Kierowanie zasobami ludzkimi
Kierowanie -
oznacza działanie zmierzające do spowodowania funkcjonowania innego
obiektu (innych obiektów), zgodnego z celem tego, kto nim kieruje.
Kierowanie – wg.
L. Krzyżanowskiego to oddziaływanie informacyjno-decyzyjne aparatu
zarządzającego, przekazywane kanałami informacyjnymi
ukształtowanymi przez reguły organizacyjne na komórki sfery
realnej, inaczej wykonawczej zmierzające do osiągania celów
organizacji. W tym kontekście kierowanie w pielęgniarstwie to
działanie zmierzające do osiągnięcia wysokiej jakości opieki
pielęgniarskiej przez zespoły pielęgniarek i innych pracowników,
wykorzystanie rzeczowych zasobów i odpowiednich technik1.
Kierowanie wyraża się
w tworzeniu klimatu sprzyjającego rozwijaniu twórczej aktywności,
pozyskiwaniu i wykorzystaniu talentów i uzdolnień wszystkich
uczestników organizacji, tworzeniu efektywnych zespołów,
powodowaniu aby organizacja była zdolna do stałego uczenia się.
Wskazuje to na ewaluowanie procesu kierowania od administrowania2.
Role menedżerskie –
wiele interesujących spostrzeżeń na ten temat charakteru ról
menedżerskich formułuje Henry Mintzberg. Na podstawie swoich
obserwacji doszedł do wniosku, że menedżerowie ogrywają dziesięć
różnych ról, które można zaliczyć do trzech podstawowych
kategorii: interpersonalnej, informacyjnej i decyzyjnej.
Role interpersonalne –
role reprezentanta, przywódcy i łącznika, które wymagają
kontaktów z innymi ludźmi.
Role informacyjne –
role menedżera jako obserwatora, propagatora informacji i
rzecznika, które wymagają przetwarzania informacji.
Role decyzyjne – są to role menedżera jako przedsiębiorcy, jako osoby przeciwdziałającej zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora: przede wszystkim odnoszą się one do decyzji, które trzeba podjąć.
Kategoria
|
Rola
|
Przykładowe działania
|
Interpersonalna | reprezentant |
udział w uroczystym otwarciu nowego zakładu
|
przywódca |
zachęcenie pracowników do zwiększenie
wydajności
|
|
łącznik |
koordynacja działań dwóch grup projektujących
|
|
Informacyjna | obserwator |
śledzenie sprawozdań branżowych, aby nadążać
za rozwojem wydarzeń
|
propagator |
wysyłanie notatek prezentujących nowe
inicjatywy organizacji
|
|
rzecznik |
wygłaszanie przemówienia w dyskusji na temat
planów wzrostu
|
|
Decyzyjna | przedsiębiorca |
opracowywanie nowych pomysłów innowacyjnych
|
osoba przeciwdziałająca zakłóceniom |
rozwiązywanie konfliktu między podwładnymi
|
|
dysponent zasobów |
dokonywanie przeglądów i rewizji wniosków
budżetowych
|
|
negocjator |
negocjowanie porozumienia z ważnym dostawcą
albo związkiem zawodowym
|
Tabela: Dziesięć
podstawowych ról kierowniczych
Planowanie zasobów ludzkich
Planowanie
zasobów ludzkich obejmuje analizę miejsc pracy oraz prognozowanie
popytu na pracę i podaży pracy. Analiza stanowisk pracy są to
systematyczne procedury zbierania i rejestrowania informacji
dotyczących poszczególnych stanowisk pracy. Przyciąganie zasobów
ludzkich nie można pozostawić przypadkowi jeśli organizacja ma
działać z maksymalną efektywnością. Planowanie zasobów ludzkich
obejmuje ocenę tendencji, prognozowanie podaży pracy i popytu na
pracę, a następnie opracowanie właściwych strategii, które
pozwolą dopasować obie te wartości. Menedżer rozpoczyna od oceny
tendencji w zakresie dotychczasowego wykorzystania zasobów ludzkich,
zewnętrznych rynków pracy, przyszłych planów organizacji a także
ogólnych tendencji ekonomicznych. Prognozowanie podaży pracy
sprowadza się do dwóch zadań: prognozowania podaży wewnętrznej
(pracownicy w organizacji) i podaży zewnętrznej (na rynku pracy). W
najprostszym podejściu dostosowuje się obecna obsadę z
uwzględnieniem fluktuacji kadr i awansów3.
