ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE Z ELEMENTAMI EKONOMIKI OCHRONY ZDROWIA
Struktura organizacyjna- jej funkcja i cechy
Struktura
organizacyjna – to zestaw elementów konstrukcyjnych, które
mogą być użyte do ukształtowania organizacji. Wynik ich
wykorzystania w postaci konkretnego układu elementów organizacji i
ich wzajemnych powiązań1.
To sposób uporządkowania
elementów organizacji. To układ stanowisk pracy, komórek
organizacyjnych, pionów organizacyjnych.
W strukturze
organizacyjnej winny być odzwierciedlone następujące parametry
organizacji:
- układ podmiotowy: części składowe organizacji, jednostki organizacyjne, komórki organizacyjne, stanowiska pracy.
- więzi organizacyjne: zależności między elementami organizacji.
Więź służbowa –
zwana także hierarchiczną, jest jednostronną zależnością
pracownika od przełożonego, łączy kierowników z ich
pracownikami, przebiega zawsze z góry w dół szczebli
organizacyjnych.
Więź funkcjonalna –
może być rodzajem więzi służbowej w ramach określonej funkcji –
produkcyjnej, handlowej, finansowej, personalnej. W ramach funkcji,
jaką jest diagnozowanie i leczenie w szpitalu, lekarz może wydawać
polecenia pielęgniarce, chociaż nie jest przełożonym służbowym.
Więź funkcjonalna w drugim wariancie, jest więzią wspomagającą,
obejmującą doradzanie, konsultowanie, pomaganie, bez prawa do
decydowania.
Więź techniczna –
to zależności członków zespołu wynikające z technologicznego
podziału pracy. Klasycznym przykładem technicznych zależności
jest praca przy taśmie, czy też zależność członków zespołu
operacyjnego: dopóki anestezjolog nie przygotuje pacjenta, a
instrumentariuszka odpowiedniego zestawu narzędzi, chirurg nie może
przystąpić do operacji.
Więź informacyjna –
to obowiązek jednostronnego lub wzajemnego przekazywania o stanach
rzeczy i ich zmianach, informacji przydatnych do podejmowania decyzji
i wykonywania zadań.
- układ przedmiotowy: merytoryczny podział podobszarów funkcjonowania organizacji.
Elementami struktury są ogniwa
organizacyjne.
Wyróżnia się następujące typy ogniw organizacyjnych:
Wyróżnia się następujące typy ogniw organizacyjnych:
- stanowisko pracy,
najniższe, elementarne ogniwo, na którym kończy się podział
pracy
komórka
organizacyjna, grupująca kilka lub kilkanaście stanowisk
organizacyjnych,
piony, obszary
funkcjonowania, służby, komórki
lub stanowiska o wyspecjalizowanych funkcjach realizujące zadania na
potrzeby różnych stanowisk i komórek, stanowiska
jednoosobowe samodzielne.
Indywidualne stanowisko
pracy jest elementem, który powstaje w wyniku
wewnątrzorganizacyjnego podziału pracy. Z punktu widzenia koncepcji
systemowej, w której organizację określa się jako pewną całość,
złożoną z wielu podsystemów, stanowisko pracy jest najmniejszym w
strukturze organizacji systemem działania, stanowiącym cząstkę
systemu wyższego rzędu. W takim ujęciu stanowisko pracy nie
podlega dalszym podziałom na mniejsze podsystemy, ale można
wyodrębnić pewne jego elementy.
W piśmiennictwie najczęściej wymieniane są klasyczne, do których należą:
- nazwa stanowiska
pracy i jego służbowe podporządkowanie,W piśmiennictwie najczęściej wymieniane są klasyczne, do których należą:
- funkcje pełnione przez pracownika i wynikające z nich obowiązki oraz szczegółowe zadania,
- uprawnienia do wykonywania obowiązków,
- pozostałe więzi organizacyjne,
- kryteria oceny pracy,
- podstawa prawna i zakres odpowiedzialności na danym stanowisku,
- wymagania specjalne, które dotyczą tylko niektórych pracowników zajmujących dane stanowisko.
