, materiałów przedmiotowych, notatek
- problemy – rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych.
Innym
kryterium podziału metod nauczania jest ich złożoność, co
pozwala na zastosowanie podziału na metody proste i kompleksowe.
Rozpatrując
dobór metody do źródła wiedzy można przyjąć przykładowy
podział metod nauczania:
Źródło /Metoda nauczania
-
przedmioty i zjawiska rzeczywistości /pokaz przedmiotów i zjawisk
-
słowo nauczyciela /opis, opowiadanie, wykład, pogadanka, dyskusja
-
tekst drukowany / praca z podręcznikiem lub innym tekstem
-
środki poglądowe: plansze, schematy, film /pokaz z objaśnieniami
-
praktyczne prace, zajęcia produkcyjne omówienie, pokaz, ćwiczenia,
zadania produkcyjne.
Przy
konieczności uwzględnienia celu dydaktycznego przyjmuje się
następujące rodzaje metod:
Cel dydaktyczny/Metoda nauczania
- podanie nowego materiału/ opowiadanie, wykład, praca z podręcznikiem, demonstracje zjawisk, przedmiotów i środków poglądowych, obserwacja, praca z tekstami programowanymi
- poszukiwanie wiedzy/ przygotowanie referatów, zajęcia laboratoryjne, rozwiązywanie zadań problemowych
- utrwalanie wiedzy / powtarzanie systematyzujące, ćwiczenia utrwalające
- kontrola wiadomości/ kontrola wiadomości ustana, kontrola pisemna, egzamin praktyczny, sprawdziany, testy
Nowocześnie pojmowana edukacja,
w szczególności edukacja zawodowa, w tym również edukacja
zawodowa pielęgniarek, przywiązuje szczególną wagę do
kształcenia osobowości ucznia-pielęgniarki, a w tym: jego
pozytywnego stosunku do nauki, rozbudzania ciekawości świata,
rozwijania indywidualnych predyspozycji i zdolności poznawczych, a
także umiejętności uczestniczenia w życiu społecznym.
Przygotowanie pielęgniarki do podejmowania działań na rzecz
edukacji zdrowotnej jest zdaniem trudnym i wymaga aktywnej postawy,
zarówno od nauczyciela jak i od ucznia. Najistotniejsza w procesie
nauczania, decydująca o sukcesie stosowanych metod, jest skuteczna
komunikacja pomiędzy uczącym i uczonym. Do tego celu służą
metody aktywizujące.
Czym jest więc aktywizacja?
Według Słowika języka polskiego2
aktywizacja to pobudzanie do działania. Aktywnym człowiekiem jest
ten, kto jest skłonny do działania, biorący żywy udział w czymś,
pełen inicjatywy, czynny, ma aktywny stosunek do życia. Aktywność
to skłonność, zdolność do intensywnego działania, do
podejmowania inicjatyw. W procesie edukacji aktywizacja to ogół
poczynań nauczyciela i ucznia zapewniający im czynny udział w
realizacji zadań. Podczas tej aktywności uczniowie uczą się
najchętniej i najwięcej. Aktywizacja nauczania to metoda nauczania
polegająca na wyrabianiu w uczniu aktywnego stosunku do nauki i do
samodzielnej pracy. Nauczyciel decydujący się wprowadzenie zajęć
nietypowych jest jednocześnie organizatorem pracy ucznia, jest jego
towarzyszem rozwoju a także twórcą i nowatorem.
Ludzie mają wrodzoną potrzebę
aktywności i działania. Są wśród nich bardziej aktywni i tacy,
których trzeba pobudzić do aktywności. Każde działanie bowiem
musi wpływać na poczucie własnej wartości i sensu. Każda metoda
zwana aktywizującą, może zostać zrealizowana jako aktywizująca
lub utrwalająca bierność poznawczą.
Wprowadzając metody aktywizujące
istotne jest branie pod uwagę predyspozycji psychologicznych,
percepcji i preferencji, koncentracji i dekoncentracji oraz
aktywizowania i wyciszania. Przy dokonywaniu wyboru metody nauczania
konieczne wydaje się wykorzystanie zasady piramidy zapamiętywania,
która przedstawia się następująco:
- Wykład
5%
- Czytanie
10%
- Metody audiowizualne 20%
- Metody audiowizualne 20%
- Demonstracje
30%
- Grupa
dyskusyjna 50%
- Praktyka
poprzez działanie 75%
- Nauczanie
innych- natychmiastowe wykorzystanie zdobytej wiedzy 90 %.
