DYDAKTYKA Z ELEMENTAMI EDUKACJI MEDYCZNEJ
- Zasady i techniki samodzielnego uczenia się
- Systemy kształcenia i doskonalenia pielęgniarek i położnych w aspekcie strategii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
- Program edukacyjny
- Edukacja zdrowotna dzieci i dorosłych.
Samodzielne
uczenie się rozumiane jako samokształcenie oznacza proces uczenia
się, prowadzony świadomie, z możliwością wykorzystania różnych
form pomocy innych osób lub instytucji. Jest to proces samodzielnie
prowadzonego uczenia się, którego cele, treść, formy, źródła i
metody dobiera i ustala osoba ucząca się. Najbardziej widocznym
celem samokształcenia jest zdobywanie wiedzy w zakresie wyraźnie
określonym. Zadanie to może się rozwijać i dynamizować, a jego
rezultaty mogą doprowadzić także do zmian w osobowości,
rozumianej jako zespół stałych właściwości i procesów
psychicznych jednostki odróżniających ja od innych osób i
określających jej zachowanie.
Zadaniem
samokształcenia jest:
- stałe dążenie do
rozwijania, doskonalenia i wzbogacania osobowości człowieka
- należyte przygotowanie
do zawodu, wykonywania prac i obowiązków zawodowych
- aktywny udział każdego
w dorobku kultury narodowej
- kierowanie rozwojem
własnej indywidualności, przygotowanie się do samokształcenia i
samowychowania, stawianie przed sobą ambitnych celów edukacyjnych i
stopniowe ich realizowanie.
Samokształcenie
obecnie obejmuje nie tylko problemy ogólnokształcące, coraz
częściej dotyczy ono treści zawodowych i są to wówczas cele
kształcenia i doskonalenia zawodowego. Rozwijanie zainteresowań
zawodowych i wdrażanie do systematycznego podnoszenia kwalifikacji
zawodowych to kolejne cele kształcenia zawodowego. Cele te staja się
także celami samokształcenia, jeżeli jego treścią są
zagadnienia zawodowe i specjalistyczne.
Samokształcenie
dotyczy, więc także ludzi dorosłych, a o jego istocie decyduje
przede wszystkim samodzielność poznawcza, kształtująca
indywidualny proces edukacyjny. Często samokształcenie określa się
jako działalność skierowaną na zdobycie wiadomości, dlatego
głównymi formami samokształcenia jest czytelnictwo i inne formy
nabywania informacji. Postrzegane jest ono również jako najwyższa
forma edukacji dorosłych, nie tylko rozumiana jako ukończenie
studiów(nauczanie instytucjonalne), lecz dotyczy wszechstronnego,
permanentnego rozwoju osobowości, wynikającego z coraz bardziej
rozbudzanych i kształtowanych potrzeb edukacyjnych. Samokształcenie
jest to połączenie samodzielności i kształcenia.
Podstawową
zasadą samokształcenia jest samodzielność, polegająca na tym że,
uczestnik procesu kształcenia sam planuje swe działanie, dobiera do
jego realizacji odpowiedni formy i metody postępowania, kontroluje
jego przebieg i ocenia uzyskiwane rezultaty. Inną zasadą jest
świadome dążenie do realizacji wytyczonego celu, który musi być
wyraźnie sprecyzowany. Obecnie rolę wzorca spełnia określony
poziom wykształcenia i przygotowania zawodowego. Przekonać się
można, iż samokształcenie jest nowoczesnym elementem struktury
kształcenia niezależnie od tego, jaki jest jego zakres.
Wdrażanie do
samokształcenia składa się z paru zakresów, u których podstaw
leży przygotowanie do organizowania samodzielnej pracy umysłowej
oraz wdrażanie do rozumienia prawidłowości procesu uczenia się,
samokształcenia i rozumienia metod nauczania i świadomego
korzystania z nich, co stanowi podstawę do samodzielnego uczenia
się. Początek wdrożenia do samokształcenia stanowi opanowanie
techniki uczenia się, na które składa się świadome, samodzielne
planowanie i organizowanie swej pracy oraz zdobywanie umiejętności
potrzebnych do realizacji procesu kształcenia, takich jak:
-
umiejętność obserwacji,
-
korzystania z wykładu,
-
prowadzenia dyskusji,
-
rozumienia wypowiedzi innych,
-
korzystania z podręczników i innych opracowań.
Inną
niezbędną techniką jest umiejętność notowania i pierwszego
opracowywania materiału w postaci np. planu, tabeli, wykresu.