W strukturze
organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej wyróżnia się następujące
piony (działy, obszary) funkcjonowania:
- Dział podstawowy związany z głównym celem organizacji czyli udzielaniem świadczeń zdrowotnych (oddziały, apteka, izba przyjęć itp.),
- Dział pomocniczy (żywienie, pralnia, dział techniczny, zaopatrzenie, transport),
- Dział kierowniczo-administracyjny.
Prawidłowo
skonstruowana struktura organizacyjna ma ogromne znaczenie dla
realizowania celów organizacji. Właściwa struktura zapewnia
trwałość i ciągłość umożliwiającą przetrwanie organizacji
mimo jej zmian personalnych i zmieniającego się otoczenia
zewnętrznego.
W organizacji struktura
pełni funkcję regulacyjną, minimalizując dowolność i
nieprzewidywalność zachowań organizacyjnych poprzez:
- redukcje
złożoności, podział uczestników na różne grupy i określenie
miejsca każdego uczestnika w podziale władzy, pracy, zadań i
obowiązków,- wyznaczanie ogólnych ram zachowań się organizacji, zinstytucjonalizowanie względem siebie norm postępowania jednostek i zespołów ludzi zajmujących odmienne pozycje, pełniąc różne role organizacyjne.
Pierwszy aspekt
regulacyjny określa się mianem strukturalizacji elementów, drugi
strukturalizacji działań organizacyjnych.
Cechy struktury
Tak
sformułowaną funkcję struktury można analizować z punktu
widzenia pięciu cech. Zalicza się do nich:
- Konfigurację
– odzwierciedlającą kształt struktury ról i pozycji
organizacyjnych, przedstawiając między innymi wysokość hierarchii
organizacyjnej, rozpiętość kierowania na poszczególnych
szczeblach, stopień rozczłonkowania oraz proporcji części
składowych;- Centralizację – określającą wewnętrzną władzę w organizacji, a więc rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych;
- Specjalizację – charakteryzującą wynikający z podziału pracy stopień ograniczenia dowolności zachowań w realizacji zadań i obowiązków organizacyjnych;
- Standaryzację – dotyczącą typowości działań i zachowań. Wynika ona z przyjętych ujednoliconych sposobów postępowania, powtarzalnych procedur organizacyjnych i przestrzeganych zwyczajów;
- Formalizację – charakteryzującą zakres, w jakim łączność, wzorce działania i postępowania są zapisane w dokumentach organizacyjnych.
- Ujęcie statyczne - ujmuje relacje pomiędzy elementami w danej chwili z pominięciem czasu
- Ujęcie dynamiczne – to struktura zdarzeń zachodzących w czasie. To sposób uporządkowania procesów.
Struktura organizacyjna
jest rezultatem:
podziału
pracy,
podziału
władzy,
Podział struktur
organizacyjnych ze względu na przyjętą w organizacji formalną
rozpiętość kierowania:
- Płaska (mało szczebli)
- Smukła (dużo szczebli)
Rozpiętość kierowania - to
liczba osób podległych jednemu menedżerowi.
Zalety struktury smukłej:
- zapewnienie
kontroli ze strony kierownika,
- wąska
specjalizacja.
Wady struktury smukłej:
- możliwość
zniekształcenia informacji w wyniku długiej drogi jej przebiegu, co
niewątpliwie ma wpływ na jakość podejmowanych decyzji,
- mała
podatność na innowacje, na co w dzisiejszych czasach nie mogą
sobie pozwolić konkurujące organizacje,
- oddalenie
kierownictwa od bezpośrednich wykonawców.
Struktura płaska
eliminuje w znacznej mierze powyższe wady, jednakże częstotliwość
kontaktów pomiędzy przełożonym a podwładnym znacznie się
zmniejsza.