Do najczęściej
stosowanych metod aktywizujących należy:
Projekt
dyskusja
Odgrywanie ról –
drama - symulacja
Twórcze
rozwiązywanie problemów (burza mózgów, „technika 635)
Piramidy priorytetów
Mapa pojęciowa
Linia czasu
Praca grupach
Ekspresja
plastyczna, muzyczna, literacka, ruchowa
I wiele innych.
3 Metody kontroli i oceny wyników nauczania i uczenia się
Ważnym elementem w procesie
kształcenia jest ocena postępów, czyli wyników kształcenia. W
związku z tym faktem kształcenie pielęgniarek musi podlegać
systematycznej kontroli, aby zapewnić bezpośredni i stały wgląd w
przebieg procesu. Dlatego duże znaczenie ma wybór odpowiedniej
metody kontroli efektów edukacyjnych. Takiej ewaluacji (oceny) można
dokonać stosując następujące metody:
- tradycyjne: sprawdziany ustne, pisemne, praktyczne oraz sprawdziany organizowane naturalnej sytuacji klinicznej,
- nowoczesne: testy dydaktyczne, kontrola komputerowa.
Należy
zaznaczyć, że stopień trudności oraz dobór właściwej metody
oceny i kontroli należy dostosować do osób poddawanych ocenie, ich
poziomu wiedzy, angażowania, możliwości intelektualnych oraz
przedmiotu oceny, czyli tego czy ocenie podlegają umiejętności
praktyczne czy wiedza teoretyczna.
W
każdym przypadku podejmowanych działań edukacyjnych, a w tym także
w przypadku nauczania i uczenia się, a także edukacji zdrowotnej,
należy przestrzegać pewne zasady , do których należą:
- zasada aktywnego udziału wychowanka,
- zasada motywowania,
- zasada oddziaływania społecznego,
- zasada doboru treści i popularyzacji wiedzy,
- zasada systematyczności i systemowości,
- zasada stopniowania trudności i etapowości,
- zasada receptywności- bezpośredniości, poglądowości,
- zasada trwałości i elastyczności,
- zasada internalizowania niezamierzonych wpływów wychowawczych,
- zasada poszanowania osobowości odbiorcy.
4 Aktywność edukacyjna dorosłych a kształcenie ustawiczne
Kształcenie ustawiczne jako idea w środowiskach pedagogicznych rozumiane jest dość różnie. Początkowo określane było jako doskonalenie zawodowe pracujących, co powodowało oddzielenie idei kształcenia ustawicznego od szkolnictwa młodzieżowego. Następnie kształcenie ustawiczne określano jako dalsze kształcenie, następujące już po uzyskaniu zawodu lub traktowane wręcz jako dokształcanie zawodowe.
Obecnie
istotę kształcenia ustawicznego formułuje pogląd, iż kształcenie
ustawiczne obejmuje całe życie człowieka3
Ten rodzaj kształcenia stanowi także o naczelnej zasadzie
określającej kierunek wszelkich reform oświatowych, reform
obejmujących szkolnictwo powszechne, zawodowe i wyższe, a także
doskonalenie zawodowe osób pracujących i oświatę dorosłych,
kształcenie równoległe oraz wychowanie w rodzinie i środowisku.
Podstawowym założeniem edukacji
ustawicznej jest wychowanie nowego człowieka,
charakteryzującego się twórczym i dynamicznym stosunkiem do życia
i kultury.
Człowiek
poddany takiej edukacji potrafi doskonalić i zmieniać siebie,
zmieniać warunki życia i doskonalić je dla dobra społeczeństwa i
dla siebie samego. Wybitni pedagodzy zajmujący się problematyką
edukacji ustawicznej zwracają uwagę na szczególnie duże
zainteresowanie taką właśnie edukacją oraz potrzebę jej
realizacji i rozwijanie jej. Obejmuje ona bowiem całe życie
człowieka i stanowi o integracji wszelkich form wychowania i
działalności edukacyjnej. Poddając analizie zakres kształcenia
ustawicznego sformułowano trzy podstawowe wymiary tj. w pionie, w
poziomie i w głąb możliwości kształcenia.