Rekrutacja – nabór,
jest to proces przyciągania jednostek do ubiegania się o wolne
stanowiska pracy.
Rekrutacja wewnętrzna
– rozważanie już zatrudnionych pracowników jako kandydatów
na wyższe stanowiska w organizacji. Wadą naboru wewnętrznego jest
„efekt falowania”. Kiedy jakiś pracownik przechodzi do innej
pracy, trzeba znaleźć kogoś na jego miejsce.
Rekrutacja zewnętrzna
– pozyskiwanie kandydatów ubiegających się o pracę spoza
organizacji.
Metody rekrutacji
zewnętrznej:
- ogłoszenia,
- rozmowy w miasteczkach studenckich,
- usługi agencji zatrudnienia i firm wyszukiwania kadr,
- biura pośrednictwa pracy,
- referencje udzielane przez obecnych pracowników,
- akcje „otwartych drzwi”4.
Rozpowszechnione metody
doboru kadr:
- formularze podania o przyjęcie do pracy,
- sprawdziany,
- rozmowy kwalifikacyjne,
- ośrodki oceny,
- badania lekarskie,
- testy wykluczające uzależnienie od narkotyków5.
Ocena wyników pracy:
jest to formalna ocena na ile sprawnie pracownik wykonuje swoją
pracę. Ocena wyników często pomaga określić płace i awanse
dlatego musi być przeprowadzona uczciwie i bezstronnie.
Rozpowszechnione metody
oceny:
- metody obiektywne
- obiektywne mierniki (za pomocą liczb),
- specjalny sprawdzian (pracownik jest oceniany w standaryzowanych warunkach umożliwiających porównywalność wyników, ocenianie wg tempa, dokładności, uprzejmości itp.),
- metody orzekające
- metoda rankingu w różnych wymiarach np. punktualność, uprzejmość, dokładność są mało przydatne jako narzędzie zwrotnej informacji dla ocenianych pracowników; ocena polega na zasadzie punktowania lub szeregowania,
- uwarunkowana behawioralnie skala ocen, zwierzchnicy konstruują najpierw skalę ocen w powiązaniu z pewnymi behawioralnymi punktami odniesienia, każdemu punktowi na skali towarzyszy behawioralny punkt odniesienia; jest to metoda kosztowna bo musi być opracowana dla każdego pracownika,
Błędy w ocenie
wyników:
- Uśrednianie – unikanie ocen skrajnych,
- Etykietowanie czyli:
- błąd świeżości tj. tendencja do opierania ocen na ostatnich wynikach pracy podwładnego-dlatego, że najlepiej się je pamięta,
- nadmierne akcentowanie jednej części skali- ocenie zbyt liberalnej albo zbyt surowej czy przyznawaniu wszystkim oceny „przeciętnej”,
- błąd aureoli polega na dopuszczeniu do „przenoszenia się” oceny pracownika ze względu na jeden wymiar (cechę) na oceny według innych wymiarów; jeżeli postrzegamy kogoś w jakiejś dziedzinie pozytywnie, przypisujemy mu pozytywne cechy również w innych obszarach, np.: gdy osoba zrobi wrażenie zdyscyplinowanej, łatwiej przypisać jej również takie cechy jak kompetencje czy sumienność, choć w rzeczywistości taka nie jest.