Podział struktur
organizacyjnych ze względu na jedność rozkazodawstwa:
Klasyczną zasadę
jedności rozkazodawstwa sformułował H. Fayol. Zgodnie z ta zasadą
każdy pracownik powinien otrzymywać polecenia tylko od jednego
przełożonego i tylko przed nim odpowiadać. W zależności od
zachowania tej zasady lub nie rozróżnić można struktury:
- Jednoliniowe – każdy pracownik ma tylko i wyłącznie jednego przełożonego. Współcześnie znajduje to zastosowanie w małych organizacjach. Efektywnie funkcjonuje przy szerokiej specjalizacji kierownika.
Zalety: prostota, możliwość
jasnego wyznaczania uprawnień decyzyjnych i odpowiedzialności.
Wady: mała
elastyczność, konieczność
orientacji się każdego kierownika w zakresach działania
organizacji, wysoki stopień
centralizacji, mała motywacja do
współpracy.
- Wieloliniowe – zastępuje się w niej zasadę jedności rozkazodawstwa zasadą najkrótszej drogi.
Zalety: planowy podział
pracy między kadrą kierowniczą, wysoki poziom
umiejętności osiągany dzięki specjalizacji, skracanie drogi
pomiędzy kierownictwem a wykonawcami.
Wady: tworzenie
nadmiernej specjalizacji, trudności w
rozgraniczeniu odpowiedzialności kierowników funkcjonalnych, możliwość
otrzymywania sprzecznych poleceń, struktury te są
konfliktogenne.
Podział struktur
organizacyjnych ze względu na jakościowy sposób podziału pracy:
- Funkcjonalna – w której na drugim szczeblu hierarchicznym dokonuje się grupowanie zadań według kryterium funkcji.
Zalety: prosta, przejrzysta, obniża efekty
ogólne, sprzyja rozwojowi
profesjonalizmu, ogranicza
konflikty kompetencyjne.
Wady: nadmierna
centralizacja, wydłużony proces
decyzyjny, trudności w
przystosowaniu się do zmian, podatna na proces
biurokracji.
- Obiektowa – na drugim szczeblu hierarchii wyodrębnione są jednostki, które koncentrują zadania wokół obiektu. Koncentracja wokół obiektów prowadzi do instytucjonalizacji podsystemów obiektowych. Każdy wyodrębniony człon może posiadać dla własnych tylko potrzeb swoją własną strukturę funkcjonalną. Centralne organy realizują zadania wspólne dla wszystkich podsystemów integrując działanie podsystemów.
Zalety: mają przejrzystą
budowę, podatne na
decentralizację, są elastyczne, odciążają
kierownictwo od zadań bieżących.
- Wielowymiarowa – należy tu struktura macierzowa. To struktura, w której podział wg wyrobu zostaje nałożony na istniejący układ funkcjonalny. Macierz jest odzwierciedleniem struktury wielokrotnego podporządkowania- każdy członek organizacji może podlegać zarówno przełożonemu funkcjonalnemu, jak i jednemu lub kilku kierownikom projektu3. Projektem nazywamy czynność określoną przy pomocy celu do osiągnięcia w określonym czasie. Przy czym wynikiem finalnym jest jednostka lub kilka jednostek w odróżnieniu od produkcji seryjnej. Projekt kończy się z chwilą osiągnięcia swojego celu. Jest więc on z natury swojej ograniczony czasowo.
Zalety:elastyczność, rozwija
umiejętności pracowników, wyzwala dużą
motywację do pracy,
Wady: nieprzestrzeganie zasady jedności rozkazodawstwa, występują konflikty kompetencyjne i na tle podziału środków, ryzyko wystąpienia chaosu, wysokie koszty4
Wady: nieprzestrzeganie zasady jedności rozkazodawstwa, występują konflikty kompetencyjne i na tle podziału środków, ryzyko wystąpienia chaosu, wysokie koszty4
Czynniki kształtujące strukturę
organizacyjną:
- wielkość organizacji,
- faza rozwoju,
- rodzaj jej otoczenia,
- technologia,
- dywersyfikacja produkcji.
