ORGANIZACJA I
ZARZĄDZANIE Z ELEMENTAMI EKONOMIKI OCHRONY ZDROWIA
Modele procesu zmian organizacyjnych.
Definicja: zmiana
organizacyjna – każda istotna modyfikacja jakiejś części
organizacji1.
Organizacje dostrzegają
potrzebę zmian gdy zmienia się lub ma się dopiero zmienić coś,
co się do nich odnosi. W takim układzie organizacji nie pozostaje
nic innego, jak tylko zmienić się również.
Siły działające na rzecz zmian mogą
leżeć poza organizacją lub tkwić w niej samej.
Siły zewnętrzne – wynikają
z otoczenia ogólnego i celowego organizacji.
Siły wewnętrzne – zmiana
będzie prawdopodobnie wynikiem rewizji strategii organizacji na
szczeblu najwyższego kierownictwa.
Zmiana planowana –
zmiana przygotowana i wprowadzona w sposób uporządkowany i
terminowy, wyprzedzająca oczekiwane przyszłe wydarzenia.
Zmiana dostosowawcza
– reakcja na pojawiające się okoliczności.
Model Lewina
I etap – rozmrożenie;
osoby, których dotkną nadchodzące zmiany muszą uznać ich
konieczność;
II etap – sama zmiana;
III etap – zamrożenie
czyli takie wzmocnienie i wsparcie zmiany, że staje się ona częścią
systemu2.
Kroki w procesie zmian:
- Uznanie potrzeby zmian.
- Ustalenie celów zmian.
- Diagnoza istotnych zmian.
- Wybór odpowiedniej techniki zmian.
- Planowanie wdrażania zmian.
- Faktyczne wdrażanie.
- Ocena i kontynuacja.
Menedżerowie muszą
rozumieć, jak i dlaczego należy wprowadzić zmiany. Menedżer
postępujący we wdrażaniu zmian zgodnie z logiczną i uporządkowaną
sekwencją ma większe szanse powodzenia niż ten, który realizuje
zmiany w sposób przypadkowy i nieprzemyślany.
Przyczyny oporu
stawianego zmianom.
- niepewność,
- zagrożenie
osobistych interesów,
- odmienne
postrzeganie,
- uczucie
straty.
Techniki
przezwyciężanie oporu stawianego zmianom:
- współuczestnictwo
(w celu poprawy wydajności),
- uświadamianie
i komunikacja,
- ułatwianie
(odpowiednio wczesne uprzedzanie o planach ich wprowadzenia a także
pozostawienie ludziom odpowiedniego czasu na dostosowanie się do
nowych metod działania,
- analiza
pola siłowego (sporządzanie wykazu sił nie sprzyjających zmianom
i sił sprzyjających zmianom; siły sprzyjające powinny przeważać
nad tymi, które zmiany hamują).
Obszary zmian w
organizacji:
- zmiana
strategii,
- zmiana
struktury i projektu organizacji,
- zmiany
techniki i operacji,
- zmiany
ludzi.
Dwanaście przykazań Watsona, fragment książki „Resistance to change”
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli zainteresowane strony są przekonane, że to ich własny pomysł.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli zmiana jest zdecydowanie i jednoznacznie poparta przez szefostwo.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli zainteresowane strony postrzegają zmianę jako ułatwienie w codziennej pracy.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli proces zmiany wpisuje się w wartości i pomysły od dawna znane zainteresowanym stronom.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli zmiana umożliwia zainteresowanym stronom zdobycie interesującej ich wiedzy.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli nie grozi zainteresowanym stronom utratą pracy i wpływów.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli zainteresowane strony uczestniczyły w definiowaniu podstaw projektu, są zgodne co do problemu i uważają, że jest on ważny.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli decyzją jest wspólną decyzją całej grupy i grupa jest zgodna.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli osoby zgłaszające propozycje gotowe są otwarcie dyskutować z krytykami, aby dotrzeć do sedna problemu i zmniejszyć niepewność związaną z projektem.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli z góry się założy, że istnieje pewne prawdopodobieństwo niezrozumienia zmian i pojawienia się nieporozumień, i stworzy się zainteresowanym stronom możliwość dania informacji zwrotnej o ich odczuciach tak długo jak jest to konieczne.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli wszystkie zainteresowane strony doświadczą wzajemnie zaufania i pomocy.
- Opór przed zmianą można zmniejszyć, jeżeli istnieje możliwość rewizji projektu i podjęcie go ponownie, gdy zmiany są pożądane.
Wartościowanie pracy
Jakość
opieki pielęgniarskiej określić można jako stopień, w jakim
opieka ta wykazując zgodność z aktualną profesjonalną wiedzą
przyczynia się do osiągnięcia pożądanych efektów w stanie
zdrowia osób, populacji zwiększając ich niezależność i zdolność
do samopielęgnacji.
