ORGANIZACJA I
ZARZĄDZANIE Z ELEMENTAMI EKONOMIKI OCHRONY ZDROWIA
Podmioty występujące na rynku usług zdrowotnych
Każdy
rynek tworzą podmioty rynkowe, przedmioty rynkowe oraz związki
zachodzące między tymi elementami.
Podmiotami
rynku usług zdrowotnych reprezentującymi podaż są:
- ambulatoryjne
ośrodki opieki zdrowotnej (przychodnie, ambulatoria, polikliniki,
poradnie,
praktyki lekarskie, zespoły lekarzy pierwszego kontaktu)
praktyki lekarskie, zespoły lekarzy pierwszego kontaktu)
- stacjonarne ośrodki opieki
zdrowotnej (szpitale ogólne i psychiatryczne, sanatoria i półsanatoria, prewentoria, izby porodowe, zakłady lecznicze,
żłobki)
- jednostki pomocy doraźnej
(stacje pogotowia ratunkowego, grupy ratownictwa medycznego,
dyżurujące zespoły lotnicze, karetki sanitarne, samoloty i
śmigłowce sanitarne)
Natomiast
stronę popytową rynku usług zdrowotnych w naszym kraju tworzą:
- ludzie chroniący swoje zdrowie i
leczący się
- oraz
instytucje ubezpieczenia zdrowotnego czyli oddziały Narodowego
Funduszu Zdrowia1
Źródła informacji o potrzebach
zdrowotnych
Źródła
informacji marketingowej
Źródła
informacji:
1. Wewnętrzne
2. Zewnętrzne
2. Zewnętrzne
1. Pierwotne
2. Wtórne
2. Wtórne
Źródła
informacji marketingowej można podzielić na wewnętrzne i
zewnętrzne:
wewnętrzne – o stanie i
sposobach wykorzystania zasobów,
zewnętrzne – pochodzące z
otoczenia, dostarczające informacji o sytuacji w sektorze.
Kolejny
podział to:
źródła pierwotne, gdzie
informacje zbieramy za pomocą metod badań marketingowych w celu
rozwiązania określonego problemu; informacje te mają charakter
ilościowy i jakościowy,
źródła
wtórne są to informacje już wcześniej zebrane i opracowane w
innym celu, mają głównie charakter ilościowy3
Źródła
wtórne informacji wewnętrznych:
- bilans i rachunek wyników,
- raporty roczne placówki służby
zdrowia,
- dokumentacje
techniczno-ekonomiczne składników majątku placówki służby
zdrowia,
rejestr pacjentów,
- statystyki
placówki służby zdrowia, wykonywanych badań, porad itp.
Źródła
wtórne informacji zewnętrznych:
- dane Głównego Urzędu
Statystycznego (roczniki, sprawozdania, zeszyty metodyczne),
- materiały informacyjne
Ministerstwa Zdrowia,
- materiały, informatory
Narodowego Funduszu Zdrowia,
- literatura, czasopisma
(Antidotum, Gazeta Lekarska, Przewodnik Menedżera Zdrowia, Magazyn
Pielęgniarki i Położnej, Konsyliarz, Ogólnopolski Przegląd
Medyczny, Biuletyny informacyjne samorządów zawodowych
Źródła
pierwotne:
- wyniki ankiet i wywiadów z
pacjentami i pracownikami placówek służby zdrowia,
- wyniki obserwacji,
- wyniki analizy rynku
System ochrony zdrowia
WHO proponuje przyjąć
jako definicję systemu zestaw czynności, których celem jest
promocja, przywrócenie i utrzymanie zdrowia. Inna definicja systemem
nazywa zbiór wszystkich instytucji, organizacji i środków
działających na rzecz poprawy zdrowia jednostek i społeczeństwa.
Jaką by definicję nie przyjąć, lub nie wymyślić nową, jedno
jest jasne: Płatnik za usługi zdrowotne nie jest systemem, a
jedynie częścią systemu.
Obowiązki systemu
- Gdy obywatel danego państwa ma jakieś wątpliwości zdrowotne system musi mu dostarczyć maksimum potrzebnej informacji co robić i gdzie się udać. Czasami system winien pomyśleć za obywatela i wątpliwości mu podsunąć,
- System winien pacjentowi ułatwić drogę do miejsc, gdzie może uzyskać konieczną pomoc wskaże mu się drogę do odpowiedniej informacji,
- Ze względu na kompleksowość współczesnych potrzeb medycznych system winien poprowadzić pacjenta optymalną drogą ich zaspokojenia szanując czas i wysiłek pacjenta,
- System musi zapewnić środki na potrzebne świadczenia i tak pokierować tymi środkami, aby były użyte efektywnie.