W strukturze
organizacyjnej ochrony zdrowia wyróżnia się najczęściej
występujące działy:
- Dział podstawowy, powołany do realizacji funkcji
- Dział pomocniczy
- Dział kierowniczo-administracyjny
Cele organizacji
Cele organizacji -
to zbiór wzajemnie powiązanych dążeń, aspiracji, zamierzonych
efektów o różnym stopniu konkretności.
Cel – jest to
przewidywany stan przestrzeni organizacji względnie jej otoczenia,
oceniany pozytywnie na skali preferencji organizacji (komórki
organizacyjnej), do którego osiągnięcia zmierzają członkowie
(podmioty działające, aktorzy organizacyjni) organizacji (komórki
organizacyjnej). Prawidłowo skonstruowaną siatkę celów i funkcji
organizacji, jej jednostek i komórek organizacyjnych uznać należy
za sprawne narzędzie jej funkcjonowania.
Dezagregacja –
czyli podział celów i funkcji dokonuje się według różnorodnych
kryteriów:
-
przestrzeń,
-
czas,
-
jednorodność,
-
podobieństwo,
-
znaczenie,
-
jakość,
-
ilość,
-
asortyment,
-
specjalizacja, itp.
W procesie wytyczania
celów powinni uczestniczyć wszyscy menedżerowie. Każdy
menedżer odpowiada jednak na ogół za ustalanie celów na swoim
szczeblu w organizacji. Misję organizacji i jej cele strategiczne na
ogół ustala zarząd i menedżerowie najwyższego szczebla.
Następnie menedżerowie najwyższego i średniego szczebla wspólnie
opracowują cele taktyczne. Wreszcie menedżerowie średniego i
niższego szczebla wspólnie odpowiadają za ustalanie celów
operacyjnych. Wielu menedżerów ustala również dla siebie cele
indywidualne. Mogą one obejmować ścieżkę kariery, nieformalne
cele związane z pracą, wykraczające poza normalny zakres
oficjalnie ustalonych celów, albo po prostu cokolwiek, co
ma znaczenie dla menedżera lub co go w jakiś sposób
interesuje.
Organizacje ustalają
wiele różnych rodzajów celów. Na ogół cele te różnią
się w zależności od:
Szczebla – cele
są ustalane na różnych szczeblach i dla różnych szczebli w
obrębie organizacji.
Wyróżniamy cztery podstawowe szczeble celów:
misję – która
jest deklaracją ukazującą podstawowy cel organizacji, cele strategiczne- cele ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji
cele taktyczne - cele ustalone na średnim szczeblu i dla menadżerów średniego szczebla organizacji
cele operacyjne – cele ustalone na niższym szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji,
Dziedziny –
organizacje wyznaczają również cele dla różnych dziedzin.
Ram czasowych –
organizacje ustalają również cele w różnych ramach
czasowych. Trzy cele są wymienione na poziomie strategicznym,
taktycznym i operacyjnym. Pierwszy jest celem długookresowym, drugi
średniookresowym, trzeci wreszcie krótkookresowym. Niektóre cele
mają wyraźnie określone ramy czasowe, inne natomiast nie mają
określonego horyzontu czasowego. Ponadto różne ramy czasowe mają
zróżnicowane znaczenie w zależności od szczebla.
Cele konkretnych
zamierzeń - to uświadomiony przyszły pożądany stan działania
możliwy i przewidziany do osiągnięcia w okresie mieszczącym się
w przedziale czasu objętym planowaniem.
Cele organizacji stanowią
układ hierarchiczny.