- błędy zamierzone lub niezamierzone mogę również wynikać z uprzedzeń oceniającego w kwestii rasy, płci czy wieku,
- błąd diabła – gdy dostrzegamy w osobie cechę negatywną możemy przypisać także inne cechy, choć nie są obserwowane, zakładając, że ta osoba jest z gruntu zła;
- Samospełniająca się przepowiednia – jeżeli osoba oceniająca uważa, że pracownicy są pasywni, to być może nie daje im okazji do wykazania się,
- Faworyzowanie
- osób z własnej grupy – w przypadku ocen bieżących, pracownicy z którymi spotykamy się częściej mogą wydawać się bardziej kompetentni,
- osób podobnych do nas samych – „ktoś miły”, to na ogół osoba, w której dostrzegamy elementy własnego odbicia.
- Naśladownictwo – oceniający sugeruje się wynikami poprzedniej oceny nie biorąc pod uwagę obecnych faktów.
Błędy powyższe mogą
pojawiać się na początku wdrażania systemu oceny. Pracownicy
muszą zrozumieć idee oceniania, uczyć się wzajemnie oceniać w
sposób asertywny, uczyć się samokrytycyzmu, mówić głośno o
swoich zaletach i wadach oraz słabościach. Wówczas błędów
będzie coraz mniej a ocena będzie rzetelna i sprawiedliwa.
Najlepszym sposobem uniknięcia takich błędów jest dopilnowanie by
od początku opracowano porządny system ocen, i szkolenie menedżerów
w jego stosowaniu.
Wynik oceny pracownika
powinni znać tylko oceniany pracownik, osoby dokonujące oceny, szef
personalny (przełożona/naczelna). System oceny powinien być
powszechny i powinien dotyczyć wszystkich pracowników (także
oddziałowych).
Utrzymywanie zasobów
ludzkich poprzez:
- skuteczny system wynagrodzeń,
- skuteczny system świadczeń są to pozapłacowe korzyści materialne, które organizacja zapewnia swoim pracownikom np. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, ryczałt kwotowy za dojazdy do pracy itp.
- planowanie karier.
Składniki
wynagrodzenia i dodatki do płac:
- wynagrodzenie zasadnicze,
- dodatek funkcyjny,
- dodatek za wysługę lat,
- dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz w niedzielę lub święta,
- dodatek za pracę w dniu dodatkowo wolnym od pracy,
- wynagrodzenie za czas dyżuru pełnionego przez pracownika poza godzinami pracy,
- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej,
- wynagrodzenie za czas przestoju niezawinionego przez pracownika,
- wynagrodzenie za przerywany czas pracy w transporcie i komunikacji,
- wynagrodzenie za szczególne zadania wykonywane w czasie pracy,
- premie,
- inne prawem przewidziane dodatki.
Świadczenia związane
z pracą:
- jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem pracownika na rentę lub emeryturę,
- odprawa pośmiertna dla członka rodziny,
- wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,
- nagrody jubileuszowe,
- diety i należności z tytułu podróży służbowej,
- pieniężne świadczenia urlopowe.
Kierowanie stosunkami
pracowniczymi to ważny element gospodarowania zasobami ludzkimi
polegający na negocjacjach zbiorowych między kierownictwem a
związkami zawodowymi6.
Style zarządzania
Styl
zarządzania to ustalony sposób wpływania na podwładnych tak aby
postępowali oni zgodnie z oczekiwaniami kierownika. Ogół koncepcji
stylów zarządzania można podzielić na dwie grupy.
1. W
pierwszej z nich znajdują się te, w których wskazuje się na
najsprawniejszy sposób oddziaływania.
2.
Drugą grupę stanowią te koncepcje, w których uwzględnia się
warunki w jakich działają tak kierownicy jak i podwładni. Powstały
one znacznie później i są to koncepcje związane z sytuacyjnym
podejściem do przywództwa.
Ad.1. Koncepcje
wskazujące na najefektywniejszy styl.
Koncepcja McGregora
Teoretyczne podstawy do
budowania typologii stylów kierowania stworzyła analiza stylów
zarządzania i założeń, co do natury człowieka sformułowanych
przez D.McGregora.