- Żaden obywatel nie może odczuć dyskryminacji geograficznej, demograficznej lub spowodowanej swoim statusem materialnym,
Nie może być
bariery finansowej w postaci wartości danego świadczenia,
czego skutkiem świadczenia droższe lub bardziej nowoczesne mogą
stać się mniej dostępne,
Pacjent na każdym etapie
kontaktu z systemem winien odczuć, że system ten jest
kontrolowany, kierowany, oceniany i stale ulepszany, a
personel posiada konieczny zasób wiedzy fachowej.
Każdy z
funkcjonujących w świecie systemów ochrony zdrowia obejmuje
następujące sfery działań:
- opiekę zdrowotną, rozumianą jako medycynę leczniczą,
- ochronę zdrowia, rozumianą jako działania na rzecz zdrowia publicznego, tj. na rzecz ogółu społeczeństwa, realizowane zarówno przez służby medyczne jak i inne sektory życia społeczno- gospodarczego,
- struktury zarządzania opieką zdrowotną i ochroną zdrowia,
- źródła i drogi finansowania całokształtu działań na rzecz zdrowia.
Funkcje systemu ochrony zdrowia
System ochrony zdrowia
każdego kraju pełni, poza naprawczymi, m.in. funkcje:
- pracodawcy, które są identyczne z innymi zakładami pracy i stanowią istotną
część istniejącego w każdym kraju rynku pracy, - podmiotu kreującego zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne, a niekiedy
funkcję współtwórcy tych dóbr, np. aparatury diagnostyczno-leczniczej, leków, sprzętu rehabilitacyjnego czy infrastruktury materialnej (budynki, wyposażenie) placówek, - kształceniowo-wychowawcze, które obejmują kształcenie i ustawiczne dokształcanie wszystkich kategorii personelu medycznego, personelu opiekuńczego i rosnącej liczby zawodów technicznych, a w odniesieniu do ogółu społeczeństwa obejmują tak ważne zadania jak generowanie zmian zachowań zdrowotnych,
- zarządzania, które są identyczne z zarządzaniem innymi dziedzinami działań społeczno-gospodarczych tj.: planowanie, organizacja, nadzór, ocena wraz z całokształtem aspektów prawnych, etycznych i ekonomicznych,
- polityczne, gdyż jakość systemu ochrony zdrowia jest w każdym kraju istotnym elementem „gry” politycznej, jest źródłem poparcia lub sprzeciwu dla działań władz zarówno lokalnych, jak i państwowych, zbiorowej kultury zdrowotnej,
Narodowy Fundusz
Zdrowia – zawieranie umów na realizację świadczeń
pielęgniarskich.
Świadczenie zdrowotne
Działanie
służące:
- zachowaniu,
- ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia,
- oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia.
Kontrakt – umowa
cywilno – prawna czyli zgodne oświadczenie co najmniej dwóch
stron zmierzających do zaistnienia określonych w jej treści
skutków prawnych.
Uruchomienie
możliwości kontraktowania świadczeń w różnych obszarach
świadczeń zdrowotnych spowodowało konieczność określenia
minimum:
- faktycznych potrzeb zdrowotnych na danym obszarze,
- kwalifikacji jakimi powinien wykazać się potencjalny świadczeniodawca,
- ceny i wartości globalnej kontraktu,
- sposobu kontrolowania jakości realizowanych ofert,
- zasad współpracy podmiotów świadczących usługi w ramach kontraktu z publicznymi zakładami opieki zdrowotnej.
Świadczeniem
pielęgniarskim jest każda usługa wykonana przez pielęgniarkę
na rzecz jej podopiecznego, zdrowego lub chorego, związana ze
sprawowaną nad nim opieką pielęgnacyjną.
Kontraktowanie
świadczeń zdrowotnych ma na celu m.in.:
- poprawę dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych,
- zagwarantowanie równości świadczeniodawców w staraniach o środki publiczne,
- pobudzenie świadczeniodawców do konkurencyjności, a w efekcie do podnoszenia jakości usług i obniżania ich kosztów,
- stworzenie szans dla osób i zakładów efektywniejszych,
- przekazanie środków finansowych za konkretną, zrealizowaną liczbę świadczeń,
- współuczestnictwo w kształtowaniu wewnętrznego rynku świadczeń zdrowotnych.