Cele
różnią się:
szczeblami,
ustalane są na różnych szczeblach i dla różnych szczebli w
ramach organizacji,
dziedziną,
wyznaczane są dla różnych funkcji realizowanych w organizacji,
ramami
czasowymi, ustala się ich realizację w różnych ramach czasowych.
Cele ciągłe w
organizacji.
Cele ciągłe - to
cele długookresowe, są one przedmiotem zainteresowania organizacji
w chwili obecnej i w ciągu następnych lat.
Każda organizacja
posiada swoją własną wiązkę celów ciągłych. Jej skład
rodzajowy zależy od przedmiotu działania organizacji. Ze zbioru
celów ciągłych organizacje gospodarcze uwzględniać powinny
przede wszystkim:
- rentowność,
- pozycję
na rynku,
- sprawność
działania,
- innowacje,
- stan
zapasów materialnych i pieniężnych,
- odpowiedzialność
społeczną.
Wszystkie przyjęte do
realizacji cele powinny być sformułowane w kategoriach mierzalnych.
Cele w organizacji
spełniają następujące funkcje:
- nadają
jednolity kierunek działania,
- pozwalają
na zrozumienie działań docelowych,
- sprzyjają
dobremu planowaniu,
- są
źródłem motywacji,
- pozwalają
na prawidłową ocenę i kontrolę.
Misja organizacji
Misja - to
przedmiot aspiracji i trwałych dążeń. Nie jest natomiast
kategorią planistyczną, raczej prawną i socjologiczną.
Misja powinna być
zawarta w statucie organizacji i powinna zawierać:
- opis podstawowych wyrobów czy usług,
- funkcję, którą organizacja będzie pełniła w swoim otoczeniu,
- rynki czy klientów, których będzie obsługiwała.
Misja to
posłannictwo, ważne zadanie do spełnienia, odpowiedzialne zlecenie
do wykonania5.
Misja to wykładnia
wartości, jądro przekonań, sedno, przedmiot aspiracji i trwałych
ponadczasowych dążeń. Wyraża to czego oczekuje otoczenie. Jest
drogowskazem do praktyki. Wyraża kluczowe cele organizacji, jej
społeczne przeznaczenie.
Misja są to
wspólne wartości przyjmowane przez wszystkich pracowników i
dyrekcję przedsiębiorstwa.
Elementy Misji:
- Klient
- Rodzaj działalności
- Lokalizacja
- Technologia
- Filozofia działania
- Konkurencyjność
- Publiczny wizerunek
- Personel
- Etapy określenia Misji:
I Etap - Odpowiedź na 6
podstawowych pytań
- Kim jesteśmy jako organizacja?
- Jaki jest nasz rodzaj działalności, jakie potrzeby społeczne zaspokajamy?
- Jakie działania podejmujemy w tym celu?
- W jaki sposób powinniśmy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów?
- Jaka jest filozofia naszego działania i jakie są podstawowe wartości, za którymi się opowiadamy?
- Na czym polega nasza niepowtarzalność, czym się wyróżniamy?
II Etap – Wyznaczenie
osoby do określenia mandatu.Mandat to efekt z jednej
strony tego co organizacji zostało narzucone przez regulacje prawne
a z drugiej tego co jest przyjmowane przez samą organizację.
III Etap – Zespół
tworzy pierwszą wersję Misji.
IV
Etap – Wstępna wersja misji powinna być przekazana do wiadomości
wszystkim pracownikom.
Sformułowana misja
jest siłą sprawczą, a jej konsekwentna realizacja prowadzi do
ukształtowania społecznego wizerunku organizacji6.
Hasło
misji musi być skierowane do pacjentów i do personelu, musi być:
proste, krótkie, zwięzłe, logiczne np.