Pojęcie kryterium
rozumiane jest jako obiektywny, wymierny, i adekwatny miernik
(inaczej znak, punkt widzenia, wzgląd cecha), według którego coś
jest oceniane. Kryteria powinny być trafne, obiektywne, mierzalne,
realne oraz zwięźle sformułowane.
Kryteria oceny opieki pielęgniarskiej:
- bezpieczeństwo rozumiane jako bezpieczeństwo fizyczne-ochrona przed urazami, wypadkami itp., oraz bezpieczeństwo psychiczne-rozumiane jako ochrona przed osamotnieniem, lękiem itp.
- skuteczność – opieka jest ukierunkowana na cele pielęgnowania, na zachowanie lub poprawę zdrowia,
- właściwość – opieka oferowana jest na podstawie zbadanych potrzeb i sytuacji odbiorców,
- indywidualizacja – opieka jest dostosowana do indywidualnego stanu zdrowia, potrzeb, wiedzy, zdolności itp.,
- ciągłość – kompleksowa opieka,
- etyczność,
- profesjonalizm,
- koncentracja na promocji zdrowia,
- dostępność3.
Przedmiotem oceny
jakości opieki pielęgniarskiej są:
- struktura – jakość przepisów regulujących jej funkcjonowanie, liczba i kwalifikacje pracowników, doskonalenie zawodowe, miejsce wykonywania praktyki, wyposażenie, materiały, narzędzia, informacje, sposób zorganizowania opieki, itp.
- proces – ocenie poddawane są wszelkie relacje zachodzące pomiędzy pielęgniarką a pacjentem oraz działania wynikające z realizacji podstawowych funkcji pielęgnowania,
- wynik – stopień osiągnięcia celów pielęgnowania, w którym najistotniejszym przedmiotem oceny są osiągnięcia pacjenta w zakresie zdrowia i stopień w jakim pacjent i lub jego bliscy: potrafi prowadzić styl życia promujący zdrowie, radzi sobie w sytuacji zagrożenia chorobą itp.
Do wyników osiąganych w
trakcie świadczonej opieki należy zaliczyć satysfakcję
pielęgniarek i innych pracowników z uzyskanych rezultatów w opiece
nad chorym4.
Narzędzia oceny
jakości.
Narzędzia oceny są
nieodzowną częścią standardów opieki. Coraz częściej
publikowane standardy są wyposażone w narzędzia służące do
monitorowani przebiegu wdrożenia standardu. Są to arkusze, wykresy,
karty ewidencji pacjentów z określonym problemem lub badanego
zjawiska w postaci protokołów kontroli, kwestionariuszy, ankiet
umożliwiających ocenę stopnia wdrożenia standardu, a także
arkusze oceny uzyskanych efektów w stanie zdrowia, stopnia
usamodzielnienia pacjentów, ich jakości życia jak również
satysfakcji pacjentów5.
H. Lenartowicz
przedstawiła nową propozycję narzędzia oceny w oparciu o
zaproponowane standardy opieki w szpitalu pod nazwą BOHIPSZO. Ta
oryginalna nazwa pochodzi od pierwszych liter komponentów opieki
pielęgniarskiej, które powinny być uwzględniane w ocenie, tj.:
- Bezpieczeństwo,
- Ochrona przed
zakażeniami,
- Hotelowe usługi i
zaspokojenie potrzeb,
- Informowanie,
- Podmiotowość
pacjenta,
- Samopielęgnacja,
- Zabiegi
leczniczo-pielęgnacyjne,
- Organizacja i
dokumentowanie.
Ekonomika ochrony zdrowia
Popyt to ilość
towaru (usługi), którą nabywcy są skłonni kupić w określonym
czasie przy ustalonej cenie. Przy niezmienności innych warunków
rynkowych wzrost ceny powoduje zmniejszenie wielkości popytu, a
obniżka ceny wywołuje wzrost wielkości popytu.
Podaż to ilość towaru (usługi), którą dostawcy są skłonni dostarczyć na rynek w określonym czasie. Przy niezmienności innych warunków rynkowych wzrostowi ceny towaru towarzyszy wzrost podaży, a obniżaniu się ceny - spadek wielkości podaży.
Podaż to ilość towaru (usługi), którą dostawcy są skłonni dostarczyć na rynek w określonym czasie. Przy niezmienności innych warunków rynkowych wzrostowi ceny towaru towarzyszy wzrost podaży, a obniżaniu się ceny - spadek wielkości podaży.
Obydwie te siły
spotykają się na rynku. Rynek w ekonomii to mechanizm umożliwiający
kontakt osobom posiadającym dobra i usługi (producentów) z
chętnymi do ich zakupu (konsumentami). Rynek pomaga ustalić
optymalną dla konsumentów i producentów cenę i ilość.
1
Op.cit., Ricky W.Griffin, s.393.
2
Tamże, s.396.
3
Op. cit. Anna Ksykiewicz-Dorota, s. 172-173.
4
Tamże, s. 174.
5
Tamże, s. 179.