- Kierownik posiada swój dominujący stereotyp człowieka. W zależności od tego jaki to jest stereotyp (X czy Y) zmienia się sposób oddziaływania kierownika na podwładnego.
Gdy kierownik postrzega
swoich podwładnych jako „X” to wtedy powinien:
przeciwdziałać
niechęci do pracy i przymuszać do niej,
zapewnić
stałe i drobiazgowe instruowanie oraz nadzór i kontrolę,
stwarzać
zagrożenie karami za zbyt niski wkład pracy.
Kierowanie ludźmi gdy
kierownik, gdy kierownik postrzega swoich podwładnych jako „Y”
powinno:
pozostawać
podwładnym duży stopień swobody możliwości realizacji zadań,
stawiać
na somokontrolę,
ograniczyć
ingerencje kierownika do minimum,
zapewnić
podwładnym udział w procesie podejmowania decyzji, choćby w formie
konsultacji.
Autor przychyla się do
traktowania ludzi jako „Y”, gdyż istnieje duże
prawdopodobieństwo, że człowiek takim się staje jakim się go
postrzega7.
Ad.2. Sytuacyjne
koncepcje przywództwa.
Koncepcja F. Fiedlera
Tym co przesądza o
wyborze stylu kierowania jest motywacja kierującego. Dzieli on
kierowników na:
orientujących
się na dobre stosunki z ludźmi, nawiązanie i podtrzymywanie tych
stosunków uważają za ważny czynnik skutecznego kierowania,
orientujących
się na zdania, przede wszystkim praca powinna być wykonana, przy
czym uczucia podwładnych nie są przedmiotem ich zainteresowania.
Cechy
te wynikają z ich cech osobowościowych. Kierownikowi trudno więc
jest zmienić swój styl i dlatego jakiekolwiek próby dostosowania
stylu kierowania do sytuacji jest skazany na fiasko. Dlatego więc
zdaniem Fiedlera należy dostosować sytuacje do kierownika lub
dobierając odpowiedniego kierownika do danej sytuacji.
Teza Fiedlera brzmi: w
zależności od sytuacji różna jest efektywność tak jednych jak i
drugich kierowników8.
Ewolucyjna teoria przywództwa P. Herseya K. Blancharda
Uzależnili oni
skuteczność stylu kierowania od stopnia dojrzałości podwładnych.
Dojrzałość to chęć brania odpowiedzialności za powierzone
zadania (dojrzałość psychologiczna), to także doświadczenie i
umiejętności zawodowe (dojrzałość funkcjonalna). W miarę
rozwoju stopnia dojrzałości podwładnego powinien zmieniać się
styl oddziaływania na niego.
Wyróżnia się cztery
style kierowania odpowiednie do stopnia dojrzałości podwładnych.
- Styl perswazyjny – powinien być stosowany wówczas gdy kierownik ma do czynienia z zespołem o niskich kompetencjach i średnich motywacjach. Należy zespół odpowiednio mobilizować.
- Styl dyrektywny – powinien być stosowany wówczas gdy zespół posiada niskie kompetencje i słabą motywację. Taki zespół należy ustrukturawiać.
- Styl partycypatywny – stosowany w zespole z wysokimi kompetencjami i wysokimi motywacjami. Kierownik rezygnuje ze stylu dyrektywnego nadal jednak kontroluje i udziela poparcia.
- Styl zorientowany na dokonania – duża dojrzałość podwładnych, bardzo wysokie kompetencje i bardzo wysokie motywacje zespołu, szerokie delegowanie uprawnień, akcentowanie samodzielności.
Kierownik w myśl tej
teorii powinien w sposób ciągły troszczyć się o rozwój swoich
podwładnych, pomagając im w osiąganiu coraz to wyższego stopnia
dojrzałości. Pozwala to na stopniową zmianę stylu kierowania.