Kształcenie
w pionie obejmuje kolejne szczeble szkolne. Kształcenie w poziomie
winno zapewnić poznawanie różnych dziedzin życia, nauki i kultury
niezależnie do studiów pionowych. Natomiast kształcenie w głąb,
jest ściśle związane z jakością edukacji i wyraża się w
bogatej motywacji kształcenia, umiejętności samokształcenia,
zainteresowaniach i zamiłowaniach intelektualnych, stylu życia i
bycia zgodnym z ideą ustawicznego kształcenia i kulturalnym
wykorzystaniem czasu wolnego.
Edukacja
ustawiczna wówczas jest pełna, gdy jej uczestnicy przejawiają
aktywność we wszystkich trzech wymiarach. Bardzo ważny w
realizacji kształcenia ustawicznego jest wymiar trzeci polegający
na rozwijaniu własnych twórczych poszukiwań samokształcenia,
wynikające z nowatorstwa, wynalazczości lub prawdziwych odkryć o
charakterze naukowym.
Nawiązując
do edukacji ustawicznej pielęgniarek i ich aktywności zawodowej,
należy zwrócić uwagę na jedną z wielu funkcji zawodowych, jaką
jest właśnie funkcja kształcenia.4
Rozumiana
jest ona jako zadanie związane z procesem kształcenia własnego i
kształcenia przedstawicieli własnego zawodu na każdym poziomie, na
jakim może się to kształcenie odbywać. Zakresem pojęcia
kształcenie będzie więc zarówno nauczanie, jak i uczenie się.
Funkcje
zawodowe pielęgniarek można podzielić na dwie grupy:
- zadania związane z inwestowaniem w rozwój własny pielęgniarki (samokształcenie),
- zadania związane ze środowiskiem zawodowym (praca na rzecz środowiska).
Najistotniejszym
w rozumieniu kształcenia ustawicznego pielęgniarek, jest przede
wszystkim samokształcenie, którego zaplanowanie odnosi się do:
-
określenia własnych potrzeb w zakresie rozwoju intelektualnego,
-
określenie celów indywidualnego doskonalenia zawodowego
pielęgniarek,
-
wyboru metod i form doskonalenia poprzez samokształcenie,
-
aktywne podejście do samokształcenia,
-
ocena i planowanie własnego rozwoju.
Istotą
realizacji zamierzeń samokształcenia jest nie tylko samokształcenie
w rozumieniu doskonalenia zawodowego lecz także rozwoju
intelektualnego.
Każda
pielęgniarka powinna być świadoma konieczności, a jednocześnie
mieć moralny obowiązek inwestowania we własny rozwój zawodowy.
Wynika to przede wszystkim z faktu systematycznego i dynamicznego
rozwoju każdej dziedziny nauki i wiedzy, szczególnie tych jej
obszarów, z którymi integralnie związana jest profesjonalna opieka
i pielęgnowanie ludzi chorych, potrzebujących pomocy. W ten oto
sposób poszerza się zakres praktycznej działalności w
pielęgniarstwie, coraz wyższy jest poziom wykształcenia i wiedzy
ogólnej potencjalnych odbiorców świadczeń opiekuńczych. Wymaga
to od pielęgniarki posługiwania się bardzo rozległą wiedzą
ogólną i zawodową, a z tego względu każda pielęgniarka winna
planować rozwój osobisty i zawodowy, projektować samokształcenie,
korzystać ze wszystkich z możliwych form doskonalenia, podnosić
kwalifikacje formalne i wykształcenie, korzystać z możliwości
kształcenia ustawicznego. Pielęgniarstwo, bowiem jest jedną z
dziedzin, w której jeśli chce się funkcjonować dobrze, trzeba
ustawicznie się doskonalić.
1
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe
Novum, Płock 2002.
2
Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1998
3
Półturzycki J.,
4
Ciechaniewicz W., Funkcja kształcenia, Pielęgniarstwo 2000, Nr 2,
str.36-41