Konieczne jest umiejętne korzystanie z pozatekstowych środków
informacji (mapy, plansze). Poza umiejętnościami prawidłowego
rozumienia poznawanych treści, trzeba także nauczyć się
korzystania z opanowanej wiedzy i nauczyć się jej wdrażania. W
pracy samokształceniowej mogą być zaspokajane potrzeby rozwijania
i budzenia indywidualnych zainteresowań i zamiłowań. Z tym z kolei
łączy się kształtowanie odpowiedniej motywacji dalszego
kształcenia, szacunku do wiedzy i nauki oraz chęć aktywnego ich
zdobywania. Dopiero wówczas rozwijać się może indywidualna prac
samokształceniowa, wzbogacająca i przekraczająca obowiązujący
program kształcenia.
Pomoc osobom podejmującym
samokształcenie jest więc niezwykle istotna. Dobranie właściwych
metod i środków do aktywizowania ludzi dorosłych podejmujących
trud samokształcenia jest niezwykle ważny i decydujący o
powodzeniu działań edukacyjnych.
2 Systemy kształcenia i doskonalenia pielęgniarek i położnych w aspekcie strategii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
2 Systemy kształcenia i doskonalenia pielęgniarek i położnych w aspekcie strategii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
Zasadnicze przesłania
tej strategii to:
- Równość społeczna
- Promocja zdrowia
- Wielosektorowość działań
- Współuczestnictwo społeczeństwa
- Podstawowa opieka zdrowotna (nie tylko lekarska)
- Współpraca międzynarodowa.
Na konferencji w
Kopenhadze w roku 1986 opracowano 38 zadań wspierających Strategię
Programu „Zdrowie dla wszystkich w roku 2000” dla krajów
członkowskich Światowej Organizacji Zdrowia Regionu Europejskiego,
które stały się uzupełnieniem założeń pierwotnie przyjętej
strategii.
Wykładnia tych dwóch
założeń stały się kluczem i kierunkowskazem dla dalszych
przemian w zakresie dostępności do opieki medycznej, w tym także
do przygotowanej reformy ochrony zdrowia w Polsce wdrożonej w roku
1999.
Założenia te miały
także wpływ na działania legislacyjne dotyczące pielęgniarstwa.
Bazując na rozwiązaniach ogólnoeuropejskich opracowano i
doprowadzono do uchwalenia przez sejm RP ustawy o zawodach
pielęgniarki i położnej. Ustanowienie tych zawodów jako
samodzielnych, skutkowało przypisaniem zadań w zakresie
wykonywanych zawodów wynikających z konieczności realizacji
założeń miedzy innymi tej strategii. Wobec tych zmian konieczne
stało się także doprowadzenie do reformy edukacji zawodowej, który
to aspekt tak naprawdę powrócił dopiero w momencie przystąpienia
Polski do Unii Europejskiej i trwa nadal. Tak późne zreformowanie
systemu spowodowało obecne utrudnienia w podejmowaniu pracy polskich
pielęgniarek poza granicami Polski. Samo dostosowanie systemu
ochrony zdrowia do porównywalnych struktur w innych państwach, nie
do końca daje niezależność wykonywania zadań strategii
samodzielnie przez pielęgniarki. Konfigurowanie tych dwóch systemów
trwa nadal i należy mieć nadzieję, że ostateczne ich
ukształtowanie w pełni pozwoli na realizację wszystkich założeń.
3 Program edukacyjny
3 Program edukacyjny
Konsekwencją
edukacji zdrowotnej poprzez zrealizowanie programu edukacyjnego
powinna być nie tylko zmiana zachowań zdrowotnych jednostek, ale
także wprowadzanie zmian skierowanych na rozwiązywanie problemów
zdrowotnych, obejmujących kompetencje jednostek, sieci powiązań
między ludźmi i instytucjami, organizacje, społeczności i
struktury polityczne. Należy pamiętać, że współczesne programy
edukacyjne mają powodować zwiększenie kompetencji i możliwości
samodzielnego działania w obszarze zdrowia. Wraz z pojawieniem się
promocji zdrowia, edukacja zdrowotna realizowana poprzez wdrażane
programy edukacyjne, przestała być traktowana jako sfera działania
dominująca na rzecz zdrowia lecz znalazła wielu odbiorców.
Spowodowało to pojawienie się dwóch kategorii odbiorców działań
edukacyjnych, do których kierowano programy edukacyjne. Jedni z
punktu widzenia własnego zdrowia a drudzy z punktu sprawowania
formalnych funkcji i zadań w społeczeństwie, w tym między innymi
w zawodzie pielęgniarki.