Zmiany zachowania wymagają do kierownika elastyczności gdyż
przyjmuje on różne style od skrajnie autokratycznego poprzez
partycypacje do pełnej delegacji uprawnień9.
Organizacja pracy zespołów pielęgniarskich.
Wytyczne alternatywne.
Do podstaw sprawnego działania oprócz
systemu ocen sprawnościowych i cyklu działania zorganizowanego,
należą wytyczne alternatywne nazywane tak gdyż zostały połączone
w pięć par przeciwstawnych alternatyw. Mają one charakter
uniwersalny a zatem powinny być uwzględniane przy wszelkich
rodzajach działań. Ich zastosowanie polega na znalezieniu złotego
środka pomiędzy dwiema granicznymi możliwościami.
- Specjalizacja - Uniwersalizacja,
- Aktywizacja – Ograniczenie działania,
- Kunktacja – Antycypacja; Kunktacja polega na oczekiwaniu na najbardziej właściwą chwilę do działania; Antycypacja polega na przyspieszeniu działania, uprzedzeniu okoliczności, które w późniejszym okresie mogłyby działanie utrudnić, uniemożliwić bądź spowodować zmniejszenie sprawności,
- Właściwy poziom zasobów – Pełne wykorzystanie zasobów,
- Koncentracja sił – Zapewnienie działań na wszystkich kierunkach10.
Klasyczne zasady organizowania pracy
- podziału pracy,
- koncentracji pracy,
- optymalnego wyniku działania, inaczej prawo wzrastającej produkcji,
- harmonizacji,
- ciągłości pracy,
- indywidualizacji pracy11.
W „Przewodniku
encyklopedycznym dla pielęgniarek” termin metoda pielęgnowania
oznacza konsekwentnie świadomie i planowo stosowany sposób
postępowania pielęgniarki, mający doprowadzić do osiągnięcia
założonego celu pielęgnowania np. w postaci utrzymania lub zmiany
dotychczasowego stanu pacjenta lub środowiska. Z punktu widzenia
praktyki zarządzania konieczne jest łączenie poszczególnych
modeli pielęgnowania w celu wyraźniejszego uwypuklenia ich różnic.
Są one dla zarządzających metodami sprawowania opieki
pielęgniarskiej mniej lub bardziej efektywnymi.
Wyraźnie zróżnicowanymi
metodami co do sposobu realizacji opieki pielęgniarskiej są:
metoda
zespołowego sprawowania opieki (zwana też primary nursing),
metoda
pielęgnowania tradycyjnego,
metoda
procesu pielęgnowania.
Nieefektywność
tradycyjnego sposobu pielęgnowania można przedstawić za pomocą
tzw. diagramu Pareto, posługując się wynikami badań nad
wykorzystaniem czasu pielęgniarek przeprowadzonymi w krajowych
szpitalach.
W teorii organizacji i
zarządzania a zwłaszcza w zarządzaniu jakością znana jest
paradoksalna zasada Pareto zwana też zasadą 80/20, która mówi, że
w nieefektywnych systemach na ogół bardzo niewielka liczba zdarzeń
(20%) decyduje o 80% efektów i odwrotnie, cała reszta- 80% działań
jest skupiona na 20 % efektów. Jeżeli zatem zależność między
kosztami (praca pielęgniarek) a efektami (wyniki opieki) jest
zbieżna z zasadą Pareto, to chcąc otrzymać lepszą jakość
opieki, przy zmniejszonych kosztach, należy dążyć do zmiany tej
proporcji.
1
Op. cit. Anna Ksykiewicz-Dorota, s. 60.
2
Tamże, s.63.
3
Op.cit., Ricky W.Griffin, s. 428-430.
4
Tamże, s. 432.
5
Tamże, s. 434.
6
Tamże, s. 439-451.
7
Op.cit., Maria Szeloch, s.36-37.
8
Tamże, s. 40.
9
Tamże, s.42.
10
Op. cit. Anna Ksykiewicz-Dorota, s. 50-53.
11
Tamże, s.54-57.