Negocjowanie
Negocjacje są pewną
formą komunikacji społecznej, w trakcie której wymienia się
informacje, obietnice, ustępstwa i korzyści. Jest to proces, w
którym co najmniej dwie strony spotykają się ze sobą w celu
ustalenia wspólnego stanowiska.
Celem
negocjacji jest znalezienie takiego rozwiązania problemu
negocjacyjnego, które zadowoli wszystkie strony biorące w nich
udział.
Strategia negocjacji jest
to wybór określonego sposobu przygotowania i prowadzenia działań
negocjacyjnych, zmierzających do realizacji ustalonego celu przez
strony biorące udział w negocjacjach.
Przebieg negocjacji (fazy
negocjacji) można opisać w kilku etapach:
-
przygotowanie
-
faza wstępna
-
faza środkowa, czyli faza ustępstw i ofert
-
faza końcowa
Cechy oraz umiejętność
skutecznego negocjatora:
-
asertywność
-
kreatywność
-
umiejętność komunikowania się
-
umiejętność argumentowania
-
umiejętność ustępowania
- umiejętność
konstruktywnego krytykowania
Finansowanie
świadczeń zdrowotnych
Modele finansowania
systemu ochrony zdrowia na świecie
- Model Bismarcka z 1883 r. Bismarck wprowadził pierwsze ubezpieczenia. W Niemczech te ubezpieczenia dotyczyły robotników i były dobrowolne. Później były to obowiązkowe składki pracowników i pracodawców w funduszach. Ten model był wzorem dla krajów Unii Europejskiej. W modelu tym występuje nadzór państwa, bo to państwo tworzy regulacje prawne. Istnieje możliwość prywatnego ubezpieczenia się i swobodny wybór ubezpieczyciela. Instytucje ubezpieczeniowe działają poza administracją rządową. Dużą rolę odgrywają samorządy. Ubezpieczyciele zawierają kontrakty ze świadczeniodawcami według zasad ustalonych w drodze negocjacji W tym modelu występuje zasada solidaryzmu społecznego, wybór lekarza, zasada współpłacenia za świadczenia np. za leki za świadczenia ponadstandardowe. Istniej możliwość tworzenia wspólnot ubezpieczeniowych. Model ten występuje w takich krajach jak: Belgia, Austria, Szwajcaria, Francja, Niemcy4.
- Model Beveridgea w Anglii od 1948 r., tzw. Narodowa Służba Zdrowia, system NHS. Jest finansowany z podatków z budżetu centralnego lub lokalnego. W modelu tym obowiązuje socjalne bezpieczeństwo pacjenta. Obowiązuje równy dostęp do opieki zdrowotnej, wybór lekarza, możliwość zawierania ubezpieczeń dodatkowych. W modelu tym został określony koszyk świadczeń podstawowych. Udział sektora prywatnego jest niewielki około 10 %. Wynagrodzenie dla lekarzy to stała pensja lub capitacja. Nadzór państwa, kontrola całego systemu przez państwo, państwo ponosi odpowiedzialność za dostępność, państwo ma monopol zatrudniania pracowników,. Model ten występuje w takich krajach jak: Irlandia, kraje skandynawskie, kraje iberyjskie, Grecja, Włochy, Wielka Brytania5.
- Model Rezydualny obowiązuje w USA. Charakteryzuje się odciążeniem państwa od obowiązku zapewnienia dostępu obywatelom do świadczeń zdrowotnych. Finansowany jest z dwóch źródeł. Z budżetu państwa dla biednych, starszych i dzieci oraz z indywidualnych prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Dostępność zależy od zamożności obywatela. Państwo nie bierze odpowiedzialności za dostępność. Ten model charakteryzuje indywidualna odpowiedzialność.
- Model Siemaszki. Finansowanie z budżetu centralnego, całkowita kontrola państwa, pełny bezpłatny dostęp doświadczeń. Celem było ułatwienie realizacji totalnej kontroli nad społeczeństwem. Obowiązywał w państwach byłego Układu Warszawskiego6.