Aby
efektywnie przygotować program edukacyjny niezbędne jest
zaplanowanie pewnych działań uwzględniając następujące etapy:
-
diagnoza,
-
planowanie programu,
-
realizacja,
-
ocena.
Punktem wyjścia przy
podejmowaniu działań o charakterze edukacyjnym jest diagnoza stanu
obiektu edukacji, którym może być osoba indywidualna, rodzina lub
lokalna społeczność. Najczęściej rozpoznanie to jest oparte o;
-
dane epidemiologiczne,
-
analizę dokumentacji medycznej,
-
informacje pozyskane w środowisku edukacyjnym.
Wśród czynników
utrudniających przebieg procesu edukacyjnego wymienia się:
- niską
świadomość zdrowotną,
- traktowanie zdrowia
jako stanu, na który człowiek nie ma wpływu,
- brak pozytywnych więzi
emocjonalnych w rodzinie, w środowisku,
- brak motywacji do
podejmowania wysiłku na rzecz ochrony i umacniania własnego
zdrowia,
- istniejące trudności
finansowe i bezrobocie,
- niepełność rodziny,
- niski poziom
wykształcenia.
Korzystnie na przebieg
edukacji zdrowotnej wpływają:
- pozytywne więzi w
rodzinie, w środowisku,
- wysoka pozycja zdrowia
w indywidualnym systemie wartości,
- wykształcenie minimum
ponadpodstawowe,
- istnienie wsparcia
społecznego,
- otwartość na
współpracę w dziedzinie doskonalenia zdrowia,
- motywacja do
samodoskonalenia w zakresie umacniania i ochrony zdrowia własnego i
innych.
Cele
edukacji zdrowotnej powinny mieć charakter użyteczny w skazywać
zdecydowanie do jakiego efektu się dąży poprzez zaplanowane
działanie edukacyjne. Przykładem może być określenie celu
głównego jako:
Zmniejszenie
zapadalności na choroby układu krążenia3
Celami pośrednimi
będą:
- zmniejszenie nadwagi,
- zmniejszenie lub ograniczanie ilości wypalanych papierosów,
- zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych,
- zwiększenie aktywności fizycznej ,
- zwiększenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Przy tak sformułowanych założeniach zawartych w celu głównym
i celami pośrednimi, osoby poddawane programowi edukacyjnego
powinny:
- zostać zapoznane z czynnikami ryzyka chorób układu krążenia,
- być przekonane o istnieniu zagrożenia,
- być przekonane o możliwości zmniejszenia zagrożenia chorobami układu krążenia,
- znać sposoby zmniejszania, eliminowania czynników ryzyka chorób układu krążenia,
- umieć zastosować w codziennym życiu zachowania sprzyjające zmniejszeniu zachorowania,
- podjąć decyzje o zmianie zachowania, by uniknąć chorób układu krążenia,
- wprowadzać w życie zachowania zapobiegające chorobom układu krążenia.
Przekazywane w procesie
edukacji treści powinny mieć charakter praktyczny i łatwo
przyswajalny. Wiedza odpowiednio przekazywana ma bowiem szansę na
właściwe ukształtowanie świadomości, budowaniu motywacji w
działaniu oraz samoistnemu organizowaniu warunków sprzyjających
zdrowiu.
Dobranie właściwych
środków dydaktycznych w procesie edukacji zdrowotnej okazuje się
stanowić o atrakcyjności i skuteczności podejmowanych działań.
Środki te, odpowiednio dobrane:
- ułatwiają odbiór przekazywanych treści,
- ułatwiają zapamiętywanie i rozumienie,
- pobudzają do uczenia,
- aktywizują procesy myślenia.
Najczęściej wybierane
środki dydaktyczne:
- filmy dydaktyczne na
kasetach video,
- modele,
- siatki wentylowe i
nomogramy do oceny masy ciała,
- broszury tematyczne,
- rysunki i plansze,
- diagramy,
- opisy,
- opracowania graficzne,
- dyplomy…
W ścisłej zależności
z programem edukacyjnym wykorzystuje się różne formy edukacji,
między innymi:
- za pomocą „żywego
słowa”,
- demonstracje zachowań
zdrowotnych np. nauka samobadania piersi,
- formy
plastyczno-artystyczne,
- quizy, ogniska, pląsy,
gry.