TWOJE ZDROWIE NASZĄ
SPRAWĄ
WSPÓLNIE MOŻEMY WSZYSCY
OSIĄGNĄĆ SUKCES
ZADOWOLONY PACJENT TO DLA
NAS NAJLEPSZA REKLAMA
Zarządzanie
Zarządzanie – polega na dysponowaniu zasobami osobowymi, rzeczowymi, finansowymi i informacyjnymi oraz na koordynowaniu działań ludzkich dla osiągnięcia zamierzonych celów w sposób najbardziej efektywny.
Zarządzanie –
to dokładne poznanie tego czego się oczekuje od ludzi, a następnie
dopilnowanie, by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób. To
zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji,
organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie)
skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i
informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów
organizacji w sposób sprawny i skuteczny7.
Podstawowym atrybutem
zarządzania jest posiadanie władzy, która uprawnia do dysponowania
zasobami. Dodatkowym ważnym elementem zarządzania jest prawo do
podejmowania decyzji.
Zarządzanie obejmuje 4
podstawowe funkcje:
- planowanie i podejmowanie decyzji,
- organizowanie,
- przewodzenie,
- kontrolowanie.
Planowanie –
wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej
realizacji.
Podejmowanie decyzji – część procesu planowania obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości.
Organizowanie – to logiczne
grupowanie działań i zasobów.
Przewodzenie – inaczej
kierowanie ludźmi. To zespół procesów wykorzystywanych w celu
sprawienia, by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w
interesie organizacji.
Kontrolowanie – obserwowanie
postępów organizacji w realizowaniu jej celów8.
Henrii
Fayol, francuski przemysłowiec, ujął zbiorczo praktykę
zarządzania w 14 zasadach:
- podział pracy – wysoki stopień specjalizacji powinien przynieść wzrost efektywności. Specjalizacji podlega zarówno praca techniczna jak i kierownicza.
- Autorytet – do wykonywania obowiązków kierowniczych niezbędny jest autorytet: autorytet formalny do wydawania poleceń i autorytet osobisty wynikający z wiedzy i doświadczenia.
- Dyscyplina – członkowie organizacji muszą szanować reguły rządzące organizacją.
- Jedność rozkazodawstwa – każdy pracownik powinien otrzymywać polecenia tylko od jednego przełożonego.
- Jedność kierownictwa – podobne czynności w organizacji powinny być zgrupowane i podległe tylko jednemu kierownikowi.
- Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu – interesy jednostek nie powinny być przedkładane ponad cele całej organizacji.
- Wynagrodzenie – wynagrodzenie powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników jak i dla organizacji.
- Centralizacja – władza i autorytet powinny być możliwie silnie skoncentrowane na wyższych szczeblach organizacji.
- Hierarchia – linia władzy powinna przebiegać z góry na dół organizacji i należy jej zawsze przestrzegać.
- Ład – zasoby ludzkie i rzeczowe powinny być koordynowane tak by znalazły się na właściwym miejscu we właściwym czasie.
- Sprawiedliwość – menedżerowie powinni być uprzejmi i sprawiedliwi w stosunkach z podwładnymi.
- Stabilizacja personelu – należy unikać dużej fluktuacji pracowników.
- Inicjatywa – podwładni powinni mieć swobodę inicjatywy.
- Esprit de corps (harmonia) – praca zespołowa, duch zespołu, poczucie jedności i przynależności do jednej grupy powinny być popierane i podtrzymywane9.
H.
Fayol jako pierwszy określił specyficzne funkcje kierownicze:
planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania. Był
przekonany, że funkcje te trafnie odzwierciedlają treść procesu
zarządzania.
1
Tamże, s.330.
2
Op.cit., Maria Szeloch, s. 12-14.
3Op.cit.,
Ricky W.Griffin, s. 380.
4Op.cit.,
Maria Szeloch, s. 25-29.
5
Op. cit. Kopaliński W., s.335.
6
Op. cit. Anna Ksykiewicz-Dorota, s. 38.
7
Op.cit., Ricky W.Griffin, s. 38.
8
Tamże, s. 41-44.
9
Tamże, s. 76-77.