Źródła
finansowania ochrony zdrowia w Polsce
- składki z ubezpieczenia zdrowotnego,
- budżet państwa np. procedury wysokospecjalistyczne przeszczepy serca, szpiku itp., programy rządowe w tym szczepienia zalecane do wykonania NFZ,
- finansowane ze środków pacjenta np. świadczenia ponadstandardowe (zabiegi chirurgii plastycznej), orzeczenia o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych, świadczenia stomatologiczne, świadczenia w szpitalach uzdrowiskowych i sanatoriach nie związane z bezpośrednią przyczyną skierowania,
- finansowane z innych źródeł lub na podstawie odrębnych przepisów np. świadczenia służby medycyny pracy, które są finansowane przez pracodawców, koszty wyżywienia i zakwaterowania ubezpieczonego z ZOL i w ZPO,
- współpłacenie pacjenta np. za leki.
Metody finansowania
systemu ochrony zdrowia
- osobodzień,
- capitacja,
- procedura,
- porada,
- hospitalizacja
Jakość w ochronie zdrowia
Jakość – cecha,
atrybut, wyróżniająca charakterystyka; stopień albo standard
doskonałości (Collins Dictionary)7
Jakość – zespół cech produktu lub usługi, które wpływają na ich zdolność do zaspokojenia określonej potrzeby (słownik jakości)8
Jakość – społeczny konstrukt reprezentujący nasze koncepcje i wartości zdrowia, nasze oczekiwania co do relacji pomiędzy świadczącymi opiekę a odbiorcami oraz nasz punkt widzenia na funkcję i rolę systemu ochrony zdrowia. (A. Donabedian)9
Jakość opieki – poprawa
stanu zdrowia i zadowolenia całego społeczeństwa w ramach
istniejących ograniczeń technologicznych, finansowych oraz
związanych z ciężkim stanem pacjenta. (R.H. Palmer)10
Jakość – spełnienie
określonych wymagań klienta (E.J.Gaucher, R.J.Coffey)11
Jakość – stopień,
do którego opieka zdrowotna nad jednostkami i populacją podwyższa
możliwości uzyskania pożądanych wyników zdrowotnych i jest
zgodna z aktualną wiedzą profesjonalną. (K.Lohr)12
Podstawowe znaczenie w
usługach medycznych ma jakość, na której właściwie opiera się
marketing. Można powiedzieć, że system jakości zaczyna się do
marketingu i na marketingu się kończy.
Powszechnie uważa się, że o jakości usługi w medycynie decydują:
Powszechnie uważa się, że o jakości usługi w medycynie decydują:
- jakość
techniczna – wynik procesu leczenia,
- jakość
funkcjonalna – wynik kontaktów między świadczącym usługę a
klientem.
Jakość
usług medycznych ocenia się poprzez:
- Dostępność – lokalizacja placówki, godziny przyjęć, krótki czas oczekiwania na usługę,
- Informację o firmie – czytelną i w odpowiednich miejscach,
- Kompetencje- fachowość pracowników,
- Uprzejmość – pracownicy zawsze odnoszą się z szacunkiem do pacjentów,
- Zaufanie – firma jest wiarygodna, pracownicy dbają o interesy pacjentów,
- Rzetelność- leczenie jest skuteczne bez powikłań, istnieje troskliwa opieka i pielęgnacja,
- Odpowiedzialność – pracownicy uwzględniają oczekiwania i żądania pacjentów, działają fachowo i bez zbędnej zwłoki,
- Bezpieczeństwo – usługi medyczne świadczone są zgodnie z zasadami, sprzęt jest sprawny i ma atesty dopuszczające do pracy,
- Środki materialne – stan techniczny oznacza między innymi różnorodność sprzętu do badań diagnostycznych,
- Znajomość potrzeb pacjentów – personel rozumie potrzeby pacjentów i ich oczekiwania.
W szpitalu wpływ na
jakość postrzeganą przez pacjenta mają: lekarz kierujący, tryb
załatwiania formalności w izbie przyjęć, postępowanie w
oddziałach szpitalnych.
1
Op.cit., Nowotarska - Romaniak Beata, s. 21.
2
M. Dobska, P. Dobski, Marketing usług medycznych, Infor, Warszawa
1999, s.26
3
Tamże, s. 26
4
Materiały szkoleniowe, Rachunek kosztów w ZOZ z uwzględnieniem
finansowania lecznictwa stacjonarnego w systemie JGP, Firma OTREK,
Stronie Śląskie 2002.
5
Tamże.
6
Tamże.
7Lenartowicz
H., Zarządzanie jakością w pielęgniarstwie, Centrum Edukacji
Medycznej 1998, s.9.
8
Tamże, s.10.
9
Tamże, s. 10.
10
Tamże, s. 10.
11
Tamże, s. 10.
12
Tamże, s. 10.