W realizacji programów
edukacyjnych stosuje się sprawdzone metody:
- oddziaływania przez
świadomość
- pobudzanie zachowań
korzystnych dla zdrowia
- oparte na obserwacji i
działalności praktycznej.
Ze
względu na rodzaj relacji programu edukacyjnego pomiędzy nadawcą
(nauczającym) i odbiorcą (nauczanym) wyróżnia się trzy modele
edukacji i programów zdrowotnych:
- Edukację poprzez programy autorytatywne, oparta na przekazie informacji, obejmującej zarówno element poznawczy jak i moralny, który to przekaz przebiega od osoby posiadającej wiedzę do osoby pragnącej ją zdobyć. Rezultaty tej edukacji są zazwyczaj niewielkie- człowiek zyskuje nowe informacje, które często nie prowadzą do zmiany. Program edukacyjny w tym obszarze wymaga szczególnego doboru metod i form edukacyjnych.
- Edukację poprzez programy uczestniczące, oparta na wymianie wiedzy pomiędzy ekspertem, który posiada wiedzę i umiejętności oraz klientem, który zna warunki, w których żyje i pragnie się podzielić na ten temat wiedzą. Te informacje przekazywane są w dwóch kierunkach a związek między uczestnikami programu jest oparty na zaufaniu i empatii. Takie programy edukacyjne wymagają szczególnych umiejętności.
- Edukację promującą, oparta na wzajemności i wspólnym świadczeniu między dwoma aktorami procesu edukacyjnego. Każda ze stron posiada inne kompetencje i poglądy, ale obie strony są na równi zainteresowani porównaniem różnic. Ten model zakłada, że osoba edukowana jest systemem autonomicznym i do samorealizacji może dojść w drodze samorefleksji. Celem tego modelu jest doprowadzenie do takiego rodzaju samoaktywności, które zakłada aktywne uczestnictwo osoby objętej edukacją.
4 Edukacja zdrowotna dzieci i dorosłych
Podstawowym
zadaniem nowoczesnej edukacji zdrowotnej jest przede wszystkim
wspomaganie tworzenia warunków dla zmiany, czyli podejmowanie
wysiłków na rzecz wzrostu kompetencji jednostek i grup w sferze
samodzielnego działania na rzecz zdrowia, na różnych poziomach
organizacji życia społecznego. Wyniku edukacji zdrowotnej winna
wzrastać u każdego człowieka świadomość i umiejętność
dokonywania wyborów w trosce o swoje zdrowie z pełną
odpowiedzialnością społeczną za ten wybór. Zarówno dla promocji
zdrowia jak i edukacji zdrowotnej uznaje się założenie, że
zdrowie człowieka jest funkcją zarówno czynników środowiska jak
i czynników osobistych. Edukacja zdrowotna zaś odnosi się do
jednostek lub/i rodzin, jest procesem celowym podnoszenia ich
kompetencji w zmaganiu się z chorobami, zagrożeniami zdrowia.
Nabywanie i podnoszenie kompetencji zależy właśnie od ich wiedzy,
umiejętności związanych z oczekiwanymi działaniami, jak również
od emocjonalnego ustosunkowania się (postaw)do zdrowia, do problemów
z nim związanych i możliwości ich rozwiązywania. Bardzo ważnym
warunkiem efektywnej edukacji zdrowotnej dzieci i dorosłych jest
wiedza. Okazuje się jednak, ze samo posiadanie wiedzy nie jest
wystarczające. Oprócz niej znacząca rolę w całym procesie
odgrywają czynniki psychologiczne-postawy, dążenia, uznawane
wartości, motywacje.
Wiedza przekazywana w
procesie edukacji zdrowotnej dotyczy następujących obszarów:
- zagrożenia zdrowia- to
uzyskanie przez człowieka świadomości wzrostu ryzyka
zachorowalności ze strony określonych zagrożeń zdrowotnych
mających swoje podłoże w negatywnych wpływach środowiska,
cechach genetycznych, negatywnych zachowaniach, czy niektórych
cechach osobowościowych,
- usługi- to świadomość
dostępności do usług zdrowotnych. Wciąż niewystarczająca w
odczuciu ludzi wiedza na ten temat w poważnym stopniu ogranicza
zachowania profilaktyczne,
- system wsparcia- to
świadomość istnienia różnego rodzaju wsparcia systemowego.
Często silnym bodźcem
do podejmowania decyzji o zmianie zachowania może być przejawiany
stosunek do zdrowia, problemów z nim związanych i do własnej
aktywności czyli postawa życiowa.
EDUKACJA ZDROWOTNA WIEDZA
- zagrożenia zdrowia
- usługi
- systemy wsparcia
POSTAWA
- do problemów
- do rozwiązań
UMIEJĘTNOŚĆ
- radzenia sobie trudnych sytuacjach
- komunikacji społecznej
- modyfikacji zachowania
Kształtowanie
świadomości zdrowotnej człowieka, grup społecznych czy wręcz
całego społeczeństwa odbywa się przede wszystkim w trudnym
procesie edukacji zdrowotnej.
Celem edukacji zdrowotnej
jest4
- Podnoszenie poziomu wiedzy umiejętności w zakresie korzystania z opieki zdrowotnej,
- Podnoszenie poziomu świadomości odnośnie czynników wpływających na zdrowie człowieka zarówno w aspekcie pozytywnym jak i negatywnym,
- Wyrabianie odpowiedzialności za zdrowie własne i najbliższych,
- Pobudzanie pozytywnych zainteresowań zdrowiem,
- Kształtowanie postaw i zachowań ludności zgodnie z najnowszymi osiągnięciami medycyny, zwłaszcza w walce z zagrożeniami, jakie niesie współczesna cywilizacja.
Edukacja
zdrowotna jest integralną częścią procesu promocji zdrowia,
profilaktyki, terapii i rehabilitacji.
Powszechnie
uważa się, ze stwarzanie warunków dla pełnego rozwoju potencjału
zdrowotnego dzieci i dorosłych jest niczym innym jak inwestowaniem w
zdrowie całego społeczeństwa, dzisiaj i jutro.
Przekonanie, że lepiej
zapobiegać niż leczyć przede wszystkim w tym przypadku nabiera
szczególnego znaczenia. Realizowane w ostatnich latach wiele
skutecznych programów nie do końca dało się zrealizować w
stopniu założenia, nadal bowiem dominują tzw, działania
naprawcze. Profilaktyka rozumiana do problemów zdrowotnych
koncentruje się bowiem na chorobie (zaburzeniu). Celem jej jest
eliminowanie czynników ryzyka choroby, niedopuszczenie do jej
rozwoju lub ewentualnie do zmniejszenia jej skutków.
Zgodnie z koncepcją
Antonowskiego większość działań profilaktycznych ma orientację
skierowaną na eliminowanie czynników wywołujących choroby.
Niektóre jednak działania mają też charakter zwiększania zasobów
zdrowia. Tradycyjnie wyróżnia się trzy poziomy profilaktyki
zdrowotnej.
W zapobieganiu większości
chorób niezbędne są działania na wszystkich poziomach.
O tym czy podejmowane
działania edukacji zdrowotnej są skuteczne decyduje wiele różnych
czynników, wśród których wymienia się między innymi5:
- środowisko, w którym
przebiega proces edukacji,
- przestrzeganie zasad
nauczania w edukacji zdrowotnej,
- kwalifikacje i stopień
zaangażowania osób prowadzących edukację,
- powszechne
oddziaływanie edukacji.
Warunkiem jej
skuteczności w ten oto sposób staje się6:
- Poznanie stopnia wiedzy o zdrowiu i określenie potrzeb,
- Zbadanie postaw i zachowań ludności,
- Znajomość oczekiwań, zainteresowań, motywacji a także zdolności odbiorcy treści programu edukacyjnego.
Aby osiągnąć cel
konieczne jest7:
- motywacja,
- argumentacja,
- sprawność uczenia
się,
- sposób przekazywania
informacji,
- dobór właściwych
metod i form działania.
Po dokonaniu porównaniu
między stanem wyjściowym a końcowym dochodzimy do oceny efektów
edukacji zdrowotnej. Ocena ta najczęściej dotyczy:
- Przekształceń w sferze świadomości
- Obecności zachowań zdrowotnych
- Korzystnych zmian analizowanych za pomocą pomiaru parametrów.
Do końcowych działań w
programie edukacyjnym, należy zawsze przeanalizować przyczyny nie
osiągnięcia celu i umieć podjąć stosowne kroki by spróbować
przeprowadzić ten program jeszcze raz, z lepszym efektem końcowym.
1
Kawczyńska-Butrym Z., Pielęgniarstwo rodzinne. Teoria i praktyka,
centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.
2
Kawczyńska –Butrym Z., Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego, PZWL,
Warszawa 1995
3
j.w.
4
Wasyluk J., Podstawy dydaktyki medycznej, PZWL, Warszawa 1980
5
Wasyluk
6
Wasyluk
7
Wasyluk